Utsidans nya design

Hej
Har lugnat mig med åsikter lite tills vi ser vad ni hittar på. Men här kommer en liten grej som känns som en ren bugg/säkerhetsfråga:

Länkar i forumet blir ju röda men inte om man gör som jag gjorde nu: kopierar en rubrik från forumet och klistar in i ett inlägg och sedan gör den till länk.
Bäst, och säkrast, vore om alla länkar i forumet blev röda.

Ja, detta räcker nog för att visa intresserade i denna tråd att det kan vara svårare än man först tror att kolla upp olika membran.

Egentligen borde vi ju byta till den redan etablerade tråden:

Montane Minimus - plötsliga bekymmer med lyckligt slut


(Okej, bäst vore om alla länkar på siten var i samma färg, men "osynliga" länkar i forumet är det som stör mest)
 

clindh

Forumvärd
Lite OT, men måste fråga: varför måste du logga in/ut? Öppnar du sidan från andra enheter än dina vanliga/privata? Jag har loggat in en gång för alla, både på datorn och på mobilen.
Kryssa i "Kom ihåg inloggningen" för att bli inloggad mellan användningarna
 
Visst är det semestertider, datorn får vila lite. Vi har fixat till bloggarnas förstasida, så det vart samma look som på artikelpuffarna. Nu har jag även lagt in så man kan fritextsöka och bläddra i hela arkivet, via samma arkivfunktion som för artiklar.

Ja passa på att njuta av sommaren så ni orkar med oss gnällspikar sen när ni sätter igång igen :)
 
Det här tycker jag om Utsidans nya design:

Designen (typsnitt + mer plats mellan raderna och styckena) verkar ha optimerats för användning med mobilen.

Det ser rätt okej ut på en mobilskärm, kanske t.o.m. lite bättre än förr.

På en vanlig datorskärm leder sådant vanligtvis till sämre ergonomi. Eftersom det finns mer plats mellan raderna och styckena, måste ögonen röra på sig mera och man måste skrolla mera. Det verkar finnas för mycket luft. Rent kognitionsmässigt känns sajten mindre snabb och mindre effektiv just p.g.a. "luften".

När våra förfäder började trycka tidningar, hittade de rätt snabbt (och bibehöll!) det optimala förhållandet mellan typsnitt och storlek och plats - allt med tanke på att tidningen har en stor yta och läses med sådär halvböjda armar. Datorskärmar och alla media som anpassades till dem tog upp denna ergonomiska distans och alla mått som hänger ihop med det.

Den designmässigt riktigt stora utmaningen verkar vara att ha en optimal skärmversion och en optimal mobilversion. Även om det skulle betyda att man i princip inte kan ha en s.k. corporate design.

En fråga om en detalj i mobilversionen:
Forumet nås logiskt nog när man klickar på 'Forum'. Att 'Senaste inlägg' står högst upp torde motsvara det allmänna intresset.
Därefter ser man 'Vad är nytt', 'Nya inlägg' och 'Senaste aktivitet'.
Är inte det mer eller mindre detsamma? Nya inlägg är det som är nytt och all aktivitet i ett forum (utom att läsa) går ut på att skriva nya inlägg.
 

clindh

Forumvärd
Därefter ser man 'Vad är nytt', 'Nya inlägg' och 'Senaste aktivitet'.
Är inte det mer eller mindre detsamma? Nya inlägg är det som är nytt och all aktivitet i ett forum (utom att läsa) går ut på att skriva nya inlägg.
Jo de två första två kan tyckas vara lite redundant - men skiljer sig lite i funktion; "Vad är nytt" visar det senaste - det gör "Nya inlägg" också men filtrerar bort de nya du har läst. Så den är mer praktiskt för att "beta av" det nya. Håller med om att de är snarlika i namn, inte tydligt. Förslag på bättre ord tas gärna emot.

Sen ser jag ju att vi använt ordet "Senaste" i menyn, och "Nya" inne i forumet - det är ju inkonsekvent. Tror jag tar och byter till "Nya inlägg" i menyn också

"Senaste aktivitet" visar vem som gjort vad i tidsordning - inte bara skrivit inlägg, även Gillat odyl.
 
Jo de två första två kan tyckas vara lite redundant - men skiljer sig lite i funktion; "Vad är nytt" visar det senaste - det gör "Nya inlägg" också men filtrerar bort de nya du har läst. Så den är mer praktiskt för att "beta av" det nya. Håller med om att de är snarlika i namn, inte tydligt. Förslag på bättre ord tas gärna emot.

Sen ser jag ju att vi använt ordet "Senaste" i menyn, och "Nya" inne i forumet - det är ju inkonsekvent. Tror jag tar och byter till "Nya inlägg" i menyn också

"Senaste aktivitet" visar vem som gjort vad i tidsordning - inte bara skrivit inlägg, även Gillat odyl.
"Nya inlägg" eller kanske "Senaste inlägg" borde vara genriskt - dvs alla inlägg från senaste tiden, oavsett om jag läst dem eller inte.
"Mina olästa" borde förklarar vad jag ännu inte har läst och den funktion jag 99% av gångerna använder och uppskattar mycket.

/Patrik
 
Jag har nog typ 75% av all surftid jag lägger via laptop, typ 20% mobil och 5% surfplatta.
På laptop tycker jag det gör stor skillnad även här på Utsidan att zooma ut lite, bara vanlig "Ctrl -", tills textstorleken i kombination med radavståndet och övrigt blir lagom för mig. Kanske ett tips för fler att prova, i all välmening.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.