Tvåmannatält för mindre utflykter?

:) När det gäller ryggsäck kommer jag (och kanske några till) alltid att rekommendera Osprey Exos... Jag har faktiskt aldrig haft en bättre säck.

Kikat lite på Osprey och priserna är ju rätt iaf. Estetiska designen och färgerna på Exos är jag inte så säker på dock, får ta en titt i någon butik först.

Skall prova lite olika storlekar bland bekanta nu när sovsäck och liggunderlag kommer på posten, köpte OutNorths egna "Urberg" 1 season samt deras liggunderlag. Hade ju ett bra presentkort att spendera iom förra beställningen... :)
 

Japp, inte så illa så att det är en deal breaker direkt men den gröna var inget som "klickade" med mig :) Vill ha något anonymt.

Men bättre att titta "live" och klämma lite. Fast det hör till en annan forumdel ;)

Sovsäcken och liggunderlag kom på posten idag och kändes kanon, drog dock loss ett fäste när jag skulle komprimera.
 
Och som av en händelse såhär ett år senare... Så sitter jag med en Exos 58 och kan möjligtvis se tillbaks och förstå din fråga lite bättre idag ;)

Gällande tältet så är jag väldigt nöjd, kan rekommendera Vaude.

Haha .. men jag förstår faktiskt vad du menade. Jag har en Exos av den gamla modellen och sökte en ny större, men jag har dragit mig för att köpa den svart/gröna varianten för att den helt enkelt är så ful. Jag håller ut ett tag till och hoppas på nya finare färger snart.
 
Produktutveckling och "produktutveckling"

Haha .. men jag förstår faktiskt vad du menade. Jag har en Exos av den gamla modellen och sökte en ny större, men jag har dragit mig för att köpa den svart/gröna varianten för att den helt enkelt är så ful. Jag håller ut ett tag till och hoppas på nya finare färger snart.
Också jag förstår vad ni menar, och som oftast går det inte heller här att skilja estetik från funktion. Det är ju rätt naturligt att packa sin mat/kökspåse längst upp i säcken och därför framstår det för mig som fullständigt korkat och obegripligt att välja mörkt/svart tyg. Den höga absorbtionsfaktorn leder snabbt till höga temperaturer innanför som får maten att fara onödigt illa, chokladen mjukna och smöret att smälta därinne, om man råkar ut för solskensdagar på vandringen - oavsett luftens temperatur.

Också den nya "förbättrade" stoppningen av axelremmarna och höftbältet upplevde jag som en klar försämring - bärsystemet blev bara tyngre, stelare (=skavigare) och mer vattensamlande, samtidigt som man struntat i att åtgärda gamla Exos egentligen enda svaga punkt: lastöverföringen via ramen ner till höftbältet.

Närbesläktat gnäll: det är lika obegripligt för mig, varför det finns så mycket svarta vandringskläder som ju blir en plåga i solen, och jag är just nu särskilt arg på Aclima, som slutat tillverka sina tunnaste underställ i den gamla ljusgrå färgen.

Hoppas någon produktutvecklare läser detta. Grrr.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.