Treriksröset

Hej hej!

Har planer på att ta mig upp till Treriksröset. Jag söker efter trevliga förslag över hur man tar sig dit. Jag utgår från Kiruna och antar att det få bli buss den första biten samt har en vecka på mig att komma dit.
 
Jag och tre polare var på Treriksröset 98, då fanns det buss från Kiruna till Karesuando. Därifrån går det en ny buss på den finska sidan till treriksröset. Sista biten får man åka båt och sen vandra en bit (typ, en halvtimme)

Prova att bada i tre rikes vatten, det fanns det när jag var där. Skönt om man som vi skulle cykla en bit.

Vad jag minns så planerade vi resan till röset i Kiruna, dom på lokalbussarna visste allt. Annat som kan vara bra att veta:
- Jag har aldrig sett så mycket mygg som i Karesuando
- Karesuando är sista ICA på typ 15 mil

Ha det

/G
 
Gick (på skidor) för några år sedan från Treriksröset till Träsket. Flög till Tromsö, därifrån fick jag lift till Kilpisjärvi. Man kan också ta taxi för ett par tusenlappar. Från Träsket tog jag tåget (egentligen fick jag lift med ett av Banverkets servicelok, rätt kul att se) till Kiruna.

Inga mygg när jag var där (april), och inga människor!
 
Till Treriksröset från Norge

Man kan också gå till Treriksröset med början från Norge. För tre år sedan gick vi via Dividalens nationalpark, längs svenska gränsen, Råstojaure, Pältsan, Pältsastugan, till Treriksröset och Kilpisjärvi.

Fjällen i Norge är häftigare men ödsligheten på den svenska sidan om gränsen slår alla rekord. Stugvärden i Pältsastugan kände sig uppenbart ensam. Stanna gärna och ta en bastu där, förmodligen Sveriges nordligaste.

I Kilpisjärvi kan äta pizza, sova i en skön säng och torka kläderna innan hemresan.

Man hinner lätt med denna runda på en vecka inklusive resor. Då, augusti 2001, använde vi följande kommunikationer:

Utresa lördag kväll 4/8, framme på fjället söndag kväll

Nattåg Sthlm-Narvik 17:27-12:30
Expressbuss 800 Narvik-Heia 12:50-15:45, pris ca 180 NOK / pers
Taxi Heia-Frihetsli, 50 km, pris omkring 800 NOK

Hemresa söndag lunch 12/8, hemma måndag fm

Båt Koltaloukta rastskydd (3km från treriksröset) - Kilpisjärvi vandrarcentrum, alternativt vandring 15 km
Buss 722/131 Kilpisjärvi-Karesuvanto 13:30-15:20 (Obs, Finsk tid!)
Länsbuss 50 Karesuando-Kiruna busstation 15:25-18:15
Nattåg Kiruna-Stockholm C 18:39-10:32

Lycka till med din vandring. Berätta gärna om hur det gick.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.