Projektarbete Treriksröset-Smygehuk

Nästa sommar skall jag cykla Treriksröset-Smygehuk och förberedelserna inför resan har jag som mitt projektarbete. Nu behöver jag råd och tips och framförallt behöver jag höra ifrån er som har cyklat sträckan vilken färdväg ni rekomenderar. Kom gärna med många olika förslag på resväg!

Tack på förhand!

/Robban
 
Nästa sommar skall jag cykla Treriksröset-Smygehuk och förberedelserna inför resan har jag som mitt projektarbete. Nu behöver jag råd och tips och framförallt behöver jag höra ifrån er som har cyklat sträckan vilken färdväg ni rekomenderar. Kom gärna med många olika förslag på resväg!

Tack på förhand!

/Robban

Treriksröset - karesuando finns bara en väg, sedan riksväg 45 eller östkusten, själv cyklade 45an ner men vek av emot Hudiksvall för att hälsa på en vän, föredrar dock inlandscykling på småvägar i Sverige, ganska fascinerande, skog, skog, och åter skog........
 
Jag har bara åkt mc/bil åt bägge hållen...men en kamrat som cyklade N-S hade besök att göra Nikselblatte så han kom på inlandsvägen. Den var lång påstod han. Själv tycker jag att den är dålig...
Det är först neråt Skåne till som vägarna blir till ett bekymmer även om det mot slutet bara finns en väg ner till Smygehamn.
Du kan cykla på ett blad ur skolatlasen men får betydligt mera ut av turen om du har åtminstone en turistvägkarta som underlag, salladsblad blir en rejäl trave och hål i budgeten om du inte har en bra sponsor i Lantmäteriet.
Har du starka ben, lite på cykeln och en lätt dylik bör du göra ca 200km/dygn. Men konditioner och lust varierar med den resande.
Det finns inte så många vägar att välja men väl en massa nattställen att planera inför samt vilodagar att planera in.
Lycka till! Ser fram mot din reserapport.
//J
 
45an

Tjena.

Cyklade från 3-riksröset till Smyge sommaren 2006.
Hade otrolig tur med vädret, solen sken varje dag och bara 7 timmar regn MEN motvinden sög varje dag. Från 3-riksröset till karesuando är det otroligt ny fin väg. Jag cyklade 45 ner till Mora och den är bra att cykla utan trafik förutom runt Östersund och Mora. Rekomenderar västra sidam runt Siljan sedan ner till Dala-Floda sedan över Nora, Hjo, Jönköping sedan ner över Ryssby-Delaryd-Osby-Hässleholm-Höör. Efter det blir det lite körigt då det inte finns någon rak väg ner till Smyge.

Om du vill veta mera om bra eller dåliga platser (bra eller anus) så hör av dig.

M V H Stefan
 
45an

Jag körde sträckan Augusti/September i år.
Treriksröset - Kilpisjärvi – Karesuando – Svappavaara – Svappavaara – Gällivare – Jockmokk – Moskosel – Arvidsjaur – Blattniksele – Vilhelmina - Strömsund – Östersund - Rätan – Sveg – Mora – Vansbro - Kristinehamn – hjo – Värnamo - Markaryd – Höör - Skurup - Smygehuk

En otrolig upplevelse som verkligen kan rekomenderas.

Det värsta var motvinden som sommartid nästan uteslutande är SYDLIG med undantag mellan Kristinehamn-Hjo där jag hade sned medvind som var helt suveränt skönt. Passade på att åka längs Göta kanal, bara att vika av vid Sjötorp. (innan Mariestad) och sedan vidare mot Hjo.

Om man vill träffa folk längs vägen kanske man ska starta lite tidigare än 13augusti då det verkade vara lite off-season aug/sept.

Lycka till..

ps
Du måste givetvis ta med dig cykeln hela vägen till "Röset"
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
FreddeSkåning Projektarbete Långcykling 13
Alexander1 Treriksröset/Tromsø till Smygehuk sommaren 2021, med mig? Långcykling 9
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
Hennke Treriksröset - Smygehuk Långcykling 12
ekan93 Massor med frågor ang Treriksröset - Smygehuk Långcykling 12
Nikhi Nordkap & Treriksröset Långcykling 7
verasiren Cykla Treriksröset - Smygehuk, med mig? Långcykling 8
Kevin123 Treriksröset Långcykling 3
jees889 Treriksröset - Smygehuk (Solo) Långcykling 1
hellstrom-c Treriksröset eller Kiruna? Långcykling 4
Benny G Nordkap- Treriksröset Långcykling 19
JA64 treriksröset Långcykling 3
JA64 treriksröset-smygehuk Långcykling 29
Polarnatt Cykel till Treriksröset Långcykling 3
the medic Treriksröset - Smygehuk på tandem Långcykling 3
AWG Treriksröset-->Smygehuk Långcykling 2
vetlanda Två 17 åringar till treriksröset. Långcykling 13
Stiffmeistern Treriksröset - Smygehuk avslutat Långcykling 3
Stiffmeistern Treriksröset Smygehuk Långcykling 1
Stiffmeistern Treriksröset - Smygehuk Långcykling 1
Stiffmeistern Treriksröset till Smygehuk Långcykling 1
Stiffmeistern Treriksröset till Smygehuk Långcykling 0
jimpaw blandade frågor treriksröset -> smygehuk. Långcykling 9
Gunnar.o Smygehuk-Treriksröset Långcykling 0
lejnur Lämplig cykel för treriksröset-smygehuk Långcykling 12
jimpaw färdvis till treriksröset ? Långcykling 5
nilsjohan Treriksröset-Smygehuk Långcykling 1
Senoren Treriksröset-Smygehuk Långcykling 133
Mickael83 Sponsorer Treriksröset - Smygehuk Långcykling 25
avsl0912 Följ den 17-årige Andree från Treriksröset - Smygehuk Långcykling 8
Freddie treriksröset- smygehuk sommaren 2004 Långcykling 3
Willey Treriksröset - Smygehuk på cykel Långcykling 2
Rekordtid Treriksröset - Smygehuk? Långcykling 3
snöängeln Smygehuk-treriksröset Långcykling 1
krs Smygehuk - Treriksröset, hur lång tid tar det? Långcykling 10
ecsrigu Treriksröset Långcykling 6
Har cyklat till Prag,Treriksröset,tvärs över USA Långcykling 0
Dantiberg Trerik - Smygehuk Långcykling 28
cocosnot Kiruna-Ystad (Smygehuk), redogörelse, lärdomar och funderingar Långcykling 8
AWG Jönköping -> Smygehuk Långcykling 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.