UL som barnfamilj i fjällen-går det?

Vi har gjort ett flertal längre tältturer i fjällen med vår äldsta grabb, han är 3 nu. Vi har en bärstol till honom som han offtast sitter i när vi förflyttar oss. Han trivs bra i den och vi kan avverka sträckor på 1-1,5 mil utan problem.

Vi har burit på tungt tält, Thermarest och tjocka sovsäckar. Det har varit tungt för mig som fått leka packåsna. Säkerhetsmarginalerna måste vara höga när man har smått med sig, de klarar inte väder och vind på samma sätt som vuxna gör. Därför har vi prioriterat ett stabilt, säkert och rymligt tält. Liggunderlagen täcker i princip hela tältgolvet vilket gör att man kan sova kors och tvärs utan att kylas ner. Det blir också en bra lekyta. Med den ultratunga utrustningen ser det ut så här:

- Tält HB Tarra, ca 4kg
- Liggunderlag 2 st Theramrest guidelite long, ca 2kg
- Sovsäckar 3 st, ca 3,5kg
- Ryggsäck Norröna ca 3kg
- Bärstol Vaude ca 3kg
Totalt ca 15,5kg, dvs 5,2kg per person (!)

Vikten har dock varit hanterbar, värre är volymen som begränsat antalet dagar vi kunnat vara ute. Blöjor är enormt skrymmande. Volymen kräver en stor ryggsäck vilken väger mycket. Vi skulle kunna spara lite (totalt ca 800g) på sovsäckarna men vikt/kostnad går inte att motivera. Tar vi lättare liggunderlag måste vi kompletera med ett tjockare för barnet, dvs ökad volym som är större problem än vikten. Tältet hävdar många att vi kan spara vikt på, vi väljer dock att inte försämra säkerheten. Vi har varit inblåsta vid ett par tillfällen och vi vill inte ligga i ett fladdrigt tunneltält och försöka få en liten att sova. Tarp och ryggåstält är inte ens på kartan, håller med fson här. Går vi utan barn använder vi ett Nallo.

Nu har familjen växt och vi har blivit en till. Årets midsommartur kommer 3-åringen få knata själv. Det begränsar förstås framfarten men med tält är det enkelt att låta sig styras av väder, humör mm. Viktökningen för en knodd till är inte så stor, ca 3kg för en sovsäck till, blöjor, kläder och andra småsaker. Problemet är åter igen volymen. Juniorsäckar tar större plats än våra dunsäckar. Intensiv provpackning återstår innan vi kan åka iväg. Viktmässigt gör det dock att siffrorna blir trevligare, vi kommer ner till ca 4,1kg per person för de 3 stora. Frågan är vad det egentligen betyder? Det är fortfarande jag som får bära hela härket och totalvikten är högre.

Snart måste vi byta tält också, vi klarar oss nåt år till med Tarrat men sedan är ungarna för stora för att rymmas mellan oss. Nån som känner till ett geodesiskt 4-mans tält som väger under 4kg?

Basläger kan vara bra, men vi tycker inte att man behöver begränsa sig till det. Det går bra att förflytta sig eftersom man kan stanna precis när det passar/behövs. Vi har oftast gått ett par sträckor och sedan stannat ett par nätter, gått någon sträcka till, stannat ett par nätter osv. Barn uppskattar den spontanitet som tältet ger.

Stugor i all ära men de förutsätter att man måste gå fram. Då är det nästan ett måste att man kan bära barn under 3-4 år. Vi har gjort stugturer men tycker det funkar dåligt. Det är ofta trångt i stugorna och acceptansen för en aktiv 2-åring hos andra stugboende har inte varit på topp. Inte har hans nattvaknanden uppskattats heller. Det har lett till att reglerna blir så strikta för ungarna att de inte tycker det är roligt. Vi förordar tält för små barn, gå gärna ledat mellan stugor men sov i tält.
 
estetdrägg; sa:
Ni har ett enormt tält och ett enormt tungt innertält som ni antagligen inte behöver. Kör bara med yttertält och myggnät så kan ni nog tjäna över ett kilo där, även om man räknar med ett lätt golv i halva tältet.
Ett lätt alternativ är också en riktigt stor tarp, inget tarptent utan en rymlig tarp, gorl och myggnät är fortfarande tillrådligt.

