Utsidans nya design

Händer ingenting när jag pekar där. Blinkar till lite bara och ikonen lyser rött, men ser ingen förhandsgranskning. Verkar inte funka på mobilen.
Kollat nu på min Androidtelefon, funkar. Ikonen blir röd och då verkar inlägget se ut som avsett när det är skickat. Men man måste som sagt trycka en gång till på samma ikon för att återgå till redigerbart läge och/eller skicka inlägget. Jag som gör många felnedslag, pepprar inläggen med länkar m m, och upptäcker missarna efterhand, får alltså trycka mig fram och tillbaka mellan lägena :p
I gamla versionen såg man ju bägge lägena samtidigt.
 

clindh

Forumvärd
Varför kan man inte lägga ”Bloggar” uppe i listen som jag försökte illustrera? Då är det ju jättetydligt! Eller är det för att man inte vill avvika från hur norr-sidan ser ut? Prestige??
Jo det får plats jättebra på dator, men som jag nämnde så använder majoriteten av våra läsare mobilen nuförtiden - så där är det mycket tajtare, det var väl därför den inte fick en egen meny. Vi måste tyvärr alltid tänka på mobilt först nu när vi designar.

En del sådana här förändringar i forumets funktioner fick vi "på köpet" vare sig vi ville eller inte iom att vi installerade ny version av programvaran XenForo samtidigt som nya designen - bland annat har man bytt ut editorn helt. Vi är ansvariga för det mesta i den nya designen men kan tyvärr inte råda över förändringar i forumprogramvaran. En del går att påverka med inställningar och ändring i mallar men t.ex inte förhandsvisningen som är inbyggd i editorn.
 
Senast ändrad:
IMG_1851.png

Från min mobil (iphone) som nog majoriteten av surfarna använder. Finns plats för ett femte ord där… Men jag förstår problematiken. Tycker bara att det är synd att bloggarna göms, de har varit det mest uppskattade av många.
 

clindh

Forumvärd
Från min mobil (iphone) som nog majoriteten av surfarna använder. Finns plats för ett femte ord där… Men jag förstår problematiken. Tycker bara att det är synd att bloggarna göms, de har varit det mest uppskattade av många.
Det var brett och fint, vilken modell är det? Liggande läge eller stående?
Det här är från en iPhone 12 (stående).
Screenshot 2023-07-01 at 21.59.16.png



Men vi kommer med en lösning för att se fler blogginlägg på index än fyra, men hinner inte i helgen
 
Senast ändrad:
Jag läser enbart (för det mesta) Forumdelen.
HELVITT bakgrund är absolut det VÄRSTA som finns, om det åtminstone hade lite lätt ljusgrå färg så vore det en förbättring.
Jag blev tvungen att skaffa mörkt läge plugin enbart för detta, men sen scrollar man vidare och någon lagt en skärmdump från sidan så är det som att bli huggen i ögat med en kniv.
Och typsnittet på inläggen flyter ihop till en massa som är svår att få överblick på. Och wall of text-inlägg blir bara wall of something.
Jag sitter minst 6-7h per dag vid datorn då jag är mod på Discord med flera tusen medlemmar och kan då inte läsa varje ord som skrivs och det är inga problem att få ett snabbt överblick på text.
Men här blir det att om jag inte läser varje ord som en 1-klassare ord-för-ord så kan jag inte greppa texten överhuvudtaget. Det går för långsamt och gör ont i ögonen.
 
Ja vi vet, den lilla rubriken har stötts och blötts en del och inte hittat en bättre rubrik på det hela än Artiklar. "Läsning" odyl känns också lite yxigt, för i princip allt utom Bilder på sajten är ju sånt man tar till sig genom att läsa.

Egentligen skulle det väl stå "Alla artiklar" där istället för Nyheter tills vidare. Men det kommer bli mer uppdelning av artikeltyperna under den där menyn framöver - reseberättelser, tester, krönikor etc, nu ser den lite torftig ut.

Jag skulle VERKLIGEN vilja se ett flöde och en databas som både indexerar artiklartiklar och bloggartiklar, i ett gemensamt system av artiklar. Jag skulle ha stor nytta av att kunna göra sökningar där jag når båda typerna av artiklar. Inte minst för att de använts på så olika sätt och flyter ihop.

En idé är att använda samma system av typtaggar (alltså Nyhet, Vandringsberättelse osv), sätta en tagg per artikel (utöver ämnestaggarna) för att alltså ange artikeltyp (som syns i puffen). Både artiklar skrivna i bloggar och som artiklar kan då vara t ex Nyhet, Pryltest, Betraktelse, Reseberättelse - fast här skulle jag gärna se att det finns Vandringsberättelse också eftersom det är stor skillnad jämfört med en Reseberättelse och de flesta är vandringsberättelser. Osv.

