UL: Intresse för ultralätt?

Windchill igen

Namne varför narras du?
Ditt svar är, på ren svenska, byråkraktiskt dravel!
Visst har luftfuktigheten stor betydelse, våt hud ökar avkylningseffekten med upp till 70 gånger! En vanlig sommarkväll när daggen kommer märker vi det alla, direkt.
Cyklar du genom utkanten av ett nederbördsområde känner du att kylan kommer på en gång, även om du inte blir våt på huden. Kör du moped eller mc genom en svacka med kvardröjande nattkyla så känns det direkt.
Att påstå, för att man dolt vissa försöksresultat från andra världskrigets dagar, att luft- och hudfuktigheten inte spelar roll är att ljuga med av alla observerade fakta.
Våga iställt säga, jag vet inte! Det är ärligare.

Vänligen men bestämt

Johan K
[Ändrat av johankse 2002-06-28 kl 08:40]
 
Re: Windchill igen

johankse; sa:
Visst har luftfuktigheten stor betydelse, våt hud ökar avkylningseffekten med upp till 70 gånger! En vanlig sommarkväll när daggen kommer märker vi det alla, direkt.

Våt hud förlorar värme för att det går åt energi för avdunstningen. Det är alltså av att torka som man blir avkyld, inte av att vara fuktig (tänk våtdräkt). Är luftfuktigheten hög torkar man LÅNGSAMMARE och blir alltså inte lika lätt avkyld om luften är fuktig...

Det är inte på grund av att daggen kommer som vi känner att det blir kallt, daggen kommer på grund av att det blir kallt! Luften kyls ner och därmen kondenserar en del av fukten som den bundit och vi får dagg. Skilj på orsak och verkan.

Jag vågar påstå att luftfuktigheten påverkas mer av temperaturen än vad temperaturen påverkas av luftfuktigheten. Vid minusgrader (då man oftast är mest intresserad av avkylningen) är luftfuktigheten oftast väldigt låg så den lär inte göra så mycket till eller från.
 
Re: Re: Windchill igen


Våt hud förlorar värme för att det går åt energi för avdunstningen. Det är alltså av att torka som man blir avkyld, inte av att vara fuktig (tänk våtdräkt). Är luftfuktigheten hög torkar man LÅNGSAMMARE och blir alltså inte lika lätt avkyld om luften är fuktig...

Det är inte på grund av att daggen kommer som vi känner att det blir kallt, daggen kommer på grund av att det blir kallt! Luften kyls ner och därmen kondenserar en del av fukten som den bundit och vi får dagg. Skilj på orsak och verkan.

Jag vågar påstå att luftfuktigheten påverkas mer av temperaturen än vad temperaturen påverkas av luftfuktigheten. Vid minusgrader (då man oftast är mest intresserad av avkylningen) är luftfuktigheten oftast väldigt låg så den lär inte göra så mycket till eller från. [/QUOTE]

öööööhh... Stämmer verkligen ditt påstående? Anledningen till att man kyls ner av vatten är för att kroppen försöker värma det omgivande mediat till samma temperatur som kroppen, luft är lätt att värma och vatten med sin täta densitet kräver mer energi från kroppen vilket gör att man kyls ner.. Tanken med våtdräckt är att man skall ha ett tunt vattenskikt runt kroppen som relativt lätt värms upp och behåller värmen tack vara neoprenets egenskaper. Kroppen försöker inte torka sig utan värma upp fukten på huden till samma temperatur som kroppen.. Stämmer inte detta så får nog dykeribranschen se över sina teorier om nedkylning av vatten.
 
Re: Re: Re: Windchill igen

FJS90/91; sa:
öööööhh... Stämmer verkligen ditt påstående? Anledningen till att man kyls ner av vatten är för att kroppen försöker värma det omgivande mediat till samma temperatur som kroppen, luft är lätt att värma och vatten med sin täta densitet kräver mer energi från kroppen vilket gör att man kyls ner..

Ta fram en fysikbok och läs på om hur avdunstning går till. Eller varför inte ta en varm dusch och känna hur du blir kall av avdunstningen efteråt. Eller ta på dig för mycket kläder och spring en runda. Din svett lär inte vara kallare än kroppen så den ska inte behöva värmas upp. Det är ju just det att avdunstning stjäl energi som är det som gör att svettning fungerar som avkylning.

Det gäller att skilja på de olika typer av värmeförlust som finns, ledning, strålning, konvektion, avdunstning.
 
