Tältmaterial

Är på jakt efter nytt tält och undrar lite över tältvävar.
Fjällräven och Hilleberg t.ex. har yttertält i polyamid (ripstop).
Men vissa tält har yttertält i polyester.

Min fråga är om någon har erfarenhet av polyesterduk, samt vad ni anser om dessa material?

/M
 
Ingen...?

... som har någon åsikt?

Tältet jag funderar på är ett Vaude, någon som provat dessa och har åsikter om dukkvalitén

/M
 
Nylon (polyamid) är starkare än polyester, men tar upp vatten och fibrerna expanderar. Det betyder att en nylonduk sackar mer när den blir våt. Styrkan försämras också när den är våt. En polyesterväv sackar inte när den blir våt.

Ripstop är en vävteknik som går ut på att man väver in ett nätmönster av tjockare trådar med kanske 5 mm mellanrum. Om det blir en reva i ett sådant tyg är meningen att de tjocka trådarna ska stoppa revan från att bli större. Ripstop finns både i nylon och polyester.

Största styrkan i förhållande till vikten får man alltså med nylon. Prioriterar man en väv som inte sackar i regn är polyester bättre.
 
Jag har...

granbom; sa:
... som har någon åsikt?

Tältet jag funderar på är ett Vaude, någon som provat dessa och har åsikter om dukkvalitén

/M

ett Vaude tält. Tyvärr kan jag inte komma på vad modellen heter.

Det köptes förra året,och har andvänts ca.25 nätter.
När jag var uppe vid Helags i höstas så blåste och regnade det ganska skapligt. Bågarna trycktes ner men det var inget fladder eller andra problem med duken. Vattentätheten var bra.


//Göran
 
Re: Jag har...

Göran C; sa:
När jag var uppe vid Helags i höstas så blåste och regnade det ganska skapligt. Bågarna trycktes ner men det var inget fladder eller andra problem med duken. Vattentätheten var bra.


//Göran

Har fått veta att denna typ av väv (Polyester) kan "vara högljudd", är detta någonting du upplevt...?

/M
 
Jomenvisst...

är det ett TaurusII jag har.

Detta tält köptes i samband med att KG Johansson i Solna hade rea förra året. Ett impulsköp alltså.

Det du bör tänka på är att absiden är ganska liten. Annars fungerade tältet mycket bra. Lätt att sätta upp,när man gjort det några gånger alltså.
Väger lite,liten volym när det är nerpackat.
Priset kommer jag inte ihåg.

Vaude har en serie med lite dyrare tält har jag för mig. Det kan kanske vara värt att kolla dom också.

Du kan maila mig om det är något mer du undrar.

//Göran
 
Jag har bevittnat två stycke Vaude tält formligen slitas sönder mitt ute i den vackra naturen. Jag har ingen aning om ålder och modell på de tälten mer än att märket var Vaude och de hade ljusblå och blå färg. Inte mycket till information kanske..

Vad gäller materiels tysthet vill jag påstå att alla vävar som rör sig låter. Kupoltält är i regel tystare än tunneltält genom att tältväven rör sig mindre även i hård vind. Ett tunneltält i storm kan verkligen låta ordentligt, smälla, när väven kastas i vinden.
 
Jag har ett Haglöfs Twin Peak som jag antar är polyester. Väven har gått sönder två gånger - en gång helt oprovocerat (hittade plötsligt en reva) och en gång tack vare att en båge brast och rev upp duken.

Anledningen till att de dyrare tälten har polyamid är väl för att väven är starkare per viktsenhet?
Vad gäller vattenupptagningen så torde den minskas rätt rejält i och med att man belägger väven med silikon. Vore inte väven vattentät så vore det ju ingen vidare tältväv...
Silikonet ger också väven en skönt oljig känsla.

Polyamid bryts ned snabbare av UV-ljus, men det har man kirrat på de moderna vävarna, så det är nog inget större problem.

PS. Fjällräven verkar köra med polyester i de flesta av sina tält (nåt enstaka blandar de i). Haglöfs har däremot gått över helt till silikonbelagd polyamid i sina.
Hilleberg använder bara polyamid och TNF verkar blanda.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.