Baksidan av marsfjället

Vi är ett gäng som har tänkt att gå i en cirkel runt marsfjället. Vi utgår från marsliden och börjar med att gå leden upp på västsidan och går tillbaks på östsidan utanför leden. Är det någon som har erfarenhet av vandring på baksidan av marsfjället som kanske vet något intressant om terräng o.s.v ?
 
Jag har gått på östsidan av Marsfjället ett par gånger Den gången jag gick runt fjället gick jag genom Trollskalet. Den rutten är inga problem. Det är lättvandrat hela vägen. Lite blött söder om Hornfisksjön, men inget problem egentligen. (Vägen runt sjön är torrare.)
Hur det är att gå runt Risfjället kan jag inte uttala mig om.

I övrigt kan jag rekommendera att ni går upp och tar en titt på Topptjärn, samt att ni, när ni kommer till östsidan av Gakkangaise, går tvärsöver ryggen istället för runt om den. Det är lätt gjort och det ger er en fin utsikt över dalen ni kom upp i när ni började vandringen.

Hoppas ni får en trevlig tur!
 
Lättvandrat

För några år sedan vandrade jag Marsliden - Östra sidan Marsfjället - Trollskalet - Blerikstugan - Marsfjällskåtan - Marsliden. Det var inga problem med terrängen men vi drabbades av den värsta dimma jag upplevt under cirka 20 fjällvandringar. Trots att vi bara hade karta och kompass (alltså ingen GPS) lyckade vi orientera cirka 12km utan att villa bort oss innan dimman lättade. Det var en upplevelse att se att man kan klara sig med så enkla hjälpmedel på kalfjället där det inte finns några tydliga orienteringspunkter, åtminstone inte när sikten bara är cirka 200 meter. Hoppas ni får en soligare tur!
 
Tack för tipsen

Vi hade tänkt passera genom trollskalet också, det var skönt att höra att det är lätt vandring där. Tack för tipsen. Vi kommer nog att följa Peters förslag och korsa ryggen vid Gakkangaise. Skulle det gå att tälta vid topptjärn?
[Ändrat av eliaz 2002-08-02 kl 15:49]
 
Jag tror tyvärr inte att det går att tälta vid Topptjärn. Det är mycket stenigt där.
Däremot finns det en trevlig tältplats längst in vid Hornfisksjöns västra strand. Om ni har GPS, så är det O 14 81340 N 72 24890 (RT 90) för att vara exakt. :)
 
Jag kom att tänka på en annan sak, som egentligen inte har något med dina frågor att göra, men som kanske kan vara intressant ändå.
Sven Rosendahl heter en författare som har skrivit en del romaner som utspelar sig i Marsliden och fjällen därikring. Vill ni läsa något som bakgrund eller förberedelse innan ni ger er av, så kan jag rekommendera Rosendahls bok "Sommar i Svartböle", som handlar om en sommar som Rosendahl tillbringade i Marsliden som 13-åring ('Svartböle' är bara ett av de namn Rosendahl använde för Marsliden). Det är lätt att fantisera om var Rosendahl och hans kompis sprang omkring och lekte. Själv inbillar jag mig gärna att det blot som skildras i boken utspelar sig vid offerstenen nedanför Trollskalet.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.