Utrustning för "rookie".. :=)

Som "rookie" antyder är jag helt novis vad gäller fiske. Provade dock på lite mete idag och har nu bestämt mig för att införskaffa en enkel, men hyfsat bra grundutrustning. Då jag har andra intressen (naturfoto och kajakpaddling) som upptar mycket av min tid så misstänker jag att det här med fiske kommer att bli ett "sidointresse". Med det menar jag att jag mest kommer att fiska i samband med mina fotoresor/kajakturer. Ibland säkert också hemmavid då jag inte har mer än några meter till havet.

Naturfoto är annars prioritering nr 1 för mig. Oftast utnyttjar man det mjuka ljuset som är under gryning och skymning för fotografering, vilket innebär att jag alltså främst kommer att fiska under dagtid. Och vad jag förstår lämpar sig fiske på aborre, gädda och havsöring för denna tiden på dygnet!? Således kan man fotografera när ljuset är som bäst och "slappfiska" under dagen då ljuset är hårt.. :=)

Förutom den här typen av fiske vill jag med utrustningen ha möjlighet att fiska tex Karp. Jag har nämligen en kusin som fiskar en hel del..och eventuellt kommer jag framöver att följa med honom ut ibland. Och då kan det alltså bli frågan om tex karpfiske. Jag vill alltså att min utrustning ska lämpa sig för lite olika typer av fiske..även om mete på aborre kommer att vara det dominerande!

Dessa små tips/råd har jag fått av min kusin:

Spö: 10 fot och 10-40 gram. Kusinen nämnde att det finns en hel del bra spömärken..bland annat "Birkley" (antar att det stavas så). Det får gärna vara av medelhård typ!

Hasp: Någon modell från Shimano. Haspen fick gärna vara av modell "större".

Vad säger ni om dessa råd/tips? Har ni ytterligare råd att ge..eller kanske helt andra åsikter på vad som kan vara lämplig utrustning för mig? Jag ser gärna att vi kan hålla oss under 1000-lappen. För de pengarna borde det väl gå att hitta något helt okej hoppas jag!?

Några andra frågor:

Vad bör man tänka på när det gäller lina, flöte och krok? Jag tänker då på tex linans tjocklek, reservlinor och reservflöte samt att man kanske behöver ha olika typer av krokar (utforming, tjocklek etc)!?

Tackar ödmjukast så länge!
[Ändrat av forstheim 2004-06-26 kl 13:48]
 
En förtydling angående själva spöet:

Eftersom jag oftast har tänkt att fiska i samband med mina fotoresor och kajakturer (samt kanske också vandringar) så vore nog ett teleskopspö att föredra. Det borde helt enkelt vara smidigare att bära med sig.. :=)

Jag har sedan jag skrev första inlägget surfat runt lite på nätet efter mer information om haspelspön och haspelrullar. Jag fann lite olika modeller av bland annat Sjöbjörnen och Sjösländan. Är det bra grejor?

Kanske skulle ett Sjöbjörnen HC Teleskop (9 fot, 15-45 gram) + Sjöbjörnen 3000 150/0.30 vara ett bra köp? Ungefärligt pris för den här kombinationen är 1100:-.

Ett annat och lite dyrare alternativ är Sjösländan HM Teleskop (9 fot, 10-45 gram) + Sjösländan II (Nr:3 150/0.30) för ca 1600:-.

Sedan finns budgetalternativet "Sjölejonserien". Kanske är det nog så tillräckligt för mig?






[Ändrat av forstheim 2004-06-26 kl 15:51]
 
Här var det inte mycket till svar! ;=)

Aja, det ordnar sig nog ändå..


Ps: Vad säger ni om ett Berkley Lightning Rod + Shimano Super X GT/GTM som allroundset!? Det spräcker min 1000-kronorsgräns..men är förhoppningsvis grejor som håller ett tag framöver!?
 
Lugn och fin..

så ska du se att det ger sig.
Du nämner Berkley Ligting Rod. Jag har ett sådant för kastvikter 15-40 gr. Det fungerar utmärkt som allroundspö. Rullen du skriver om känner jag inte till men dom flesta av Shimanos rullar brukar fungera bra. Själv andvänder jag en Shimano Sahara 4000 GTE på mitt Berkleyspö. Jag har flera olika spolar med varierande lintjocklekar för att kunna få det hela lite mer allround. Jag har bara metat ett fåtal gånger med detta spö.Då med röd/vitt päronflöte och krok inköpt på OK macken i Vällinby.Maskarna grävdes fram under min balkong. Enklast möjliga grejer alltså.
Det andvänds nästan enbart som kastspö.