Kapar länk och bild från Sylarna-tråden:
http://www.meac.se/sub_2/helags/wind.asp
helags.jpg


Jag har inga egna barn, men jag skulle då inte vilja vakna under tarp + myggnät i det vädret om det är småbarn med på turen som jag har ansvar för. Men jag kanske är en blötfis jämfört med dig estetdrägg?
 
Lätta tältlösningar hittar man på samma sätt som för icke-barnfamiljer. Ett Tarptent Cloudburst rymmer 2,5 personer ett Rainshadow rymmer 3,5 personer gissar jag. Den halva är då ett barn. Billigast är naturligtvis att sy själv, men samtidigt är det här ju grejor som håller i massor med år.
estetdrägg; sa:
Ni har ett enormt tält och ett enormt tungt innertält som ni antagligen inte behöver. Kör bara med yttertält och myggnät så kan ni nog tjäna över ett kilo där, även om man räknar med ett lätt golv i halva tältet.
Ett lätt alternativ är också en riktigt stor tarp, inget tarptent utan en rymlig tarp, gorl och myggnät är fortfarande tillrådligt.

Alla sådana förslag på icke stormsäkra tält tycker jag är mer eller mindre oseriösa och oansvariga för kalfjällsvandringar med små (5 år och mindre) barn. Ska barnens säkerhet kompromissas för att föräldrarna ska få mindre att bära? Visst, vi har kanske överdimensionerat med Tarrat istället, men ett rejält och riktigt fjälltält måste man kånka med sig. I skogs och lågterräng är det annat, där är kraven helt annorlunda.

Ser att jag inte är ensam att tycka så :)

African-style kring maten, dvs inga talrikar eller liknanade utan alla äter ut samma kärl, dvs matlagningskärlet. En variant som jag alltid kör med för gemenskapens skull.

Det här kör vi också (i princip), trevlig gemenskap, mindre disk och mindre vikt.
 
bjornw; sa:
Alla sådana förslag på icke stormsäkra tält tycker jag är mer eller mindre oseriösa och oansvariga för kalfjällsvandringar med små (5 år och mindre) barn.

Frågan är ju om man öht ska ge sig upp på kalfjället med så små barn? Även om man nu har ett stormsäkert tält så skall det sättas upp innan man kan ta skydd i det. Tyvärr brukar inte vinden vara så snäll att den väntar med att börja blåsa tills man satt upp tältet.
 
Det tycker jag är att överdriva åt andra hållet. Så jäkla lång tid tar det inte att slå upp tältet om det blir skitväder.

Slut OT nu, back on topic ;)
[Ändrat av öringen 2007-06-15 kl 11:47]
 
fson; sa:
Jörgen Fjaderlatt.se; sa:
Lätta tältlösningar hittar man på samma sätt som för icke-barnfamiljer. Ett Tarptent Cloudburst rymmer 2,5 personer ett Rainshadow rymmer 3,5 personer gissar jag. Den halva är då ett barn. Billigast är naturligtvis att sy själv, men samtidigt är det här ju grejor som håller i massor med år.

... men är det inte aningens övernitiskt att rekommendera ett tarptent till en småbarnsfamilj på fjällvandring? Ett tält som man dessutom har begränsade erfarenheter av för egen del, än mindre för familjevandringar?

Det är svårt att komma med generella råd eftersom "barn" ju är ett vitt begrepp. Trådskaparen hade barn från 2-8 år. Deras behov varierar ju ganska ordentligt.

Vad jag vill lyfta fram är att det är samma saker som väger mycket för småbarnsfamiljen som för alla andra. De tre stora. Vill man spara vikt (vilket var frågan) så är det här det finns mest att hämta.