Befintliga artiklar och blogginlägg skulle givetvis behöva gås igenom och tilldelas en tagg. EN tagg. Där det är oklart får man sätta den som passar bäst och där det inte går kan det finnas nån form av allmänkategori. Betraktelse är rätt bra.

Var och en av de aktiva skribenterna kan och vill alldeles säkert gå igenom sina bloggartiklar och artikelartiklar och sätta de här taggarna. Andra artiklar förblir kanske otaggade men de flesta kvalitetsartiklar kommer nog få sin tagg.
 
Okej, nu tar jag en omgång till.

Sitter på en laptop nu. Och har gamla versionen av sidan i waybackmachine. Jag förstår att mobil är viktigare men jag har inte tagit med något som inte skulle vara en förbättring även på mobil.

BLOGGARNA
Gamla versionen:
Jag ser utdrag ur 5 bloggilägg samtidigt. Jag ser vem som skrev dem, när de skrevs och hur måga visningar och kommetarer det har. Egentligen kunde jag nöjd mig med datum och antal kommentarer, klockslags och antal visningar är inte nödvändigt.
Att få veta publiceringsdatum och skribent är jätteviktigt. Dels för att välja vad jag ska läsa, dels för att förmedla till nya att det ens är olika skribenter och att sidan är aktiv (om den är aktiv då..)
Jag hade gärna sett att man finslipade detta och kanske tog bort klockslag från visnigen och istället lade till kategori/nyckelord då det hjälper mig att välja vad jag vill läsa. För det finns ju ändå nyckelord bland bloggarna.
Jag ser i högerspalten en tydlig uppmaning om att själv starta en blogg.
Allt detta tillsammas gör att jag kanske blir lite sugen på att skriva något? Jag har visserligen själv inte gjort det under alla år men har ändå tänkt tankten.

Nya versionen:
Jag ser inte ens ett helt utdrag från ett inlägg på en skärmbild. Jag ser en onödigt stor bild och jättemycket vita marginaler. Rubriken är blaffig och svårläst och får sällan plats på en och samma rad.
Det finns en "börja blogga"-knapp men den är svår att upptäcka och är svart av någon anledning, trots att så mycket annat är rött.
Utöver att den inte så synliga knappen finns inget som inspirerar mig till att börja blogga eller som ens antyder att det är olika skribenter som skriver olika bloggar.
Det är både en ingress, stor bild, och text som fortsätter under bilden. Det är för övrigt större mellanrum mellan ingress och bild än mellan bild och text efteråt.

När jag klickar på ett blogginlägg kommer jag till en sida där användarens namn är rubriken.

Gamla versionen:
Jag kunde genast se några olika flikar med länkar till användarens Prylar, Bilder, Turer och Inlägg samt hur många användaren har skrivit.
Jag får alltså genast veta om det är en aktiv användare. Jag får även en överblick över vad man KAN göra som användare på utsidan. Tyvärr inget publiceringsdatum högst upp i blogginlägget, det saknar jag.

Nya versionen:
Även här finns en liten meny längst upp. Det är dock en sån brutalistisk meny som egentligen bara är text som skiljs åt av /. Jag har ju redan skrivit vad jag anser om sådan minimalistisk webbdesig på en site vars innehåll är allt annat än minimalistiskt. Sen om det är en bugg eller ett design-grepp att / blir understruket på ett konstigt sätt när jag håller pekaren över länken (som också blir understruken) det vet jag inte ens vid det här laget. Det kanske ska vara så, vad vet jag.

Denna menyn är annorlunda en den förra. Den visar inte allt användaren gör på Utsidan utan bara bloggen. Inte ens när jag klickar på "om mig" kommer jag till användarens profil på utsidan där jag kan se vad den publiceras.
Jag som besökare får här inga ledtrådar till vilka sätt en användare kan publicera saker på utsidan. Tråkigt och kommer knappast insprierera till mer engagemang. Jag får inte lika mycket känsla för vilken användare jag läser om.
Skulle också verkligen vilja se publiceringsdatum i början av blogginlägget. Samt ha möjlighet att klicka till nästa blogginlägg när jag läst klart. Många är ju i flera delar så man vill komma direkt till nästa.