Du kanske kan försöka ta dig förbi någon sportfiskebutik och be att få "Napp och Nytt". ABU.s gamla klassiska katalog med fiskegrejer. Där brukar det finnas färdiga set med spö+rulle+lina till riktigt vettiga priser.
Nog tycker jag att tusen kronor ska räcka ganska långt om du tänker först och handlar sen.
 
Om jag vore du skulle jag köpa ett spö för lättare fiske. Du behöver nog inte kastvikter upp mot 40 gram.

20 gram kommer du lång med. Mitt spö går upp till 12 gram.
 
Jag känner inte till all spön du nämner men jag har sjösländans 9fots teleskopspö som har funkat bra sedan jag köpte det för ca 3år sedan. Det köpet har jag inte ångrat.
Har även ett berkley lightning rod fast den minsta modellen. Det är mitt favoritspö, används mäst för abborfiske på sommaren.
Jag måste dock erkänna att jag aldrig har metat med dem... Så hur bra de är till det vet jag inte men det borde väl funka bra det också.

Ett litet tips...
Du paddlar ju kajak så varför inte fiska från kajaken, ett lätt kastspö och sedan fiska abborre från kajaken är kul...
 
Tackar för era svar!

Som sagt jag är helt ny när det gäller fiske. Och ärligt talat har jag inte riktigt koll på vad exempelvis 10-40 gram egentligen innebär i praktiken. Jag misstänker att mitt fiske kommer bestå till 90% av lättare fiske..typ aborre och smågädda. Men som jag skrev kommer jag från och till att följa med min kusin ut på lite tyngre fiske. Klarar man sig med upp till 20 gram för Karp och andra fiskar i motsvarande storlek/vikt?

När det gäller priser på spö och rulle så betalar jag hellre något mer och får ordentliga grejor än gör dumsnåla köp. 2000:- eller 1000:- för ett set tycker jag egentligen inte spelar någon större roll. Det viktigaste är att det är bra grejor som inte krånglar i onödan. Jag blir faktiskt lite förvånad när jag på forumet läser om att ett spö eller en rulle för 700-800:- är dyra saker. Själv tycker jag att det låter väldigt billigt!? För det är väl saker som håller ett bra tag?

Förmodligen har man blivit lite "fartblind" av sitt fotograferande eftersom priserna där lätt springer iväg till åtskilliga tusenlappar. Inte sällan kostar ETT enda bra objektiv mellan 5000-20000:-. Fast om det är så att man kan få tag på ett bra och pålitligt fiskeset för runt 1000-lappen så räcker det förstås för mig. Man strävar ju alltid efter att göra köp med bra pris/prestanda förhållande! :=).

Imorgon tar jag och besöker en fiskebutik i Karlshamn som lär vara bra. Får se om det blir något köp då!

Tack igen för era inlägg!


Mvh
Jonas
 
storfiskarn?; sa:
Ett litet tips...
Du paddlar ju kajak så varför inte fiska från kajaken, ett lätt kastspö och sedan fiska abborre från kajaken är kul...

Jo, det är ju en idé..om man har en lämplig kajak för ändamålet vill säga :=). En kajak är ju relativt rank..och utrymmet i sittbrunnen är väldigt begränsat. Min kajak passar inte riktigt för att fiska ifrån tycker jag..men om man blir riktigt biten av att fiska kan man kanske se sig om efter en lämpligare kajakmodell framöver. Jag har dock en båt om jag vill komma ut på mer öppet vatten.

Tack för tipset ändå!
 
Bra "set" att börja med...

Vore jag du skulle jag sikta på ett färdigt set, bla har Shimano fina sådana till bra priser...Ett annat tips, om du tror att du kommer att fiska mycket aborre är att köpa ett så kallat UL-spö (Ultra light). Med detta fiskar du drag upp till ca 12 gram, vilket gör att även en liten fisk känns stor. Utrustningen väger noll och ingenting, och du hittar rulle och spö för ca 1000 kr (Berkley har fina set)...Lycka till!
 
