Vackraste vandringsleden

Jag och min hustru skall genomföra en fjällvandring i början av augusti. Vi tar tacksamt emot tips på vackra leder. Vi avser att vara ute 7-8 dagar och vi är relativt vana att gå i fjällen.
Vi avser att genomföra vandringen i området mellan Riksgränsen-Abisko-Kebnekaise.
Ge oss tips på var vi kan hitta en vacker och storslagen tur som ger minnen för livet.

Vi tackar på förhand.
/Olle Ljungkvist
 
Ekko; sa:
Jag och min hustru skall genomföra en fjällvandring i början av augusti. Vi tar tacksamt emot tips på vackra leder. Vi avser att vara ute 7-8 dagar och vi är relativt vana att gå i fjällen.
Vi avser att genomföra vandringen i området mellan Riksgränsen-Abisko-Kebnekaise.
Ge oss tips på var vi kan hitta en vacker och storslagen tur som ger minnen för livet.

Vi tackar på förhand.
/Olle Ljungkvist

Om ni ska ta er från de norra delarna du nämner, så är ett alternativ till att gå från Riksgränsen eller Abisko att starta från Kaisepakte (buss från Abisko) och gå Bessisvagge söderut(sydost kanske det är). Det är en vacker dal. Dessvärre kan det bli svårt att hinna till Kebne dock. Om ni går över Mårmapasset till Vistas, men det kan bli lite ont om tid. Mårmaleden skall vara riktigt vacker (ej gått där själv) men jobbig.

Övre delen av Vistas (mellan Alesjaure och Vistasstugan) är väldigt vacker. Strax ovanför Vistasstugan börjar björkskogen som går hela vägen till Nikkaluokta. Men på hösten är det fint där också med alla höstfärger. Från Vistasstugan har man möjligheten att gå upp till Nallostugan som ligger väldigt vackert till. Vidare därifrån till Unna Räitavagge och vattenfallet. Det är en självklar tur om man är i trakten så att säga.

Runt Abiskotrakten finns ett väldigt fint område direkt söder om Abisko. Tre dalar, Lapporten (cuonavagge), Nissunvagge och Ballinvagge. I andra ändan av dem går Bessisvagge. Där kan man gå in och ut i 7-8 dagar utan problem! Man kommer inte ner till Keb förståss. I Ballinvagge kan man göra en topptur på tjåmåhas.

Ha en trevlig tur!
Peter P.
 
Sårjåsjaurestugan

Det vackraste området att vandra i tycker jag och många med mig är trakterna vid Sårjåsjaure. Det ligger förvisso inte vid Abisko, men det är värt en tanke. Sök i forumet på Sårjåsjaurestugan, så finner du ett antal inlägg som beskriver detta.Sulitjelma - Vaisaluokta/Änomjalme är en mycket fin vandring.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.