Treriksröset till Smygehuk

Om man skulle få för sig att vandra imellan dessa, för någon som inte tillbringat speciellt många säsonger i norrland, när vore bästa tid att starta och från vilket håll? Man vill ju gärna undvika snö _och_ mygg.

Två månader låter som det rimligen skulle gå att gå utan att behöva skynda på (jag snabbräknade att 6h gång per dag så ska det gå på 45 dagar, men vilodagar lär man ju behöva också).

Så har någon några synpunkter på när det vore bäst att starta samt om man skall följa våren norrut eller möta den söderut? Övriga erfarenheter eller tankar är också välkomna, t.ex. hur man bäst förhåller sig till den relativt gledbebodda norra delen och att fylla upp på mat t.ex., eller avsaknaden av kontinuerliga leder/vettiga vägar att följa.
 
Tja, grovt sett är ju myggsäsongen från sista frostnatten på våren till första på hösten. Och mest intensiv i Juni+halva Juli ca, det lugnar ner sig när de flesta småpölar torkat bort.
Du tänker följa vägar då i första hand snarare än fjällkedjan? I så fall kan du nog börja rätt tidigt norrifrån. Norrifrån längs fjällen lär du få vänta till midsommar ca. Eller hellre början på Juli. Från söder kanske du kan tajma in det så du är klar mitten-slutet på augusti ca. Kan komma lite snö då med men sällan större mängder. Början på september kan det helt klart dumpa ner nån deci eller två långt uppe i norr.
Finns väl folk här som gått hela sträckan tror jag men utan att ha räknat tycker jag 45-60 dagar låter rätt tufft, lär slita en hel del på kroppen med full packning. 2 vilodagar i veckan är nog inte orimligt.
Själv skulle jag hellre valt cykel.
 
Jag har gått Smygehuk-Ytterhogdal (2003) och Karlskrona-Treriksröset (2009)... Den sista tog 96 dagar och jag gick då 5-6 dagar i veckan. Hade ganska tung packning på ca 17 kg och efter haparanda gick jag minst 4 mil om dagen. Sitter på jobbet nu men har lite kartor på google maps o annan info om du e intresserad =)
 
Det första vandraren som planerar underskattar är sträckan, sen brukar förmågan att bära och gå långt överskattas.

Det är en sak att gå en eller två dar, men att gå fem dar i veckan och nästa vecka, är en helt annan match.

Runt 100 dygn låter rimligt, med vilodagar, förutsatt packningen är lätt. Viktigast av allt är att din transportapparat håller.

Alla har ju inte 3 månaders semester så att dela upp sträckan och gå vid rätt tidpunkt är väl inte helt fel.
go tur
 
Tack för alla svar. Jag hade räknat på 45 dagar gång och 15 vilodagar, men inser att det kanske blir tufft. Som längst har jag tidigare bara gått i någon vecka eller så, däremot flera gångar tillbringat närmare en månad på cykel.

Finns väl folk här som gått hela sträckan tror jag men utan att ha räknat tycker jag 45-60 dagar låter rätt tufft, lär slita en hel del på kroppen med full packning. 2 vilodagar i veckan är nog inte orimligt.
Själv skulle jag hellre valt cykel.

Jag har faktiskt varit inne på cykel, jag är "egentligen" cykeltourare, men cykel blir nästan lite väl kort mot den tid jag tänkt mig (brukar ta en touring på ~75-100 mil varje sommar, så att avverka hela Sveriges längd blir nog inget stort problem Edit: men förstås inte ett mindre äventyr och upplevelse).

Håller med nu med mer information och eftertanke att 60 dagar kanske blir lite väl, men jag kan kanske ta lite extra ledigt om det blir av... eller så inleder jag med att cykla sträckan. Fan vet nu. :)

Jag har gått Smygehuk-Ytterhogdal (2003) och Karlskrona-Treriksröset (2009)... Den sista tog 96 dagar och jag gick då 5-6 dagar i veckan. Hade ganska tung packning på ca 17 kg och efter haparanda gick jag minst 4 mil om dagen. Sitter på jobbet nu men har lite kartor på google maps o annan info om du e intresserad =)

Absolut, vore jätteintressant. Var det några problem att fylla på med förnödenheter eller fick du bära extra tungt på vissa sträckor, fixa med postpaket på utsedda platser eller så? Inser Sverige är ju inte direkt någon riktig vildmark någonstans om man håller sig hyfsat nära vägarna, men jag har ingen erfarenhet av att varken cykla eller vandra i norrland.

Det första vandraren som planerar underskattar är sträckan, sen brukar förmågan att bära och gå långt överskattas.

Det är en sak att gå en eller två dar, men att gå fem dar i veckan och nästa vecka, är en helt annan match.

Runt 100 dygn låter rimligt, med vilodagar, förutsatt packningen är lätt. Viktigast av allt är att din transportapparat håller.

Alla har ju inte 3 månaders semester så att dela upp sträckan och gå vid rätt tidpunkt är väl inte helt fel.
go tur

Jag får nog lägga till någon månad om jag ska vandra, ni har nog helt rätt där. Som tur är har jag nog lyxen att jag förmodligen kan göra det. Men nu har jag börjar vela mellan cykling och vandring istället. Granskog brukar ju bli sådär rolig att cykla igenom sjätte dagen... så jag undrar hur det blir att vandra den fem gånger så länge. :)


Intressant, tack! Och man kanske _ska_ ta tid på sig, inte bara för kroppens skull, utan för att göra det absolut bästa av det och ta tillvara på vad landskapen och upplevelserna erbjuder.