Jag har alldrig fiskat Karp. Men av den lilla erfarenheten jag har av sutare och brax är iallfall att långa spön klart är att föredra. Jag tror att 9 foot är ett klart minimum för ett mångsidigt spö. (10 fot är nog att föredra). Många karpspön är ju på 12 fot. Vist kan du klara dig med ett lätt spö men ofta väger ju riggarna en hel del, så spöt bör nog som absolut minimum klara åtminstone 30-40g helst mer.
Kanske är det bättre att satsa på två lite enklare spön en ett dyrare. Ett grövre för gädda och karpmete. Och ett lätt för abborre och öring o.dyl.
Det finns ju specilicerade Karpsön men de brukar ju iallfall som minimum kosta runt en 1500. De är nog heller inte så mångsidiga. Jag antar att ett grovt 9-10 fots haspelspö på kanske 15-50 gram skulle kunna duga. Till det duger väll vilken haspel som helst som kan ta hyfsat mycket lina.
 
Vad vill du få ut...

Egentligen spelar spöet inte så stor roll. Det viktigaste är att du anpassar det efter var och vad du vill fiska.

Jag fiskar en hel del själv och kör oftast med mitt teleskopspö. Det fina med det är att jag kan ha med det nästan jämt nästintill i fickan eller utanpå ryggan. Mitt spö och rule är relativt klena för jag vill gärna känna fisken och fiskar gärna mindre fiskar.

Jag har med en låda med bra spinnare, särskillt droppen och meps är bra och en och annan rappala. Jag har även med en metrev som jag kan sätta på beteslåset och några flugkast. På det viset kan man fiska i princip vad som helst.

Viktiga saker att tänka på:

Ju längre spöet är desto längre kastar du, det är både bra och dåligt. Att kasta långt är inte alltid att föredra, särskillt inte när du fiskar i åar och mindre skogsälvar. Fiskar du vid kusten eller vid sjöar vill du oftast ha ett längre spö.

Ju längre spö desto öppnare ytor krävs. Ett långt spö trasslar lätt in sig i vegetationen och är svårare att göra vissa typer av sidokast med.

Böjligheten och känsligheten i spöet är viktigt. Ju böjligare desto mer känner du fisken, men samtidigt blir kasten kortare och det är svårt att ta de stora fiskarna.

När det gäller rullen så ska du välja en rulle med lagom utväxling. Om du ska fiska mindre fisk som harr och aborre, t.ex så ska du inte ha så kraftig rulle. Om du fiskar stora fiskar som storgäddor, strömgäddor eller lax så behöver du rejäla saker, typ ambassadör rullar, men då pratar vi inte under tusenlappen. Personligen kör jag en ABU öppen haspel.

Vill du att även en aborre eller bäcköring ska ge en fiskeupplevelse rekommenderar jag en utrustning av typen ultralätt. Tar liten plats och du känner verkligen fisken.

viktigast av allt se till att du har bra drag och många drag. Det är trist att vara tvungen att avbryta fiket för att den enda spinnaren fastnat på botten. Glöm inte heller ståltafs om du tror det kan finnas gädda i närheten.
 
"När det gäller priser på spö och rulle så betalar jag hellre något mer och får ordentliga grejor än gör dumsnåla köp. 2000:- eller 1000:- för ett set tycker jag egentligen inte spelar någon större roll. Det viktigaste är att det är bra grejor som inte krånglar i onödan. Jag blir faktiskt lite förvånad när jag på forumet läser om att ett spö eller en rulle för 700-800:- är dyra saker. Själv tycker jag att det låter väldigt billigt!? För det är väl saker som håller ett bra tag? "


Vad som är dyrt och billigt när det gäller spön och rullar ,är ju oftast en personlig bedömning av hur mycket man vill spendera på sin hobby. Själv så lägger jag hellre mer pengar på en bra rulle och sparar in på spöt. Mer pengar på en rulle för mig handlar oftast om en kostnad generellt sett från ca 900kr och uppåt. Dyrt ? Ja , med tanke på plånbokens storlek.

Men jag får oftast en rulle som håller en lång tid framöver!!

När det gäller spön så är prislappen väldigt varierande! Från ca 300kr till 3000kr. Flugspöna står för den höga kostnadsdelen. Spinn/haspel upp till 1600kr.
Ett "billigt" haspelspö för ca 300-700kr fungerar alldeles utmärkt. Nackdelen är ofta att de är lite tyngre , saknar lite "kraft" samt att finishen inte är på topp. Men vem sitter och tittar på spöt istället för att fiska med det?? Plus att man har råd att köpa ett nytt när man har knäckt spöt i bildörren ! :)

Mitt råd är att satsa på en lite dyrare rulle + 600kr om du har tänkt att fiska lite mer och inte vill svära över en dåligt fungerande slirbroms.Speciellt om fisket ska inrikta sig efter gädda , havsöring och karp !

Hellre få bra grejer än många dåliga !

Skitfiske på er!
Mats
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.