Tresäsongssovsäck

Har funderingar på följande syntet-sovsäckar:

* Ajungilak kompakt
* Ajungilak kompakt winter
* Fjällräven (namn?)´
* Haglöfs Ultrapro #5

Synpunkter tack!

/Martin
 
Verkar som...

...det är syntet du vill ha. Eftersom det ändå är ganska dyra grejor, så kolla på fyllningen. Jag vet inte hur det är nu, men gamla Haglöfs o Angj. sjönk ofta ihop efter ett par år. Titta på någon säck med Polarguard-fyllning, t.ex The North Face Cats Meow, eller Moutain Equipments säckar ( http://www.addnature.com )

Kompakt Winter verkar vara lite overkill för 3-säsongs användning. Tung och tar onödigt stor plats i ryggan.
 
Polarguard

Håller också med om att Polarguard är att föredra..har själv en Mountain Hardwear 2nd Dimension som jag tycker är en perfekt 3 säsongssäck!

Mvh/ Jon
 
Temp intervall för tresäsongers säckar?

Ni pratar om tresäsongers säckar. Vad betyder detta för temperatur intervall?
Börjar själv planera ett inköp inför hösten. Satsar på syntet då jag vill pröva att sova under bar himmel. Jag önskar även att använda säcken under den kalla delen av vintern. Siktar på -25 som lägsta temp. Har ni några tips på syntetsäckar som man har erfarenhet av och är förnöjda med?
Vilken temperatur höjning ger tältet?

Ola A.
 
Haglöfs UP #5

Jag har en Haglöfs UP #5 sen ett halvår tillbaka. Har använt den alltifrån snöbivack i januari (då tillsammans med en annan likvärdig sovsäck) till nu i midsommarhelgen. Med ullunderställ, mössa och sovsäckslakan i sover jag gott ner till 1-2 minusgrader om jag har dubbla liggunderlag, men sen blir det kallt. -7° är ingen höjdare. Det är definitivt för kallt. Vill du kunna ha den hyffsat tidigt på våren eller senare på hösten bör du nog ta en varmare.

I övrigt är jag nöjd med den så här långt. Jag tycker den känns prisvärd, det enda jag saknat är thermokrage som vore trevligt när det är kallare, speciellt om man drar en annan säck utanpå.
 
Teperaturområde

Det man kan tänka på vid val av säck är att det finns tre olika normer.
DIN = Tysk industrinorm = ger för "bra" värden på minussiffrorna
Fransk Norm = mer rättvisande temperaturanvisning
EUR-normen = kommer från i år, och kommer gradvis att ta över de andra två som värdenorm = ger dock inte lika bra rättvisande värde som den Franska, men nära nog.

Dessutom är temp-angivelserna beräknade för användning i stängt rum = tält, och med användning av isolerande underlag samt heltäckande underställ. M.a.o. så om man ligger ute i det fria, så får man räkna med andra värden än den som anges som trivseltemperatur.

Det är också ganska stor skillnad vad gäller Dun.
Vitt gåsdun är bättre än grått gåsdun!

Slutligen fyllningen- Bra fyllningsmaterial är ThermoLite Extreme DuPont, Polarguard 3D, och HTF Performance
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jeppe78 Tresäsongssovsäck?! Bo och sova 15

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.