Tvåmannatält för mindre utflykter?

Hej!

Första tråden, gissningsvis så finns det fler trådar om samma ämne. Men tider (och åsikter) har en tendens till att ändra sig så jag startar en ny.

Är en van skogsmänniska men har dålig koll på utrustning. Behöver lite hjälp med vad jag behöver leta efter (allt från specifika tält till "detta är bra att titta efter" osv).

Så. Vad behöver jag? Min behov är följande:

För två personer, behöver inte vara något "boende" på det sättet, vikt/smidighet är viktigare än att kunna sitta och dricka kaffe i något "pentry".
Kommer använda det ensam eller tillsammans med någon av barnen (äldsta är 6 år).
Behöver klara av regn och rusk men har inte planerat att tälta på K2 eller i Amazonas någon gång snart.
Gärna relativt enkelt att sätta upp.
Tanken är att använda det till dagsutflykter i svenskt klimat, möjligtvis att det blir någon längre vandring någon gång så gärna inte för tungt.

Tänkte köpa begagnat via detta forum eller om jag lyckas hitta något intressant på blocket, verkar som man kan hitta relativt bra tält för runt tusenlappen begagnat. Så, säg upp till 1500 i kostnad. Rimligt?

Hilfe!

Mvh
Medin
 
Rea-kampanjer är väl en annan källa som med VAUDE - Taurus 2P förvisso 300 över ditt tak men inte omöjligt.
I september kommer det att finnas flera till salu billigt på nätet.
Din krav ser helt rimliga ut.
Varför inte börja med en tarp 9-10 m2?
go tur
 
Rea-kampanjer är väl en annan källa som med VAUDE - Taurus 2P förvisso 300 över ditt tak men inte omöjligt.
I september kommer det att finnas flera till salu billigt på nätet.
Din krav ser helt rimliga ut.
Varför inte börja med en tarp 9-10 m2?
go tur

Tackar för svaret!
Tarp är skoj men vill gärna ha ett tält till att börja med. Skall hålla utkik efter Taurus.

Mvh
Medin
 
Rea-kampanjer är väl en annan källa som med VAUDE - Taurus 2P förvisso 300 över ditt tak men inte omöjligt.
I september kommer det att finnas flera till salu billigt på nätet.
Din krav ser helt rimliga ut.
Varför inte börja med en tarp 9-10 m2?
go tur

Med Outnorths kampanj nu får man 500kr presentkort om man köper det för 1800 så förutsatt att man har nytta av det så blir priset 1300. Inte så farligt.
 
Med Outnorths kampanj nu får man 500kr presentkort om man köper det för 1800 så förutsatt att man har nytta av det så blir priset 1300. Inte så farligt.

Ser ut som ett vettigt tält. Kommer behöva ryggsäck, sovsäck osv så ett presentkort där kommer säkert till användning. Tack för tipset!

Hur är det med vikten? Är ~2,6kg normalvikt för ett 2p, inbillar mig att jag sett en massa på runt 1,5kg till vettiga priser också. Men det kanske inte spelar någon större roll.
 
Pratade lite med personalen på OutNorth precis och vi kom fram till att Vaude passade mig bäst i den prisklassen efter mina behov.
Fick 10% via nyhetsbrevet också så slutsumma blev 1615,50:- och då fick jag ju ett presentkort på 500:- också.

Riktigt bra deal, tack för tipset Seobserver och Silvr!

Nu skall jag bara hitta sovsäckar, liggunderlag, väska och lite annat smått och gott till vettiga priser ;)
 
Tältet levererades på en dag, snabbt jobbat där :)

Gick väldigt snabbt att montera och kändes kanon, lyckades till och med demontera till samma storlek som det levererades i ;)

Och imorgon kommer sovsäck och liggunderlag på posten, får nog bli invigning till helgen :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.