Trollväggen-baksidan

Finns det ngn här som har gått till trollväggens topp?Isåfall kan ni väl släppa lite info till en som kanske sticker upp till detta område om ca:1 månad,tänkte då att det skulle va skoj att gå upp till "väggens" topp.Intresserad av vägbeskrivning,tidsåtgång,m.m.
 

torbjorn.i.tergesten@telia.se (Torbjörn Tergesten)

Gäst
Trollväggen från baksidan

Hej Magnus och alla andra!


Genomförde en tur upp till Trollväggen från baksidan för ett antal år sedan. Den ägde rum i mitten av juli, och här är lite erfarenheter.


Man utgår från det ställe där Trollstigen, alltså den välkända serpentinvägen upp från Isterdalen, lämnar bergssidan och kommer upp på flackare mark. Hit tar man sig med bil eller buss från Åndalsnes. Det finns ett par caféer och någon souvenirbutik här. Vad jag minns var det inte skyltat eller rösat upp mot Trollväggens krön, och det var lite besvärligt alldeles i början med några branta partier som måste forceras. Men ganska snabbt hittar man en mer eller mindre tydlig stig som går åt rätt håll. Det är lättgånget i början men efter en bit blir det väldigt stenigt, det är ingen tur man gärna tar med sig hund eller små barn på. Man passerar också skyltar som förkunnar att det är förbjudet att hoppa fallskärm utför Trollväggen. Jag har också för mig att man tvingades klara av ett enklare vad på ett ställe.


Försök få tag på en bra karta. Jag hade en i 1:80 000 över Romsdalen och den var i grövsta laget.


När man vandrat en bit uppåt passerar man ett åskrön och får utsikt upp mot Trollväggens krön och de vassa Trolltindene som omger det. Det är fantastikst vackert med de alpina topparna och den ödsliga terrängen. Så småningom kommer man upp på sluttningarna direkt under Trolltindene. Det är ganska brant och besvärligt eftersom man måste gå på skrå hela tiden. När jag gick låg det dessutom massor av snö kvar.


Man passerar under Trollgubben, Trollkjerringa och några av de andra, mindre kända, pinnaklarna. Stigen var tydlig på de ställen det inte låg någon snö. På slutet blir det brant igen och man passerar ännu en förbudsskylt. Då är det inte långt kvar. Man jobbar sig upp de sista höjdmetrarna och ovanför huvudet har man nu Brura - ett mycket brant stentorn. Räkna med att använda händerna på några ställen.


Tillbaka samma väg. Surfa också till http://home.sol.no/~oleander/fjell/paraglid/paraglid.htm. Turen som beskrivs där är inte exakt densamma, men det finns några bra bilder, bl a från just Trollväggens krön.


Lycka till!


/Tobbe
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.