Tresäsongssovsäck?!

Hej!

Jag behöver tips på tresäsongssovsäck (har försökt söka gammal info på forumet). Har redan en vintersäck och vill nu ha en säck till fjällvandring sommar-höst. Vad är rimlig temp-gräns, vilket iochförsig är individuellt men som riktmärke.

Säcken ska vara av syntet och hyfsat lätt. Helst i personlängd 180cm (onödigt o släpa på extra säck som inte behövs...)

Har fn kollat på:
Ajungilak Kompakt (dock i tyngsta laget)
Mountain Eq Sleepwalker II (ännu tyngre)
Snugpack softie autumn (som ovan)

TNF sägs göra lätta med dyra säckar...har ej hittat ngn särskild modell.

Alla synpunkter är välkomna!

/jeppe
 
Dun - sommartid. Hur funkar det? Enligt mina erfarenheter brukar sommaren i fjällen ofta kunna bli ganska blöt...

/jesper
 
jeppe78; sa:
Hej!

Vad är rimlig temp-gräns, vilket iochförsig är individuellt men som riktmärke.


/jeppe

Du besvarade redan din egen fråga, men min 3-säsongerssäck har uppgiven komfort temp på -1. Det passar mej bra men jag är inte specielt frusen av mej.
 
Hmm. Jag använder kungens yttersovsäck i deras dubbel system, det har sagts mig att den är en 0graders men när jag kollade upp den har om dagen visade det sig vara +5...

Summa sumarum: testa, det finns ingen större risk med tt på sommar/vår/höst fjället ta i lite i underkant, det värsat som kan hända är att du får ah underställ och förstärkningsplagg på dig i säcken och bre skalplagg ovanpå, då ska det inte vara några problem om du inte är mer än 10 grader under extremtemp.

Annars kan jag rekomnder dig att tänka om helt, du behöver ingen riktig vinter säck oftast, om du har en stor sommar (+5 - 0), och en lite mindre vår/höst (-12) så klarar du nästan alla väder om du använder båda säckarna i två lager på vintern. Läggsedan till ett sidenlaka och ett sovsäcksöverdrag och du har en fullfjädrad flerskiktslösning som tar dig mycket långt!

Med en av mina lättare vintersäckar/tyngre höst/vårsäckar + en större +5säck har jag sovit i -25 utan annat skydd än en gran och ett liggunderlag och det var hur mysigt som helst!

/F (norrbottningen vars extremaste säck tar -18)


[Ändrat av estetdrägg 2006-06-01 kl 00:47]
 
Marmot Dun!

Hejsan!

Jag kan bara stämma in i kören av dunälskare. Efter att ha övergått till dun för en 10 år sen skulle jag inte byta tillbaka till syntet för allt smör i småland.

Den enda gången jag haft vissa problem med fukt är under vinterturer då jag sovit i snöka eller liknande. Sover man i ett modernt tält förstår jag faktiskt inte hur man lyckas blöta ner sin sovsäck på sommar och höstvandringar. Vill man sova i vindskydd eller under bar himmel är det förståss en annan sak.

Efter en rejäl marknadsundersökning där vikt kontra prestanda undersöktes på de flesta av dunsovsäckarna föll mitt val på:

Sommar - Tidig höst: Marmot Hydrogen, vikt 595 g, komforttemp -1. Har sovit i den ner till -5 till -7 utan att frysa.

Vårvinter - Sen höst: Marmot Helium EQ, vikt 992 g, komforttemp -9. Hade på senaste påskturen och sov i cirka -15 utan att det allt för kallt.

/ Stefan
 
Dun i vindskydd och under bar himmel

Hej, Hur funkar dun om man sover i vindskydd eller under bar himmel? Finns det risk att det tar skada om det kommer fukt utifrån (dimma tex).

/Stefan
 

avslutad210712

Gäst
jeppe78; sa:
Dun - sommartid. Hur funkar det? Enligt mina erfarenheter brukar sommaren i fjällen ofta kunna bli ganska blöt...

/jesper

Inga problem men man måste naturligtvis se till att skydda den vid regnväder vilket jag misslyckades med en gång när regnskyddet blev en regnuppsamlare istället. En stor regnpöl i botten och naturligtvis låg min säck längst ner utan plastpåse eller annat runt. Lite småkallt om man säger så innan jag torkat upp säcken med min kroppsvärme :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Martin Gidlund Tresäsongssovsäck Bo och sova 7

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.