Ullunderställ utan djurplågeri

tofucz visst har du delvis rätt i att får behandlas illa. Frågan är väl snarare vad vi ska välja istället?
Bommull faller definitivt bort då odlingarna är riktigt hälsovådliga. Visst finns det miljömärkt men då räcker inte produktionsarealen utan man skulle behöva använda ytan som bättre behövs till livsmedelsproduktion. Syntetkläder faller också bort då det krävs olja. 90 000 personer har blivit dödade i Irak (http://www.iraqbodycount.org/) för att vi ska kunna trygga oljetillförseln och hålla nere världsmarknadspriset. Sen får vi inte glömma Sudan mfl Afrikanska länder där vi stödjer folkfördrivning för att vi ska få fram olja.

Hur man än gör så blir det fel. Personligen så föredrar jag dock ullproduktion.
 
Och som vanligt är alla inte riktigt pålästa.....

Ta Icebreaker som ett exempel.

De tar ull från Nya Zeeland. De kontrakterar farmer så att fårfarmaren vet exakt hur mycket han kommer att tjäna och under vilken period.
De har inte problem med flugor som lägger ägg i lammens bakdelar och behandlar inte sina får med kemikalier eller skär i de.
Fåren går fria utomhus hela året och tas in en gång om året för klippning. Själva klippning skapar säkerligen en viss stress för djuret så ett visst djurplågeri kanske man kan kalla den biten.

I Australien är mulesing en vanlig metod och det är hemskt!

Men allt är inte svart eller vitt och det finns producenter av ull som värnar om fåren!

Mvh,
Pelle
 
Hycklare?

Vilka hycklare!!
Att man kan vara så trångsynt att man går på en sån sak.

Mamsen. Förklara gärna vad du menar? Vad är det som veganer gått på? Du har ju tydligen genomskådat detta, dela med dej!
Att önska alla levande varelser ett lyckligt liv utan plåga och slakt verkar uppröra många och framkalla personangrepp. Hur ser ett dylikt resonemang ut? Är vi som inte äter djur elaka på något sätt? Har vår trångsynthet skapat oreda i ditt begränsade tankesätt?


/M
 
tofucz visst har du delvis rätt i att får behandlas illa. Frågan är väl snarare vad vi ska välja istället?
Bommull faller definitivt bort då odlingarna är riktigt hälsovådliga. Visst finns det miljömärkt men då räcker inte produktionsarealen utan man skulle behöva använda ytan som bättre behövs till livsmedelsproduktion. Syntetkläder faller också bort då det krävs olja. 90 000 personer har blivit dödade i Irak (http://www.iraqbodycount.org/) för att vi ska kunna trygga oljetillförseln och hålla nere världsmarknadspriset. Sen får vi inte glömma Sudan mfl Afrikanska länder där vi stödjer folkfördrivning för att vi ska få fram olja.

Hur man än gör så blir det fel. Personligen så föredrar jag dock ullproduktion.

Jag fortsätter mina inlägg i denna "debatt" :)

Om man ser till produktionsarealen så tror jag inte att ull är hållbart heller. Det går åt en hel del vatten och land för att föda får samt att de oxå måste äta och då tar de upp odlingsmark osv osv.
Bomull som är "eko" tyckar jag är riktigt bra då man stödjer de odlare som vill ha ett mer hållbart samhälle. Varför skulle inte produktonsarealen räcka? Desto fler som köper eko, desto färre köper den vanliga giftiga bomullen.
Syntet är absolut inte perfekt men det finns en hel del återvunna produkter och då tycker jag att det är det minst dåliga alternativet.
Som sagt, hur man än gör så blir det fel...
 
Veganer

Mamsen. Förklara gärna vad du menar? Vad är det som veganer gått på? Du har ju tydligen genomskådat detta, dela med dej!
Att önska alla levande varelser ett lyckligt liv utan plåga och slakt verkar uppröra många och framkalla personangrepp. Hur ser ett dylikt resonemang ut? Är vi som inte äter djur elaka på något sätt? Har vår trångsynthet skapat oreda i ditt begränsade tankesätt?