Jaha, nu får jag fundera på cykel igen en stund.
 
Under 2003 gick jag från smygehuk med start den 3 januari för att det passade rent tidmässigt.. det var min första längre tur men jag bar för mycket.. snittade runt 25kg och dessutom gick vi mycket led (skåneleden, bergslagsleden) vi avbröt i ytterhogdal i början av april.

2009 var jag med och stöttade upp Gert o Robban då de hade medvandrare med sig.. bla två bröder som behövde massor av hjälp o stöttning och Emil som överraskade och hakade på Kalmar-Haparanda. Gert o Robban sov på hotell medans vi sov där vi stannade för dagen. Vi gick ibörjan mån-lör och sov sedan på vandrarhem (jag o de andra) för att tvätta, proviantera och duscha redigt. Senare gick vi mån-fre för att få lite mera vila. Vi gick från större ort till ort.

Det var ganska lätt o handla utefter vägen och när vi passerade hus frågade vi efter vatten.. En del öppna.. en del flyttade gardinen och kollade ut men öppnade inte.

Går man inte led utan längs asfalterade vägar korsar man ofta en butik eller två med jämna mellanrum men längs led kan det bli mycket längre mellan.

Kartor
2003 - http://goo.gl/maps/v1mZh
2009 YH - http://goo.gl/maps/4b5kJ
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Avskum Treriksröset - Kilpisjärvi Vandringsleder 1
Samir_k87 Genom hela Sverige, Treriksröset-Smygehuk! (Rekordförsök?) Vandringsleder 7
vagabond83 treriksröset-smygehuk Vandringsleder 13
Vilsen Treriksröset Vandringsleder 3
camoscio Ås till ås, Åstorp--Höör Vandringsleder 15
neabjork Tipps till vandringsled södra mellan-sverige? Vandringsleder 3
Anooken Romboleden - älvdalen till lofsdalen Vandringsleder 3
Carro16 Sörmlandsleden från Gnesta till Malmköping Vandringsleder 2
Lockheed Kommunalt från Bohusleden i Svartedalen till Gbg Vandringsleder 11
mnfg Ta sig till muddus nationalpark Vandringsleder 9
Seebra Vandringsanpassad busslinje till Åkullaområdet Vandringsleder 1
plingella Vandringsleden till Råstojaure? Vandringsleder 1
Sebastian_b Hjälp att planera noga malmö till Stockholm Vandringsleder 6
Linneaa Vandra från Piteå till Luleå Vandringsleder 3
xblp Stockholm A till B - 1 natt 4 tält ? Vandringsleder 7
KLAGER Pilgrimsleden till Trondheim skall förlängas till Åbo Vandringsleder 1
Aber Lund till Finnspång Vandringsleder 11
patrik86 En vår och sommar till fots,,.. Vandringsleder 15
jsmohshm Vandra Lausanne (typ) till Savona, Italien Vandringsleder 2
Peter77 Skåneleden kust till kust Osby - Lärkesholm Vandringsleder 2
henjuu En plats till salu till hike höga kusten - 21/7 Vandringsleder 0
slackie Kortare prova-på vintertur mellan GBG-STHLM nu till helgen Vandringsleder 4
iVåttochTorrt Tips till nybörjare Vandringsleder 1
Caminista Sensommarvandra från Åre till Grövelsjön Vandringsleder 9
Askel Motsvarighet till PCT i Europa? Vandringsleder 6
Barfoba Vandra från Dalarna till Skåne Vandringsleder 16
Fbr Kävlinge till Lödde via Lödde å (Skåne) Vandringsleder 1
FarmerJoe Sörmlandsleden Handen till Tyresta By Vandringsleder 9
ChriGru Från Helsingborg till Göteborg Vandringsleder 1
karlemil Ystad till Haparanda ! Vandringsleder 3
Nzuri Finns sällskap för nybörjarvandring till sommaren? Vandringsleder 4
Tulkas Transport till/från vandring Vandringsleder 4
aleksandre.ottosson 168 (180) mil - Haparanda till Ystad hjälp! Vandringsleder 31
veni Knalleleden, Hindås till Borås Vandringsleder 9
MPR Från Grövelsjön till Hemavan. Vandringsled? Vandringsleder 2
Jörgen Fjaderlatt.se Kust till kust Sverige - ska du med? Vandringsleder 13
UnderEnTarp Sörmlandsleden, etapp 15 till 24! Vandringsleder 15
Marie Helena kunna komma till delsträcka och med praktiskt avslut Vandringsleder 6
veni Vildmarksleden till påsk Vandringsleder 12
Nauti Upplevelsevärda mål att ta sig till i vandring från söder till norr Vandringsleder 3
RobinEH Göteborg till Jönköping Vandringsleder 7
veni Vildmarksleden från Skatås till Hindås Vandringsleder 10
Jonas.musik Vandringsleder i anslutning till större stuga? Vandringsleder 7
Hookah87 Hajk Lillehammer till Jotunheim Vandringsleder 3
sneglen33 Snabbasta vägen från göteborg till malmö? Vandringsleder 3
Talisman Nybörjare - Vandra del av Skåneleden ås till ås - Hjälp med förberedelse Vandringsleder 7
veni Nordkalottaleden från Kilpisjärvi till Kautokeino Vandringsleder 0
UlfBack Skåneleden Ås-till-ås Vandringsleder 20
jmb77 Kläppen/ljungdalen till Helags Vandringsleder 4
gwar Vandring till Norge Vandringsleder 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.