Vad är vitsen med pälslösa pälsmössor?

Är på jakt efter en riktigt varm pälsmössa men alla jag tittat på har päls på alla ställen utom på huvudet där det bara är vanligt tyg. Vad är vitsen med detta? Är det inte på huvudet som den varma pälsen behövs och inte på utsidan av pannan eller i öronlapparna? Har jag missuppfattat något?

Jag köpte en öronlappsmössa helt täckt av syntetpäls. Har för mig att det var på Carlings och troligen är det den här modellen: http://carlings.com/sv/Mens-collection/Accessories/Hats-/Vandals/LOOP-121111111111111111111/

Den ser ut som och fungerar som en äkta långhårig pälsmössa. Dvs den är varm och den skyddar bra mot vind och snöyra. Jämfört med äkta päls är den förstås lättare, mindre tät och mindre benägen att bli blöt. Att köpa en begagnad äkta pälsmössa är väl ok, men när det finns så bra och funktionella fuskpälskläder så finns det ju ingen anledning att farma och döda pälsdjur längre. Tycker jag.

Min mössa betalade jag 75-100 kr för på slutrean förra säsongen, den jag länkade till har har listpriset 275kr.
 
Du kan utan problem ha din vargmössa. Vill du däremot sälja den så måste du ha tillstånd,intyg etc för det. Ge bort den går däremot bra om inte reglerna har ändrats sen jag var lite insatt i detta.

Det handlar om Cites - konventionen om handel med utrotningshotade djur.



Mvh // Johannes
 
Att köpa en begagnad äkta pälsmössa är väl ok, men när det finns så bra och funktionella fuskpälskläder så finns det ju ingen anledning att farma och döda pälsdjur längre. Tycker jag.

Man behöver inte farma djur för att få päls. Det är väl betydligt bättre att ta tillvara på hela djuret när man tex jagar än att slänga pälsen och köpa sig syntetkläder ? Det samma gäller de som håller på med får, renar, alpackor, lamadjur m.m. Underbara material. Ska de ändå slaktas så ta hand om hela djuret. Däremot håller jag med om den fullständigt vidriga och enligt mig mycket förvånande pälsindustrin som handlar med minkar, rävar och annat som har fötts upp i små burar enbart för pälsens skull. Det borde vara olagligt.

Mvh // Johannes
 
Denna tråden kommer snart att spåra ur och stängas, sanna mina ord!

:)

Du kan utan problem ha din vargmössa. Vill du däremot sälja den så måste du ha tillstånd,intyg etc för det. Ge bort den går däremot bra om inte reglerna har ändrats sen jag var lite insatt i detta.

Det handlar om Cites - konventionen om handel med utrotningshotade djur.



Mvh // Johannes

Schysst!

Man behöver inte farma djur för att få päls. Det är väl betydligt bättre att ta tillvara på hela djuret när man tex jagar än att slänga pälsen och köpa sig syntetkläder ? Det samma gäller de som håller på med får, renar, alpackor, lamadjur m.m. Underbara material. Ska de ändå slaktas så ta hand om hela djuret. Däremot håller jag med om den fullständigt vidriga och enligt mig mycket förvånande pälsindustrin som handlar med minkar, rävar och annat som har fötts upp i små burar enbart för pälsens skull. Det borde vara olagligt.

Mvh // Johannes

Det verkar som om hatet mot pälsindustrin helt tagit bort marknaden för päls från skjutna djur. Är det någon som tar tillvara på pälsen från skjutna rävar nuförtiden?
 
Det är ytterst ovanligt att man tar reda på pälsen. Jag tycker dock detta är något som ska motiveras från jägarförbund och klubbar. Något som i extremt liten grad görs. Varför vet jag inte..

Själv har jag som första mål sen jag tog jägarexamen att göra ett par tumvantar i rävskinn..

Mvh // Johannes
 
Historiskt har det ju vart vanligt, även efter jägar/samlarperioden. Allmogens herrar gick ju omkring i knäbyxor av sämskat (hemgarvat) bock- eller älgskinn.
 
Historiskt har det ju vart vanligt, även efter jägar/samlarperioden. Allmogens herrar gick ju omkring i knäbyxor av sämskat (hemgarvat) bock- eller älgskinn.

Det var inte alltför länge sedan som skjutna djurs skinn gav en ganska bra slant. Har för mig att pappa berättat att han fick bra betalt till och med för skinnen från ekorrarna han sköt som barn i början av 40-talet.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.