Underhåll av kammar

Hej!

Intresserad av länktips till allt man behöver veta av underhåll av kammar?

Har några som börjar bli tröga och inte expanderar helt som man önskar. Har smort dem, men de blir ändå inte som nya. Kanske man kan göra på bättre sätt än jag gjort...
 
http://www.metoliusclimbing.com/how-to-cam_care.html <--- Metolius
13. Cleaning and Maintenance: Note: This product is not user maintainable except as described
below.
13.1. Cleaning: If soiled rinse in clean, warm water of domestic supply quality (maximum
temperature 25°C) with mild detergent at appropriate dilution (pH range 5.5 - 8.5). Thoroughly rinse
and dry naturally in a warm ventilated room away from direct heat.(Diagrams 25, 26). Important:
cleaning is recommended after every use in a marine environment.
13.2. Disinfection: Disinfect using a disinfectant containing quartenary ammonium compounds
reinforced with chlorohexidine in sufficient quantities to be effective. Soak the product for 1 hour
at dilution’s recommended for general use using water as described in (13.1) not exceeding 25°C
then rinse and dry as per (13.1).
13.3. Lubrication: (Diagram 27). The camming mechanism must be lubricated periodically and
after cleaning, disinfection and drying. This will ensure smooth operation and help improve
corrosion resistance. A paraffin based lubricant should be sprayed between the cams and directed
at the axle and springs. Operate the unit several times to ensure even penetration of the lubricant.
Allow to drain and wipe off any excess lubricant. Important: avoid contaminating the sling with
lubricant, if this occurs refer to (13.1).
13.4. Storage: (Diagram 23). After any necessary cleaning and drying store unpacked in a cool,
dark, dry, ventilated and chemically neutral environment away from excessive heat or heat sources,
high humidity, chemical reagents/corrosives, sharp objects or other possible causes of damage.
Do not store wet.
13.5. Inspection: Inspect this product for the following:-
(a) Ensure that the unit operates smoothly throughout its complete range of movement.
(b) Ensure that when the trigger is released from any position the cams instantly return to their
fully expanded position.
Cleaning and lubrication may remedy poor action, if this is not the case this product must be
retired from use. In addition to (a) and (b) above also check this product for those points detailed
in (14).
14. Lifespan
<--- Dmm

Camalot vård
Camalots kräver en viss mängd vård. Korrekt lagring och rutin
kontroller kommer att förlänga livslängden på dina Camalots.
◆ ◆ Lagra Camalots i en ren, torr miljö, i direkt solljus.
◆ ◆ Håll Camalots borta från värmekällor.
◆ ◆ Låt inte Camalots i kontakt med frätande exempel batterisyra,
lösningsmedel, etc.
◆ ◆ Om din Camalot har klibbig åtgärd eller är igensatt med smuts: tvätta i mycket
varmt, rent vatten och torka helt. Lube efter tvättning och torkning och
Torka bort överskottet.
◆ ◆ Tvätta och glidmedel efter kontakt med saltvatten eller salt luft.
◆ ◆ Håll axlar smorda för att förhindra rost.
<-- Black diamond (tack google translate).
 
En grej som funkar rätt bra är att dränka hela huvudet i nån bra olja, och sen skölja dem i varmt vatten, sen torka.
 
Har man "djungelklättrat" någon gång under säsongen och således har lyckats fylla hela kammen med diverse jord, sant och gräs är en tandborste ett utmärkt verktyg.
 
Om de är skitiga och man lyckas rengöra dem så räcker det med ett uns av smörjmedel.
Man kan möjligen vara generös först men sedan torka av noggrannt, eftersom oljan i sig gör att damm och smuts fastnar snabbare efter rengöringen.
 
http://www.metoliusclimbing.com/how-to-cam_care.html <--- Metolius
<--- Dmm

<-- Black diamond (tack google translate).

"Citat:
Camalot vård
Camalots kräver en viss mängd vård. Korrekt lagring och rutin
kontroller kommer att förlänga livslängden på dina Camalots.
◆ ◆ Lagra Camalots i en ren, torr miljö, i direkt solljus."

Jäklar, jag har haft mina kammar undanstoppade i mörkret hela vintern. Nu är det fixat, nu ligger dom ordentligt i söderfönstret! ;)
 
Synd :( Finns många vinterturer som hade velat se dina kamsäkringar.

Javisst, jag tycker vinterturerna måste börja hävda sig bättre, ja till och med kräva att jag visar mina kammar!

Mitt förra inlägg siktade mest på att google translate försöker få mig att lagra kammarna i direkt solljus, för visst borde det vara tvärt om?

"◆ ◆ Lagra Camalots i en ren, torr miljö, i direkt solljus."
 
Javisst, jag tycker vinterturerna måste börja hävda sig bättre, ja till och med kräva att jag visar mina kammar!

Mitt förra inlägg siktade mest på att google translate försöker få mig att lagra kammarna i direkt solljus, för visst borde det vara tvärt om?

"◆ ◆ Lagra Camalots i en ren, torr miljö, i direkt solljus."
Påstår du att Google har fel? Det finns ju en svensk korrekturläst översättning också...
 
Skölja eller bada i (varmt/ljummet) kaffe brukar också funka fint om inget annat står till buds. Sen ska man dricka kaffet för att tillgodogöra sig bergets levnadskraft...
 
Tack för alla tips. Olje- och kaffebad är det som jag inte provat. Ska det vara nån speciell typ av olja eller kaffe?

Jag har lite funderingar kring att pröva tex 5-56 eller dyl, finns åsikter om det?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.