treriksröset-smygehuk

Är det lätt att hitta boende där uppe(vandrarhem/ B&B, tältplatser)?Har ingen erfarenhet av långcykling .Men tycker att jag är rätt bra tränad (vätternrundan ,stockholm marathon).

Har du tält, så har du alla valmöjligheter. Att hitta tältplatser är inte svårt då det bara är en massa skog. Det är ganska stort avstånd mellan orterna där uppe så det är nog bra att ha en reservplan i form av tält. Det finns ju alltid vandrarhem, campingar osv. vid varje tätort.

Det verkar ju också som om fysiken inte är något problem. Jag antar att det är mer logistiken och sånt som är kopplat till det t.ex. utrustning som du undrar över.

Mvh /Joel
 
Det kommer att bli en kanontur helt enkelt! Jag är lite avundsjuk... Det enda jag skulle fundera på i ditt läge är om jag inte hellre skulle cykla "Norge på langs" dvs genom hela Norge. Det tror jag är en svårslagen tur på cykel. Men Sverige på längden går inte av för hackor det heller!
 
Det kommer att bli en kanontur helt enkelt! Jag är lite avundsjuk... Det enda jag skulle fundera på i ditt läge är om jag inte hellre skulle cykla "Norge på langs" dvs genom hela Norge. Det tror jag är en svårslagen tur på cykel. Men Sverige på längden går inte av för hackor det heller!
Norge låter spännande,men jag börjar med Sverige,sen får vi se vad det kan bli,Har du någon erfarenhet av cykling i Norge?
 
Har du tält, så har du alla valmöjligheter. Att hitta tältplatser är inte svårt då det bara är en massa skog. Det är ganska stort avstånd mellan orterna där uppe så det är nog bra att ha en reservplan i form av tält. Det finns ju alltid vandrarhem, campingar osv. vid varje tätort.

Det verkar ju också som om fysiken inte är något problem. Jag antar att det är mer logistiken och sånt som är kopplat till det t.ex. utrustning som du undrar över.

Mvh /Joel
Som jag känner nu så är det största problemet att ta sig upp till röset med cykel.Och sen första biten från röset (fått för mig att det är stenigt och svårframkomligt).Annars får man väl ta båten den biten.(eller är det fusk)??
MVH jocke
 
Norge låter spännande,men jag börjar med Sverige,sen får vi se vad det kan bli,Har du någon erfarenhet av cykling i Norge?

Har cyklat Kristiansand - Nordkap och också Treriksröset - Smygehuk. Norgeturen var överlägset den svenska - p.g.a deras dramatiska fjordlandskap och variationen. Att cykla genom sverige kan ibland bli lite monotont med all skog, skog, och åter skog - men är helt klart en fascinerande upplevelse också. Men den går ej att jämföra med norgeturen.
 
Norge låter spännande,men jag börjar med Sverige,sen får vi se vad det kan bli,Har du någon erfarenhet av cykling i Norge?

Jag har "cykel-tourat" Fauske-Trondheim, en grym tur. Och sen missar jag inte ett tillfälle att slå ett slag för http://www.styrkeproven.no/! Jag passade på att köra den när jag bodde i Trondheim. En annorlunda midsommar kan jag lova!

När det gäller Treriksröset-Smygehuk, så är det väl så att sista biten (15 km?) till själva röset är stig eller nåt, och resten ner till Skåne är asfalt. Själv skulle jag inte anpassa cykeln efter stigen, utan hellre bära den fram och tillbaks till röset, (om den måste dit...). För transporten upp tror jag som sagts tidigare att Länsbussar är bäst, jag har bra erfarenhet av att ta cykeln med dem. Det fanns en tid när SJ fixade biffen för 90:-, men det minns väl bara vi gamlingar! Förresten, från Haparanda och upp till Kilpisjärvi är det fint att cykla.
 
Har cyklat Kristiansand - Nordkap och också Treriksröset - Smygehuk. Norgeturen var överlägset den svenska - p.g.a deras dramatiska fjordlandskap och variationen. Att cykla genom sverige kan ibland bli lite monotont med all skog, skog, och åter skog - men är helt klart en fascinerande upplevelse också. Men den går ej att jämföra med norgeturen.
Tittade in lite på din hemsida ,och ser att min "lilla" cykel tur är inte mycket att komma med när man ser dina otroliga äventyr.Men man får ju börja någon lugnt.
 
