Urbergs 3 persons tunnel tält

Jag har ingen som helst erfarenhet av tältet, men Urberg verkar vara Outnorths eget varumärke.

http://www.sportfack.se/artiklar/nyheter/20140707/outnorth-lanserar-eget-varumarke

Då jag äger ett Nallo GT tar jag mig friheten att jämföra lite med det även om det riskerar att reta upp anti-Hilleberganer...

Specarna på tältväven sägs vara i klass med Hillebergs Black Label, dvs yttertält 3000 mm och golv 10000 mm. Det är alltså bättre än Nallo. Med det sagt bör det nämnas att Urbergtältets väv är polyester medan Nallo har nylon.

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?threadid=18463

När det gäller stängerna har Urberg 8,5 mm medan Nallo har 9 mm - sett till diametern något klenare alltså, men även andra egenskaper kan påverka hållfastheten.

Prismässigt så har ju Urberg ett klart försprång med 1395: mot 8200:-, men viktmässigt ligger det aningen sämre till med 3461 g mot 3100 g.

Urberg är större invändigt, men de säger inget om höjden i bakkant. Nu är det ju mycket annat som påverkar som till exempel ventilation, men jag skulle definitivt ta mig till en butik och klämma lite på tältet om jag inte redan hade ett par Hillebergtält...

Det jag är lite fundersam på är dock hur yttertältet verkar sacka över innertältet - det känns som att det finns en viss risk för vattensamlig där... Dessutom blir jag inte riktigt klok på måtten - i texten sägs att innertältet är 225 cm långt, men i bilden 220 cm. Oavsett vilket så känns det inte som om måtten stämmer när man tittar på bilden med tältet från sidan...

Hur som helst. Åk och kläm på tältet och dra (hårt) i sömmarna och böj lite tältstänger. Om säljaren försöker hindra dig vet du att det inte är ett tält att köpa... ;)

Jag har säkert missat massa för- och nackdelar samt anledningar till att du kan eller inte kan använda det i fjällen, men andra här på forumet kommer garanterat att fylla i där jag missat eller "har fel"...
 
Eftersom jag är på jakt efter ett billigare 3P tält jumprar jag tråden, har någon köpt ett Urberg Rapadalen tält och kan ge en liten recension?
 
Specarna på tältväven sägs vara i klass med Hillebergs Black Label, dvs yttertält 3000 mm och golv 10000 mm. Det är alltså bättre än Nallo. Med det sagt bör det nämnas att Urbergtältets väv är polyester medan Nallo har nylon.

Polyesterväv har vissa fördelar över nylon (Polyamid) som att Polysterväv töjer sig mindre i fuktigt tillstånd samt att den inte är lika känslig för UV-strålning. Nackdelen är att en polysterväv oftast behöver vara tjockare och tyngre än motsvarande nylonväv för att uppnå samma rivstyrka.

Nu är det inte materialet i yttertältsväven som är mest intressant, utan hur väven behandlats för att uppnå vattentäthet. Billigare tält använder oftast enklare PU-belagd väv i yttertältet medan de dyrare tälten använder dubbelsidigt silikoniserade (silikonbehandlade) yttertältsvävar. Vattentätheten i en PU-belagd väv uppnås genom att väven bestryks med en tunn film av Polyuretanplast på insidan (som på många regnställ). Denna PU-beläggning är mer känslig för slitage samt åldras (kan spricka och släppa från väven), varför ett tält med PU-belagd yttertältsväv har kortare livslängd än motsvarande tält av silikonbehandlad väv vid normal skötsel och användning.
En annan nackdel med PU-belagd yttertältsväv är att själva väven absorberar mer vatten vid regn (vattentäta PU-skiktet sitter på insidan av yttertältsväven), och blir därför tyngre att bära än motsvarade tält med silikoniserad väv om man tvingas ta ner och packa tältet fuktigt under vandringen.

Outnorth anger inte hur yttertältsväven är behandlad på sina Urberg tält vad jag kunnat se, vilket är en klar brist i informationen. Polyester tafetta 75D, 190t PU är dock en ganska vanlig väv för yttertält som OEM tillverkas i bl a Kina.

Vad gäller vattenpelare anger Hilleberg tydligt enligt vilken ISO standard detta är testat, något de flesta andra tillverkare utelämnar. Skulle önska att alla tillverkare angav detta så man vet att man jämför äpplen med äpplen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.