Profilsida
Om jag däremot scrollar hela vägen ner och klickar på användarnamnet där så kommer jag till den användarens profilsida. Här är det ju gamla designen som lyser igenom. Här ser jag plötsligt att det ändå ÄR ett community. Jag ser flikar längst upp (eftersom det inte bara är text / skilt / av / slash så ser jag direkt att det är något som hör till sidan och inget användaren själv skrivit in i en ruta eller så ). Artiklar, Turer, Blogginlägg, Inlägg, Utrustning osv. Samt hur många av varje som användaren skrivit. Detta är en sida som jag tycker ni kunde lyft fram lite mer. Presentationstexten är samma som i bloggen. Så det sitter ju ihop, man har bara valt att göra på ett annat sätt just i bloggarna. Jag har svårt att förstå varför, åtmistone om målet är att locka till mer deltagande.
Dessutom gör det mig som användare förvirrad när exakt samma text finns på olika ställen med olika design.

När jag klickar på något av menyalternativen på profilsidan så kommer den vita rutan med profilnamnet och lägger sig över översta delen av sida som visas. Nån slags bugg helt enkelt.

När jag går in på en användares artiklar via profilsidan kommer jag till en sida som ser rätt annorlunda ut jämfört med den vanliga listan på artiklar som kommer ifall jag väljer artiklar från huvudmenyn. Egentligen föredrar jag denna layout i grunden men den är ju uppenbarligen helt obearbetad. Det är inget avstånd mellan de olika utdragen och bilderna som är små som thumbnails ligger direkt kloss an rubriken till nästa artikel. Egentligen inte så mycket att kommentera, ser inte ut som om någon kollat hur detta ser ut faktiskt.

Klickar jag på "blogg"-fliken i menyn på profilsida så skickas jag direkt till bloggen. Som alltså har en annan meny. Och kan nu inte längre bläddra igenom användarens övriga innehåll. Jag blir ännu mer vilsen och förvirrad över hur sidan fungerar nu när jag blivit kastad från en meny till en annan utan förvarning.


ARTIKLARNA

Översikten över artiklarna är bättre då det är mer komprimerat så att jag kan se flera artiklar samtidigt. Men först blir jag förvirrad. Jag klickar på artiklar och får välja mellan bloggar och nyheter. Jag tror ju då att det bara finns "nyhetsartiklar" men när jag klickar på nyheter kommer jag till en lista med olika slags artiklar, resebereättelser, evenemang, kurser och nyheter. Förvirrande, men men. "Alla artiklar" eller "senaste artiklar" vore mycket mer logiskt.

Jag kan se vilken kategori varje artikel tillhör. Typ "Resebrättelse / 2023-06-14". Jag tror ju att det är en länk då den är röd. Jag vet ju att sidan blandar röda och svarta och gråa länkar hej vilt och även att / är rött ger mig en föraning om att jag inte alls kan klicka på "Reseberättelse" och få upp fler resebrättelser. Men jag provar, och mycket riktigt, det fungerar inte. Jag kommer till artikelns start. Samma sak händer om jag klickar på "1 kommentar" som också ser ut som en länk.

Men väl inne på artikelns sida väcks ändå hoppet om att komma till en lista med reseberättelser. Längst upp, oavanför artikeln står det "Resebrättelse / 2023-01-14" men nu är / svart. Alltså väldigt tydligt att detta är två olika länkar. Eller? Datumet är ingen länk, det är bara rött för att förvirra oss. "Reseberättelse" är dock en länk. MEN! Den leder inte till en lista över olika reseberättelser utan tillbaka till översiktsidan med alla de senaste artiklarna.

MEN! Här används ju högerspalten äntligen till något vettigt. Menyn är visserligen lite svår att begripa då varje meny-punkt har en checkbox som får mig att tro att jag kan checka i vad som intresserar mig och visa det. Men efter lite om och men förstår jag logiken och lär mig när sidan laddas om och när menyn fälls ut osv.

Rubriken för menyn är "Kategorier" och jag uppfattar verkligen "reseberättelse" som en kategori så väntar mig att hitta den där.

När jag läser alla posterna i menyn i högerspalten förstår jag också att det, trots rubriken, inte är en lista över kategorier utan en lista över nyckelord. Så som det vanligtvis är på nätet så kan en text bara ha en kategori men den kan ha många olika nyckelord. När jag ser det förstår jag att jag behöver leta vidare efter kategorierna. Jag hittar dem längst ner i högerspaltens meny. "Artikelgrupp" heter det. Klickar jag där hittar jag ÄNTLIGEN reseberättelserna. Och om jag förstår att jag inte ska försöka klicka på checkboxen (för det går inte) utan på själva texten så kommer jag till en överblick. Tycker väl att rubriken även här är onödigt stor och lång och "Artiklar/Reseberättelse" hade varit mycket tydligare än "Artiklar i kategori Artikelgrupp/Reseberättelse". Förresten så kan jag för mitt liv inte hitta kategorin "nyhet" även om vissa artiklar är markerad som det.

