Turtips Unna Räita mot Tarfala

Hej,

jag har tittat på kartan över området norr om Kebnekaise. Vi planerar en tur med hundar upp genom Vistasvagge och vidare mot Nallo. Frågan är om det går att ta sig söderut från Unna Räitastugan över ett pass ner i Kaskasavagge, över ytterligare ett pass och sedan ner mot Tarfala. Är det ett rimligt alternativ?

MVH, Dan
 

avslutad210712

Gäst
Dan_J; sa:
Hej,

jag har tittat på kartan över området norr om Kebnekaise. Vi planerar en tur med hundar upp genom Vistasvagge och vidare mot Nallo. Frågan är om det går att ta sig söderut från Unna Räitastugan över ett pass ner i Kaskasavagge, över ytterligare ett pass och sedan ner mot Tarfala. Är det ett rimligt alternativ?

MVH, Dan

Utgår från att du menar pyramidpasset mellan Unna Räita och Kaskasavagge så är min gissning utan att ha gått där men sett passet från Unna Räita-stugan att.

Om Ni har pulka så tvivlar jag starkt på att det går.

Om hundarna inte går lösa i lina utan skall dra något så tvivlar jag starkt på att det går.

Om hundarna är kopplade i lina och Ni inte har någon pulka utan går med ryggsäck så skall det nog gå men det är utan tvivel en brant passage.
 

avslutad210712

Gäst
Nu utgick jag från att Ni menade på skidor (man blir liksom lite inne i sitt eget planerande) men om du menar till fots skall det inte vara några problem även om det fortfarande är brant. Sök på pyramidpasset både här och på google så får du massor av upplysningar.
 
Hej Björn,

jo vi hade tänkt åka skidor, så vi får ta oss fram en annan väg. Tack för dina kommentarer.

MVH, Dan.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.