Som jag känner nu så är det största problemet att ta sig upp till röset med cykel.Och sen första biten från röset (fått för mig att det är stenigt och svårframkomligt).Annars får man väl ta båten den biten.(eller är det fusk)??
MVH jocke

Jag tror nog att majoriteten inte tar cykeln ända ut till röset, så om du kan (och får) ta den på båten så är det väl inte att anse som fusk. Dock valde jag pga. att jag är som jag är :), att själv transportera cykeln ända ut till röset, 22km ToR. Jag har skrivit lite om det i en annan tråd:

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=50421

Mvh /Joel
 
Kilpisjärvi- Treriksröset

Funderar?
Ringde Turistbyrån i Karesuando och de sa att det bara var 5 kilometer till Röset ?? och att det var spångar/stig att gå på

Vi skall upp i mitten av maj och båtsäsongen startade beroende på vädret

Pasi Salonen
 
Ta båten

Jag tog tåget till Kiruna sedan buss till Karesuando där jag slog läger över natten.
På morgonen tog jag buss från andra sidan bron upp till Kilpisjärvi.

På eftermiddagen valde jag att ta M/s Malla mot Röset inklusive cykel.
Sedan cyklar du med lätthet till röset och tillbaks till båten.

Morgonen efter startade jag cykelfärden mot Karesuando, tips är att starta tidigt med tanke på trafiken.
 
Jag tog tåget till Kiruna sedan buss till Karesuando där jag slog läger över natten.
På morgonen tog jag buss från andra sidan bron upp till Kilpisjärvi.

På eftermiddagen valde jag att ta M/s Malla mot Röset inklusive cykel.
Sedan cyklar du med lätthet till röset och tillbaks till båten.

Morgonen efter startade jag cykelfärden mot Karesuando, tips är att starta tidigt med tanke på trafiken.
hur lång tid tog du på dig genom Sverige?
 
19 dagar.
Jag åkte augusti/sept, ett tips kan vara att åka i Juli/aug om du vill träffa mer folk längs vägen.

Lyck till.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Alexander1 Treriksröset/Tromsø till Smygehuk sommaren 2021, med mig? Långcykling 9
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
Hennke Treriksröset - Smygehuk Långcykling 12
ekan93 Massor med frågor ang Treriksröset - Smygehuk Långcykling 12
verasiren Cykla Treriksröset - Smygehuk, med mig? Långcykling 8
jees889 Treriksröset - Smygehuk (Solo) Långcykling 1
R.Sandin Projektarbete Treriksröset-Smygehuk Långcykling 4
the medic Treriksröset - Smygehuk på tandem Långcykling 3
AWG Treriksröset-->Smygehuk Långcykling 2
Stiffmeistern Treriksröset - Smygehuk avslutat Långcykling 3
Stiffmeistern Treriksröset Smygehuk Långcykling 1
Stiffmeistern Treriksröset - Smygehuk Långcykling 1
Stiffmeistern Treriksröset till Smygehuk Långcykling 1
Stiffmeistern Treriksröset till Smygehuk Långcykling 0
jimpaw blandade frågor treriksröset -> smygehuk. Långcykling 9
Gunnar.o Smygehuk-Treriksröset Långcykling 0
lejnur Lämplig cykel för treriksröset-smygehuk Långcykling 12
nilsjohan Treriksröset-Smygehuk Långcykling 1
Senoren Treriksröset-Smygehuk Långcykling 133
Mickael83 Sponsorer Treriksröset - Smygehuk Långcykling 25
avsl0912 Följ den 17-årige Andree från Treriksröset - Smygehuk Långcykling 8
Freddie treriksröset- smygehuk sommaren 2004 Långcykling 3
Willey Treriksröset - Smygehuk på cykel Långcykling 2
Rekordtid Treriksröset - Smygehuk? Långcykling 3
snöängeln Smygehuk-treriksröset Långcykling 1
krs Smygehuk - Treriksröset, hur lång tid tar det? Långcykling 10
Nikhi Nordkap & Treriksröset Långcykling 7
Kevin123 Treriksröset Långcykling 3
hellstrom-c Treriksröset eller Kiruna? Långcykling 4
Benny G Nordkap- Treriksröset Långcykling 19
JA64 treriksröset Långcykling 3
Polarnatt Cykel till Treriksröset Långcykling 3
vetlanda Två 17 åringar till treriksröset. Långcykling 13
jimpaw färdvis till treriksröset ? Långcykling 5
ecsrigu Treriksröset Långcykling 6
Har cyklat till Prag,Treriksröset,tvärs över USA Långcykling 0
Dantiberg Trerik - Smygehuk Långcykling 28
cocosnot Kiruna-Ystad (Smygehuk), redogörelse, lärdomar och funderingar Långcykling 8
AWG Jönköping -> Smygehuk Långcykling 1

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.