Underhåll av kammar

Man säger väl att oljebaserade smörjmedel (5-56, wd40) drar åt sig sand och smuts mer än silikonbaserade? Kan vara ute och cykla lite.

Använder metolius cam lube som jag fick gratis med ett set kammar. Tandborste till det värsta och sen lite smörja, det funkar bra.
 
Använd WD-40, skadar inte nylon slingor.

Börja med att spruta på rikligt på looberna och axlarna och låt kammarna stå med oljan på ett tag. Flexa då och då. Spola sedan av överflödig olja med varmt vatten och om du har möjlighet blås dem torra direkt efteråt.
 
Tack för alla tips. Olje- och kaffebad är det som jag inte provat. Ska det vara nån speciell typ av olja eller kaffe?

Jag har lite funderingar kring att pröva tex 5-56 eller dyl, finns åsikter om det?

5-56, WD40 är nice, men drar till sig smuts.
*fördelar: billigt.
*nackdelar: drar till sig smuts.

Teflonspray är fina grejer:
*fördelar: fina grejer
*nackdelar: dyrt.

Dessutom finns Metolius Cam lube som är typ "parafin" eller något.
*fördelar: håller borta smuts.
*nackdelar:

Om man är en riktig lustigkurre kan du använda mat/raps/olivolja
*fördelar: finns i köket (om du inte äter lfhc)
*nackdelar: kan bli lite kladdigt.

Någon nämnde silikon ovan... En tanke om det, som jag inte har bekräftat.. Men lägger sig inte sig silikonen bara som ett skydd ovanför, och efter ett långvarigt användande (flera gånger) kommer det vara omöjligt att använda kamsäkringen. Jag skulle spontant inte rekommendera silikon till kamsäkringar.
 
Har kört bad i olivolja några gånger, det har funkat bra. Men parafinolja kanske är bättre i längden. Tror inte du vill använda sprayer då de innehåller ganska mycket lösningsmedel som löser upp existerande smörjning och låter smuts komma in istället... tänker jag iaf.

Avfettning/spray + paraffinbad tror jag på.

http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=241530

Edit: Stora nackdelen/fördelen med olivolja är att dina cammar luktar som en italiensk sallad sen.
 
Jag tror att en uppenbar risk med vegetabiliska oljor är att de oxiderar (torkar) och därefter både bidrar till att det kärvar, samt är svåra att få bort.

Jag har väl lyckats hålla mina kammar ganska rena, och då är smörjbehovet mycket litet, så mest handlar det nog om rengöring, och sen ett mycket sparsamt tillskott av smörjmedel på just glidytorna. Att doppa kammarna i olja känns som ett rejält overkill.

5-56 och WD-40 är alltid smidigt, men jag brukar tycka att det ofta är lite kontraproduktivt i längden eftersom det, som redan nämnts, innehåller relativt mycket lösningsmedel, och därmed tvättar bort ev tidigare smörjmedel, för att sedan lämna efter sig tunn olja. Tunn på det sättet att det är ganska lite olja överhuvudtaget, och dessutom tunn såtillvida att den ganska lätt försvinner p g a låg viskositet eller nåt.

För kammar kanske det dock kan passa. Ett ganska lättapplicerat smörjmedel som håller sig kvar bra är lithiumfett på sprayflaska. Använd medföljande smala rör till sprutmunstycket, och torka av allt överflöd. Sitter sedan kvar nästan som propelleraxelfett!

Av dryga tjugotalet kammar har jag nog bara behövt smörja två Metolius TCU:er, så OM man kan så är tricket att hålla dem rena från början...
 
Jag tänkte pröva wd-40 nästa gång jag orkar.

Enl black Diamond är livslängden 3-10 år beroende på miljö och frekvens av användning. Skulle tro att mina kammar har förhållandevis frekvent användning och även i taskigare miljö som vinterfjäll mm. Mina är nu nästan 3 år och vissa är lite kärvare. Antar att det är att de blir kärva som slutligen leder till kassering om de inte går sönder?
 
Jo, tänk dig 4e dan på regnig trollvägg/Grand Jorasses, 3e utan mat, och när du känner lukten av salladen råkar du äta upp kammarna, vad ska du då säkra med när väggen torkar upp?

Om man är så hård att man kan käka upp sina kammar utan att ha större problem än hur man kommer vidare på ett säkert sätt är man nog tillräckligt hård för att klättra resten av turen utan säkringar.
 
”84. View your cam like a Marine views their rifle, and keep them clean and free of dirt, as both of you depend on either to stay alive. Grit, salt and dirt will reduce the locking action of the cam, and can lead to failure. To clean, wash with lukewarm water and a tooth brush then dry, and finally add some lubricant. I use WD40, which someone people say actually attracts dirt, but even if it does, it just means you’ll clean them more, which can only be good (I find this untrue).”

Kirkpatrick, Andy (2013-04-29). 1000+ Climbing Tips (Kindle Locations 439-442). Akreative. Kindle Edition.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.