UL: Intresse för ultralätt?

svartöra; sa:
Skulle tro att möglet och bakterierna trivs betydligt bättre i en fuktig diskhandduk än på en fuktig yta hos en aluminiumkastrull eller plastkåsa!
Men, det är klart, om du har tur med vädret eller eldar så kan du hålla handduken torr.

Handduken hänger jag ju utanpå ryggsäcken (den är som en halv näsduk ungefär, 12x25 cm) så torkar den snabbt. Att hänga alla köksattiraljer utanpå ryggsäcken är ingen höjdare.

Framförallt är det vid disken efter lunchen som handduken är trevlig, då har man oftast ganska bråttom med att packa ner grejerna för att komma iväg igen.

Om man INTE torkar grejerna så lägger man dem antagligen i en plastpåse (det är i alla fall så jag gjort förr, för att inte blöta ner resten av packningen) och den plastpåsen kommer att vara fuktig inuti väldigt länge och känns väldigt ofräsch efter bara ett dygn (vet jag av erfarenhet, eftersom jag ju provat utan handduk innan jag började ta med handduken).
 
tygpåse??

jag har en tygpåse att lägga mina prylar i.. där kan man lägga ner även blöta prylar.. sen får man väl torka den senare.. oftast så hinner matprylarna ändå torka om det inte regnar medans man plockar ihop lägret..
 
UL för cykling

Vi får jämföra skedarna om 50 år så får vi se vilken som är i bäst skick.. Tror även min lever längre än träskeden på 12 gram som någon hade.

Det finns flera fynd på träskedar från vikingatiden, så varför inte jämföra om 1000 år;-)

Men nu är jag nere i 9,5 g på den nyaste björkskeden, lättar jag mer så blir det fånigt.

Men kolfiber är ju oprövat än...

BÄRA
Hemmasydd 156 g eller Mac Pack Mountain Maraton 800g

SOVA
Sovsäck Western Mountaneeering Highlight 507
Sovsäcksöverdrag Hemmasytt i gore tex 424
Liggunderlag 350

MAT
Jag är mer för riktiga köksgrejor
Kök, kastrull och gas räcker för två pers/helg

Sked Hemmagjord (björk) 9,5
Kök MSR pocket rocket 85
Kastrull Triangia titan 1,75L 115
Vattenpåse Camelback 2L 116
Vattentät burk vanliga+stormtändstickor 18
Gas Primus 225g gas 355

KLÄDER
Här är oxå lite mer bastanta kläder (men ändå skapligt lätta)
Skaljacka Patagonia Pneumatic anorac 279
Skalbyxor Tierra packlitebyxor 291
Förstärkningsplagg Marmot Driclime jacket 367
[Ändrat av fafner 2003-06-11 kl 19:00]
 
Re: UL för cykling

fafner; sa:
Men nu är jag nere i 9,5 g på den nyaste björkskeden, lättar jag mer så blir det fånigt.

Men kolfiber är ju oprövat än...
Japp nytt rekord, 1,9 g på kolfiberskeden, men då är den lite svajig, om man kör en kolfibersandwich så kan man nog få en helt användbar sked på 3g:)
 
Re: Re: UL för cykling

[/QUOTE]
Japp nytt rekord, 1,9 g på kolfiberskeden, men då är den lite svajig, om man kör en kolfibersandwich så kan man nog få en helt användbar sked på 3g:) [/QUOTE]

Ok, du vann.. 8-I

Spikat på min inköpslista i slutet på månaden är nu i alla fall en Golite Gust-säck, 560 gram med volym 62+17 liter. Har provat den i affären och den är funkis. Behåller dock min Berghaus Atrek Pro till dess jag är säker på att den ej blir saknad. Ännu större viktbesparing blir ett Katadyn Mini Filter, 210 gram, uppe i de skottska höglanden släpade jag senast på 7 liter (!) vatten bara för en helg, då man ej bör dricka direkt från bäckarna.. Inte jättekul direkt.
 
kök

vi är ett gäng som satsat på ul.. :)
vi satsade på 5kg utan mat.. har nästan lyckats nu men hittar ingen riktigt bra sovsäck... hittills har vi inte köpt nåt.. vi fixade lite med vårt trangiakök så att det nu mera "bara" väger 630g (fullstort, från början vägde det 1180g) det gjorde vi genom att bygga en egen brännare av modell "pepsi can stove" och byta stekpannan mot aluminiumfolie. vi bytte även ut undre delen där brännaren står mot träklossar.. tyvärr började dessa brinna och undrar om ni har nåt förslag på nåt annat material??
 
Svårt att få ett Trangia riktigt lätt, lite för grovt tillhuggen i grundkonstruktion. Gasköken ger lättare lösningar; MSR Pocket Rocket väger tex ca 85 gram, med en titaniumkastrull + folie får ni ner vikten en hel del.
 
Re: kök

ptte; sa:
tyvärr började dessa brinna och undrar om ni har nåt förslag på nåt annat material??

Varför använda trangias tunga vindskydd? Bättre att göra ett vindskydd av t.ex. stora ugnsformar i folie (eller som jag, 50 cl ölburkar).

Trangias grytor är rätt bra som de är, ska man inte steka kan man som sagt var byta ut stekpannan mot en pajform av folie. Det FINNS dock lättare grytor (de till mitt Ö&B-kök är lättare men de har ju lite jobbig form med sluttande väggar).

Trangias brännare är skittung.... Men den har ni ju bytt ut. Men den är å andra sidan bränslesnål så är man ute 14 dar så kan den löna sig eftersom det går åt mindre sprit. Sgt R0ck har jobbat med att få upp verkningsgraden på sina lätta brännare, kolla in
http://hikinghq.net/sgt_stove/ion_stove.html#Evolution
(men just nu är han i Irak vad jag förstått).

Men även tamojen är onödigt tung men det kan vara svårt att fixa till nåt eget. Jag ska försöka fixa skisser på min som jag har gjort.

Använder ni bägge grytorna? Behöver ni bägge grytorna? (Har man bara en brännare kan man ändå bara ha en gryta åt gången på köket.)
 
hur hålla grytorna uppe??

hur får man grytorna att inte ramla ner på brännaren?? det är nog vårt största problem och anledningen till att vi valde att behålla gamla skyddet...
sen upptäckte vi att vårt ursprungskök vägde 300g mer än de nya vanliga som man köper idag.. :(
 
Megatung sovsäck!

Försvarsmaktens sovsäckssystem väger 3,6 kilo och det ska jag kånka på 15 mil längs Kungsleden. Varför eftersträva lätta packningar när det som är tungt bara ger extra träning =)

Mvh
Anders H
 
för att kunna röra sej lättare och få annan träning.. försök springa längre sträckor med din 20-25kilos packning få se vad du tycker sen.. nä.. med 5-10 kilo på ryggen har man bra mycket roligare å dessutom e de skoj att förbereda och planera, det kräver lite mer planering..
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.