Det handlar ju inte om antingen/eller utan man kan ju försöka hitta mellanting:
Måste alla fem sova i samma skydd/tält? Man kanske kan ha en tarp med myggskydd för vissa familjemedlemmar och ett tält för övriga?
Mamma och pappa kanske kan investera i ultralätta sovsäckar för egen del? De håller i 10-15 år och kan vara mer motiverade än motsvarande för alla/några barn.

När det gäller liggunderlag så är min erfarenhet av barn att de inte har samma behov av att sova mjukt som vuxna. Ju äldre man blir desto mjukare vill man ligga. Att använda cellplast istället för Thermarest sparar mycket vikt. Eller man kan ha både och. Ett kortare Thermarest t ex. Att täcka golvet i ett 3-manstält kan man kanske göra genom två normala liggunderlag och en mindre bit cellplast man skurit till. Osv.

Jag påstår inte att jag har alla lösningar för alla småbarnsföräldrar, jag försöker bara hjälpa till genom att peka på hur man kan resonera för att minska vikt. Att ge tankeverktyg. Sedan beslutar var och en utifrån de personliga förutsättningar som gäller.

Om de vuxna har en riktigt lätt packning så ger detta utrymme för extra komfort och säkerhet för barnen utan att knäna viker sig. Men om man inte klarar/vill minska sin egen utrustning så är ju chansen minimal att man skall kunna minska barnens utrustning.

Det går inte att få en lättare packning utan att ändra på något man gör nu. Välja lättare grejor eller lämna saker hemma.

Tyvärr kostar detta ofta pengar, vilket småbarnsfamiljer sällan har gott om. Men man kan ju se vissa prylköp som långsiktiga investeringar. Hillbergstält är gjorda för att hålla i 30 år.

Och det viktigaste, man investerar i sina barn och ger dem upplevelser som de sedan kan bygga vidare på i sina egna liv. Det kan väl vara värt en slant.

Jörgen

PS. Sedan behöver det ju inte per automatik vara så att ett tarptent är obekvämare och mindre säkert än ett traditionellt fjälltält för sommarturer. De som faktiskt provat bådadera är inte alltid av den uppfattningen. Men det är en annan diskussion..
 
Vi ska ut nu för första gången med vår tvååring. Som tur är vill min sambos bror följa med så då är vi två vuxna som kan bära packningen. Mitt tipps är alltså att försöka få med nån snäll kompis eller släkting. Vi tänker också tälta, känns bra att kunna stanna var som helst.
 
bjornw; sa:
Stugor i all ära men de förutsätter att man måste gå fram. Då är det nästan ett måste att man kan bära barn under 3-4 år. Vi har gjort stugturer men tycker det funkar dåligt. Det är ofta trångt i stugorna och acceptansen för en aktiv 2-åring hos andra stugboende har inte varit på topp. Inte har hans nattvaknanden uppskattats heller. Det har lett till att reglerna blir så strikta för ungarna att de inte tycker det är roligt. Vi förordar tält för små barn, gå gärna ledat mellan stugor men sov i tält.

Tänkvärt!

Dessutom är ju avståndet mellan stugorna ofta för långt för små barn som går själva, så det blir ganska snålt om alternativ. Men det kan förstås vara trevligt att ha möjligheten att ta ett dygn i/vid en stuga även om man bär all utrustning för att tälta.

/Per
 
Jag håller nog på att det är bättre att packa för tungt än för lätt om man har med sig barn...har inte vandrat med barn själv, men som parvel (typ 7 år) åkte jag en del skidor med min familj. I min ryggsäck fanns korv & bröd, och några plasttallrikar, samt min morakniv. Möjligen något mer. Även om en 7-åring kan spetta iväg rätt bra så blir tempot ändå så lågt att föräldrarna borde kunna klara 30kg packning tillsammans utan att det blir för vådligt...I just det här fallet med en 2-åring så skulle jag väl visserligen tro att det är säkrast att ena föräldren bär väldigt lätt, + barnet, så visst förstår jag att man vill minska vikten. Tält känns som den kanske viktigaste saken i packningen, speciellt om vädret är dåligt - då bör tältet vara stort nog för att kunna spela sällskapsspel etc utan att trängas.
 
nermander; sa:
Även om man nu har ett stormsäkert tält så skall det sättas upp innan man kan ta skydd i det. Tyvärr brukar inte vinden vara så snäll att den väntar med att börja blåsa tills man satt upp tältet.