Medelkinetisk energi

Vatten på huden. De molekyler med högst energi lyckas rycka sig loss och lämnar huden genom avdunstning. De som har lägre energi (dvs de som är kalla) stannar kvar. Den medelkinetiska energin blir alltså lägre, dvs man får en kyleffekt....

Har vi inte hamnat "off the topic" ??
 
RE: Windchill igen

”Windchill” är en modell för hur naken hud upplever stark kyla och vind, och vid kallt väder har luftfuktigheten liten betydelse för detta. Att använda ”Windchill” i högre temperaturer (sommarkvällar) är vanskligt eftersom den inte är avsedd för detta. I teorin bör hög luftfuktighet minska avdunstningen och därför värma något. I praktiken blir troligen effekten den motsatta för att man får mer fukt i klädseln som därmed förlorar isolering, men igen, ”windchill” tar ej hänsyn till klädsel. En annan effekt är att luftens fuktighet sjunker* vid uppvärmning, så uppvärmd luft nära huden är torrare än omgivande luft. (Lite grovt: en höjning med 10 °C halverar den relativa luftfuktigheten.) Det är därför man blir så torr om vintern.

En viss indikation på hur luftfuktigheten påverkar, kan vara teorier för istillväxt, se t.ex. LLK:s Isprediktor http://www.llk.se (Iskunskap: Beräkning av istillväxt). Trots att avdunstning oftast är den faktor som kyler isen mest (gäller som oftast vid blåst och max c:a -8 °C) har luftfuktigheten en ganska blygsam betydelse. Nu ska man vara lite försiktig med att jämföra en isyta med naken hud, det skiljer ganska fundamentalt i både temperatur, ”fuktighet” m.m.

För varmt klimat finns dock andra modeller som tar hänsyn till luftfuktigheten, t.ex. ”Humidex” som försöker visa upplevd temperatur vid hög värme och fuktighet. ”Humidex” börjar få effekt över c:a 25 – 30 °C (30 °C och 90 % luftfuktighet ger ett Humidex på 46 °C). Humidex tar dock inte hänsyn till vind, inte för att vind saknar effekt, utan troligen dels för att det är komplicerat, dels att vind i värme oftast inte förvärrar situationen utan svalkar.

Det finns även andra mer komplicerade modeller som Wet Bulb Globe Temperature (WBGT) som används för arbetsrättsliga gränsvärden.

Men i mellanregistret med normala temperaturer finns vad jag vet inte några modeller, troligen mest för att hälsoriskerna där är små, men kanske också för att de påverkande faktorerna är så många att modellerna skulle bli så komplicerade att de blir odugliga till praktisk tillämpning. Så man får nog själv känna efter när i sommarnatten man bör byta shortsen till långbyxor, vetenskapen har ej ännu nått dit.

Vänligen "narren" ;-)

*) Detta gäller den relativa luftfuktigheten (relativt luftens mättnad), i absoluta mått är vatteninnehållet i luften konstant.
 
Re: Gramjägare

Min träsked väger 12 g men jag kanske skulle ha gjort den i al istället för björk;-)

Pröva balsa, med inlaminerade kolfiberförstärkningar längs ryggraden samt kanter och sedan lackad och slipad ett antal gånger. Där har du både känsla och ultralätt vikt.

/sam
 
nermander; sa:
...
Det är inte på grund av att daggen kommer som vi känner att det blir kallt, daggen kommer på grund av att det blir kallt! Luften kyls ner och därmen kondenserar en del av fukten som den bundit och vi får dagg. Skilj på orsak och verkan.

Jag vågar påstå att luftfuktigheten påverkas mer av temperaturen än vad temperaturen påverkas av luftfuktigheten. Vid minusgrader (då man oftast är mest intresserad av avkylningen) är luftfuktigheten oftast väldigt låg så den lär inte göra så mycket till eller från.
Men erfarenhetsmässigt upplever man x grader celcius i en våtbastu som betydligt varmare än x grader i en torrbastu. Och vad menar vi när vi säger att det känns rått ute? 3 grader varmt och torr luft upplevs inte särskilt kallt, men är det 3 grader varmt och hög luftfuktighet upplevs det betydligt kyligare. Sen har vinden stor betydelse, men luftfuktighetens betydelse för hur vi upplever temperaturen är knappast försumbar.