/M

Jag tycker bara att man kan vara lite ödmjuk i sina försök att vara miljö-djurvän.
Det finns nog inte en enda vegan som inte har något högre stående djur på sitt samvete om än indirekt. Hur många djur har inte fått lida för att framställa skinnfria kläder eller hur mycket kemikalier och annat osunt som hamnat i naturen för att de (veganerna men även vi andra) ska kunna leva och bo i det moderna samhället. Man kan dra detta hur långt som helst.
Det är väl knappt att ett rovdjur kan leva upp till idealen för en vegan.
Även vi köttätare kan ha ett engagemang för att vara rädda om den värld vi lever i.

Jag menar bara att de inte ska predika för hårt då är det ingen som lyssnar eller så blir man bara förbannad. Lite som Livets Ordarna var innan de lärde sig. Nu är det inte många som reagerar om någon talar om att den är med i den församlingen. Kan vara en dålig liknelse men den andra jag har kan vara direkt stötande så den låter jag bli.

Är man bara lite ödmjuk så är det lättare att bli accepterad.

Ungefär så menar jag med att Veganer är hycklare.
 
Jag fortsätter mina inlägg i denna "debatt" :)

Bomull som är "eko" tyckar jag är riktigt bra då man stödjer de odlare som vill ha ett mer hållbart samhälle. Varför skulle inte produktonsarealen räcka? Desto fler som köper eko, desto färre köper den vanliga giftiga bomullen.

Eftersom bomull helt enkelt är ett dåligt material till underställ (vilket tråden ursprungligen handlade om) så är det väll inte helt relevant huruvida det är bra hur miljösynvinkel.
Har förövrigt precis köpt nya cykeltröjor i ull.
 
Håller med Odae. Bomull är helt kasst i underställ. Syntet kommer ofta från olja och har ännu inte, enligt mig och många andra, ullens alla goda egenskaper. Ull är miljövänligt när förbrukat. Dessutom ges biprodukten förädlat gräs, dvs. fårkött, vilket är gott. Det går som med så mycket annat att hantera fårskötsel både bra och dåligt. Bättre att rikta in sig på en bra hantering istället för att propagera för veganism.

Raskesven
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Zaine Problem med ullunderställ Kläder 14
falken85 Ullunderställ till Aconcagua Kläder 6
mihaliska Ullunderställ - länksamling Kläder 7
tosch tunt ullunderställ Kläder 14
jonssonmartin Ullunderställ Kläder 1
Olaa Ullunderställ Kläder 0
Weyland Ullunderställ Kläder 10
Elvah Nylonstrumpor utan tåsöm Kläder 1
Moga Slitstarka polycotton-brallor utan stretch? Kläder 12
tango Regnbyxor utan foder Kläder 12
Nyburgaren Tvätta kläderna utan vatten? Går det? Kläder 34
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
ilves Anorak utan dragkedjor.? Kläder 7
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
spaceromancer Alltid torr utan regnkläder! Kläder 17
macsailor Hanwag med eller utan Gore-Tex? Kläder 14
7S Skyddskäng/skor utan foder? Kläder 8
xfredrikx Vinterjacka utan dun Kläder 18
Smogz Lätta halvhöga läderkängor utan goretex?? Kläder 29
Oskar R. Tröjor utan krage Kläder 4
niklaz Billiga foppatofflor/Corcs utan hål i Stockholm (lägerskor) Kläder 3
kerstinn Kängor med eller utan Gore-tex Kläder 4
Viberg Arc'teryx epsilon (med eller utan huva) Kläder 1
erikhaglund Tvättmedel utan tensider?? Kläder 8
mipert Var hitta billiga skalvantar (utan foder)? Kläder 11
Angelica R Skaljacka -laminerade dragkedjor utan vindslå=problem? Kläder 13
Henric Nilsson kängor/skor utan skinn, läder eller mocka. Kläder 11
Jekyll Isolationslager utan polokrage Kläder 2
IslandTraveller Plånboksvänliga underkläder utan bomull? Kläder 14
Rickard Falkenäng Värme utan vind Kläder 10
Mx2 Läderkängor utan GTX - finns det? Kläder 17
Still Alive Djurplågeri bakom Merinoull? Kläder 36

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Det var 2019 som Oskar Normelli bestämde sig för att resa till Norge och bestiga Galdhøpiggen, Nordens högsta berg. Iförd skor som han lånat av sin ...