Vad bära vatten i?

Finns en kombinerad pumpsäck/vattenhämtare från Polska Buchcraft dock passar ej den ej till tex epeed liggunderlag.
För större behov finns plastdunkar som anpassar storleken efter vattenmängden end haft vid bil resor men får plats i större säck köpt på XXL ingen lukt och livsm godkänd kran vred på uttag stor påfyllning.
 
Jag har Ortliebs vattensäck i typ 25 år nu utan problem. Har inte burit den fyllt mer än en gång (om jag minns rätt) längs Järämävägen när alla småbäckar var helt torrt. Tungt blev det, var ju bara andra dagen på en tvåveckorsvandring, och visst fanns en liten bäck med vatten där vi slog läger...
Om du skall ha den i ryggan när den är inte helt fullt, se bara till att du har så liten luft i den som du kan, då blir den formbara utan att den känns obehagligt när du rör dig.

Henning
(På vägen hem i Abisko efter en annan fin fjällvandring)
 
Prova med att använda den som luftfylld kudde. Om den klarar sig under en natts söm är risken väl ganska liten att den läckar i ryggan när den är fylld med vatten...
 
Ska fyra liter vara packat varje dag, bara vissa dagar eller ska det finnas möjlighet att packa om det är något speciellt?
 
Använder 2 stycken hydrapak 3liters.
Är dom halvfulla kan man pysa ut luften ur dom innan man skruvar fast korken, skvalpar mindre då..
 
Tänker mig att man fyller på så mycket man tror att man behöver i reserv, 2-4 liter. Vi har kört plastflaskor, men det är "svårpackade", det tar mycket plats i förhållanden till vattenvolymen. Sen har man väl fått ned en full behållare i packningen, så gör det inte så mycket om den inte minskar i storlek när den är tom. Fast pluspoäng om det inte skvalpar i en halvfull behållare...

Så egentligen några platta och lättpackade flaskor borde funka
 
Senast ändrad:
Två stycken 2 l PET-flaskor. För över till dricksflaskor i samband med rast så tömmer ni en helt vid samma tillfälle. Om vattnet ska bäras inne i ryggsäcken så måste deti alla fall finnas plats för det så flaskorna tar inte upp något extra. Möjligen om man inte behöver samma mängd vatten i början av en tur att man kan fylla upp det som tidigare var mat men då kan man lika gärna fästa de tomma flaskorna utanpå säcken.
 
Ortliebs 4 liters säck har vi använt säkert 15 somrar utan problem.

Orlieb har en bra lösning. Lagom kraftig och bra kork. Men jag skulle ha med en mindre flaska som dricka ur under dagen.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.