Nu vill inte jag bidra mer till att denna tråd spårar ur totalt:)
[Ändrat av Raskesven 2003-06-04 kl 21:05]
 
Raskesven; sa:
nermander; sa:
...
Det är inte på grund av att daggen kommer som vi känner att det blir kallt, daggen kommer på grund av att det blir kallt! Luften kyls ner och därmen kondenserar en del av fukten som den bundit och vi får dagg. Skilj på orsak och verkan.

Jag vågar påstå att luftfuktigheten påverkas mer av temperaturen än vad temperaturen påverkas av luftfuktigheten. Vid minusgrader (då man oftast är mest intresserad av avkylningen) är luftfuktigheten oftast väldigt låg så den lär inte göra så mycket till eller från.
Men erfarenhetsmässigt upplever man x grader celcius i en våtbastu som betydligt varmare än x grader i en torrbastu. Och vad menar vi när vi säger att det känns rått ute? 3 grader varmt och torr luft upplevs inte särskilt kallt, men är det 3 grader varmt och hög luftfuktighet upplevs det betydligt kyligare. Sen har vinden stor betydelse, men luftfuktighetens betydelse för hur vi upplever temperaturen är knappast försumbar.

Nu vill inte jag bidra mer till att denna tråd spårar ur totalt:)
[Ändrat av Raskesven 2003-06-04 kl 21:05]


Orsaken till att den våta bastun känns varmare än den torra är i den våta finns det, som namnet antyder, mer vatten i form av ånga i luften. Då vatten har en större termisk ledningsförmåga än luft så kommer kroppen att ta emot mer termisk energi från vattenångan i den "våta" bastun, och således kommer kroppen uppfatta den som varmare.
Samma sak fast omvänt när den omgivande luften är kallare. Finns det mycket vattenånga i luften så leds kroppens värme bort snabbare på grund av att vattnets termiska ledningsförmåga är större än luftens.

Sedan beträffande relationen mellan luftfuktighet och temperatur så är det så att temperaturen styr den relativa luftfuktigheten vilken definieras som: vattenångans partialtryck/vattenångans mättnadstryck.
Där mättnadstrycket varierar med temperaturen, varm luft kan inne hålla mer vattenånga än kall.

Mvh Jesper
Som mer än gärna spårar ut en tråd ;-)
 
Skoj att läsa er lilla strid om lokal meteorologi.
Efter att ha läst "met" som skolämne har jag lärt mig en sak som tydligt framgår i er diskussion:
Allt går in i varandra... :)

Och tur är väl det? Tänk om alla dessa faktorer var oberoende av varandra (som ni någonstans verkar tycka att de är)? Det funkar ju inte, det ser ju vem som helst. Och dessutom har väl fukten (som ni antyder) inte en central roll i begreppet windchill? Om fukt involveras kan man ju tänkas lägga på ytterligare en faktor för om luften är fuktig (dimma t.ex. då ytterligare avkylning borde uppstå pga. avdunstning på huden eller ledning vid regn om huden blir "blöt"). Var gränsen går mellan blöt och fuktig hud vet jag inte och frågan är om det verkligen är så relevant i sammanhanget.

Jag har fått för mig att windchill är när vinden blåser bort det skikt nära huden med uppvärmd luft (som patric b antydde med att kroppen vill värma upp det mediat närmast huden) och att vi därmed får kall (läs icke uppvärmd) luft rätt på huden.

Jag vet inte riktigt vars jag vill komma med detta inlägg men jag ville nog bara klargöra att inget går att klargöra när det gäller met :)

ps. nermanders uttalande om att omgivande temperatur styr luftfuktigheten och inte tvärtom är korrekt.

go tur/sam

läste polarhunds inlägg efter detta skrevs och ville bara säga att det var "spot on". Mycket bra och korrekt förklaring.
[Ändrat av samme83 2003-06-05 kl 21:50]
 
Re: Re: Min utrustningslista

Raskesven; sa:
Är länken också under utprövning? Den går nämligen inte att öppna. [/QUOTE]

Nja, vid uppdatering av Apache så funkade inte länkar till home som förut med virtuella domäner... (Tråden är ju nästan ett år gammal).

http:/nermander.homeip.net/latt.html ligger sidan på just nu (men den är inte särskilt uppdaterad nu, en hel del grejer är ändrade och jag har inte hunnit ta nya bilder på allt). Det är roligare att testa prylarna än att plåta dem:)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.