Precis! Det är ju därför man drillar knattarna hemma på gräsmattan först, så att de klarar att få upp tältet när det gäller! (jo, min pappa var militär..) ;)

Allvarligt talat; om "frågan är om man öht ska ge sig upp på kalfjället med småbarn", så tycker jag svaret är ett rungande -JA! Den minst sagt annorluda och häpnandesväckande miljön finns det ingen anledning att snuva sina barn på, om man nu själv har intresset förstås. Men man får anpassa turen och utrustningen inte bara efter sig själv, utan dessutom, och kanske främst, efter barnen.


/Per
 
..förrästen satt min tvååriga dotter, som jag tältade med förra helgen, i mitt knä och tittade på tältet som blåser sönder i går morse. Hon blev riktigt orolig och illa berörd, och pratade om "Farligt.. -tältet TjongPang!" en god stund efteråt. Till sist kom vi i alla fall överens om att vi har ett bra tält, som inte blåser sönder, så det blir nog fler tältnätter i sommar!
 
öringen; sa:
estetdrägg; sa:
Ni har ett enormt tält och ett enormt tungt innertält som ni antagligen inte behöver. Kör bara med yttertält och myggnät så kan ni nog tjäna över ett kilo där, även om man räknar med ett lätt golv i halva tältet.
Ett lätt alternativ är också en riktigt stor tarp, inget tarptent utan en rymlig tarp, gorl och myggnät är fortfarande tillrådligt.

Kapar länk och bild från Sylarna-tråden:
http://www.meac.se/sub_2/helags/wind.asp
helags.jpg


Jag har inga egna barn, men jag skulle då inte vilja vakna under tarp + myggnät i det vädret om det är småbarn med på turen som jag har ansvar för. Men jag kanske är en blötfis jämfört med dig estetdrägg?

Kanske är det bara jag som tänker så, men småbarn är följer samma fysikaliska lagar som oss andra, de som de har svårare (eller lättare) med är att säga till när de fryser, därav föreslog jag i samma veva lösningen att ingen skulle sova själv i egen sovsäck.
Jag skulle inte få någon panik av att vakna i lite snö och någon minusgrad under en tarp oavsätt om jag har småbarn med mig eller inte, den situationen är på intet sätt ohanterbar.
Och vad gäller barnens humör så kan det vara lite kinkigt bitvis men de liksom oss vuxna är flockdjur och finner snart fåran som de vuxna plöjer (vilken typ av humör man håller genom svårigheterna), panikar de vuxna brukar barnen bli skraja de med och tvärt om.

Men sant är att jag inte är någon förälder och möjligt är att nogon tappade mig i golvet med huvudet före när jag var liten eller kanske jag fick en knäpp när jag togs ut och fick sova under stjärnorna i bister kyla som småtting.

Jag tvivlar inte en sekund på att den medianen av vad vi i denna tråden tror små barn om att klara och inte klara ligger långt under vad de egentligen klarar.

Och vad gäller stormsäkert tält så förstår jag inte hur ett keron blir mindre stormsäkert av att man lämnar innerältet hemma, innertältet är egentligen bara en bekvämlighet som inte ger någonting till tältets motståndskraft mot vind eller nerderbörd.

och vad gäller packning så ser jag att man fördelar packningen så att belastningen på gruppen/familjen blir så jämn som möjligt; mindre packning på de vuxna innebär i det fallet även mindre packning på barnen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.