Några förslag
Skilj på nyckelord och kategori och presentera två olika listor i högerspalten. Och sluta kalla kategori för artikelgrupp, låter bara kostigt. Sluta använda checkbox-rutor om det inte är checkboxar.
Visa skribent i översikten.
Låt artikelrubriken använda hela bredden av fältet och låt sedan utdragstexten samsas brevid bilden. Blir välidgt mycket enklare att läsa rubrikerna på det sättet.
I toppmenyn, kalla artikelöversiktsidan för "senaste artiklar" istället för "nyheter" (inte samma sak ju!)
Vad jag anser om det totala kaoset om vad som är en länk eller ej har jag redan skrivit flera gånger men det är ju det första man borde förbättra, speciellt i denna vy.


RECENSIONERNA
Detta fungerar faktiskt bra! På dator åtminstone. Om länkarna bara hade någon färg så att man såg att det var länkar. Men jag får info om vem som skrev, vad betyget blev, när det skrevs och vilken kategori. Snabbt överblickbart.
På mobilen fungerar det sämre. Där är det fortfarande väldigt stor text på rubriken men ingen plats så de hamnar på två rader. Hade den fått ta hela bredden hade det varit bättre.
Alltså så här

Rubrik
*** av AnvändarNamn
3 månader sedan
Utdrag ur recenssion

Nästan exakt som det är alltså men varsin rad för allt istället för att det hamnar huller om buller, och med markerade länkar.

Ja, det var några tankar.

Alltså, detta låter ju supergnälligt säkert men det är ändå menat som konstruktiv kritik och hoppas ni tar det så. Jag älskar utsidan! Men jag skulle gärna se att det blev mer aktivitet här!! Och då behöver nog allt hänga ihop på ett sätt som är begripligt även om man inte har hängt här i 15 år och vet vad man ska leta efter.
 
Ja vi vet, den lilla rubriken har stötts och blötts en del och inte hittat en bättre rubrik på det hela än Artiklar. "Läsning" odyl känns också lite yxigt, för i princip allt utom Bilder på sajten är ju sånt man tar till sig genom att läsa.

Egentligen skulle det väl stå "Alla artiklar" där istället för Nyheter tills vidare. Men det kommer bli mer uppdelning av artikeltyperna under den där menyn framöver - reseberättelser, tester, krönikor etc, nu ser den lite torftig ut.
Om länken leder till en lista över de senast publicerade artiklarna röstar jag för att döpa den till "Senaste artiklar"
 
Jag har inte läst alla layoutinspel här i tråden så vet inte vad som är sagt och gjort redan, men här är några synpunkter vad gäller typsnitt:

Forumet: Jag är nöjd med hur det är nu. Jag tycker det här lite systemaktiga typsnittet passar bra. Jag får bra överblick både på datorn och på mobilen. Det ryms mycket text på skärmen och det är lagom stort. OM ni vill göra någon förnyelse så tror jag nya rubriktypsnittet skulle vara ok till rubriker, men det är inte nödvändigt.

Övriga sajten: Jag har stora problem med groteska-extensiva typsnitt i löptext. Det ser möjligen bra ut på riktigt högupplösta skärmar, men på mindre skärmar blir det väldigt svårläst och ett litet stycke text tar över större delen av skärmen. Det här är vad som ryms på höjden på min lägst upplösta skärm OM jag använder helskärmsläget vilket jag sällan gör. Jag upplever dålig överblick när bilderna knappt kan visas ihop med texten. 18px i löptext är alldeles på tok för stort på många skärmar!

Skärmbild 2023-07-02 095804.png



Den här annonstexten är mindre och har ett radavstånd som känns skönare att läsa:

Ok.png


På mobilen ser brödtexterna bättre ut, men då har jag en fin högupplöst mobil. Upplever ändå själva typsnittet som blaffigt och att det svämmar ut. Som sagt, jag har jättesvårt för extensiva typsnitt i löptext och på den här sortens sajt i synnerhet... (På en reklambyråsajt såväl som i ett magasin, där förpackning och stil är viktiga faktorer är det en annan sak. Men då handlar kanske själva kommunikationssyftet om att förmedla en känsla av smak, design, kvalitet och lyx. Det stämmer inte riktigt in med Utsidans ändamål.)

Det groteska rubriktypsnittet är däremot jättesnyggt och funkar bra i rubriker. Det tar mycket plats och synlighet och ger skarp kontrast gentemot övrigt innehåll, och därför tycker jag det är utmärkt till rubriker. Däremot gillar jag inte ingresserna, som flyter ut för mycket, har för stor storlek och känns svårlästa, precis som brödtexterna.

Kanske man skulle använda en mindre extensiv variant av rubriktypsnittet i ingresserna och även i vissa av de systemaktigare texterna och i typ taggtexter av olika slag?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.