Projektarbete

Hej!

Var jag som skrev innan och frågade om man kunde cykla 20 mil om dagen..

Nu har vi diskuterat lite innom gruppen och lagt om upplägget lite.

Vi ska utgå från Kristianstad och ska sen på "fri hand" cykla upp till Göteborg, därefter kommer vi ta Sverigeleden tillbaka till Önnestad och sen cykla sista biten till Kristianstad igen.

Hela turen kommer vara ca 80 mil, vi ska vara iväg i 5 dagar vilket innebär ca 16 mil om dagen.

Vi har tänkt att vi ska cykla ca 10 timmar om dagen och hålla ett tempo på 16 km/h.

Vi ska ha all packning med oss och kommer sova i tält och laga all mat ute under färden :)

Vi har även lagt in lite miljötänkande i vårt projektarbete, tanken är då att vi ska göra något för miljön varje dag. Det kan vara allt från att sprida något budskap där vi cyklar igenom till att stanna och städa upp någon gata/park.

Ni får gärna komma med mer förslag på "miljöuppdrag" eller om ni har några synpunkter på projektet :) Hade varit roligt att se vad andra tycker eller om där finns någon som gjort något liknande!

// Fredde
 
Träna lite så att ni kan hålla 20 km/h och med 1/3 till sadeln, sömn och egenvård mm. Kommer ni att må mycket bättre på slutet, cykelbyxor är en prioritet.......
 
Kænns det inte mer relevant att koppla det till motion och vælmående?
Skriv en ordentlig frågestællning och utfør ett praktiskt test før att bevisa/motbevisa den inledande hypotesen. Skriv ner vikter, blodtryck osv och notera førændringar (om det ær tillræckligt før att mærka någon større skillnad).

Verkar annars som en kul grej, hoppas det går bra før er!
 
Hej! Bra initiativ till ert projektarbete!

Hade jag varit er hade jag sänkt kraven något, kanske lagt till två dagar. Då är det lättare att överträffa sig själv och sina förväntningar. Ge er själva gott om tid så blir det roligare! De första dagarna blir det träningsvärk, inga problem att fortsätta cykla, men efter 6-7 dagar behöver kroppen en vilodag.

Det blir en utmaning för hela gruppen bara att komma upp i 16 mil/dag om ni inte cyklat med packning förut (?), särskilt om ni ska hitta på aktiviteter längs vägen. Ni kommer äta kopiösa mängder längs vägen mot vad ni är vana vid, både mat, frukt och godis!

Ett förslag på aktivitet skulle kunna vara att sätta upp lappar som utmanar folk, t ex "Hej! Vi cyklar tur och retur mellan Kristianstad och Göteborg - Hur tar du dig till jobbet?".
Om ni vill hitta på aktiviteter tillsammans med människor så är det nog mest tacksamt att göra detta med barn, till exempel i klasser på låg- och mellanstadiet. Då kan ni hamna i lokaltidningen och på så sätt även nå föräldrar, morföräldrar och alla andra som läser den. För hjälp med tips och idéer kan ni kontakta Fältbiologerna, som bl a finns i Göteborg. De är i allmänhet rätt duktiga på att ordna aktioner.
 
Ett förslag på aktivitet skulle kunna vara att sätta upp lappar som utmanar folk, t ex "Hej! Vi cyklar tur och retur mellan Kristianstad och Göteborg - Hur tar du dig till jobbet?".
Är det verkligen så vettigt ur mijösynpunkt att skräpa ner med lappar? :)

Eller har du tänkt att de ska cykla ett varv till sen och ta ner dem?

Det är nog i såna fall bättre att försöka få till lite intervjuer i lokala media längs vägen (lokalradio, lokalt-TV, lokaltidningar etc).


Men jag håller helt klart med om att dra ner lite på dagsetapperna. Cykla 10 timmar i 16 km/h, men sen ska det ju ätas och så ska det hinnas med olika uppdrag också. Och sovas!

Upp 7, äta frukost och packa ihop lär ta en timme. Kommer iväg vid 8 alltså. Cykla 5 timmar så är klockan 13, en timmes lunch och klockan är 14 (en timme är nog väl optimistiskt för lunch). Iväg igen 15 alltså. Cykla 5 timmar till då är klockan 20. Middag en timme då är klockan 21.

Sen tror jag inte man kan nöja sig bara med tre mål om dagen, man kommer behöva äta fler gånger. Visserligen kan man kanske slänga i sig nåt utan att stanna, men farten lär ju sjunka lite i alla fall.
 
fiddern:
Vi är fyra stycken mycket aktiva killar som går Natur/Idrotts programmet, det gör att vi alla är ganska vältränade redan. Därför tror jag inte att skillnaderna skulle bli så stora efter en sådan liten period som 5 dagar när vi ska vara ute :) Har även kontakt med en annan som har gjort just de du föreslog, och de hade inte fått någon jätte förändring, därför valde vi att lägga in lite miljö tänkande i vårt projekt istället Men tack för synpunkten!

pastafarian (Erik Broman):
Väldigt bra förslag på "miljöuppdrag"! Jag antecknar och ska ta upp det med gruppen nästa vecka!
Tack så mycket :)

nermander (Peter Nermander):
Jag kan hålla med dig om att det är lite dubbelmoral att skräpa ner med lappar för miljön.. :p
Men det var lite mer för att förklara vad vi menade med "uppdragen"

Vi har inte riktigt spikat dagsupplägget än men tanken var att vi skulle ha:
10 h aktiv cykling
15 min vila per cyklad timme = 2,5 h vila
1 h lunch på dagen
10,5 h övrig tid då vi ska hinna med miljöuppdrag, tältresning, middag på kvällen och sova.

De småpauserna vi har planerat är perfekta för att slänga i sig någon energibar för att hela tiden hålla energin uppe.

Det kommer bli tufft (vilket är meningen) Men inte omöjligt enligt mig :)


Skriv gärna om ni kommer på något mer eller om där är något vi helt har missat!

//Fredde
 
Min erfarenhet är när man cyklar 10 timmar om dagen, så blir det inte så mycket tid över till annat än att laga mat och resa tält. Ni borde nog satsa på att få upp snittet till 18 km/h istället. Å andra sidan så tar det kanske inte så lång tid att plocka upp ett par pappersbitar om man är fyra st.

Hur som haver lycka till cyklandet
 
Håller med om att ni kan spetsa till uppdragen mer. Städa en park känns som något man gör med några tioåriga scouter för den pedagogiska poängens skull. Miljöproblemet är en större fråga än så, så se till att få positiv uppmärksamhet istället.
 
Sjalvklart klarar ni 80 mil pa 5 dagar.

Ett tips pa projektarbete ar att ni kan skriva om i arbetet ar vilken kost som ar bast bade rent kostmassigt samt miljomassigt.

Jag antar att ni kommer trana lite cykling innan ni kor. Min erfarhet av langcykling utan att trana (cykling) innan ar inte traningsvark i benen utan ryggen och nacken, samt lite vark i knana.

Lycka till
 
"Är ni inte kloka..?"

Jag såg ett inslag på teve, jag tror det var på Svt Barn-/Kunskapskanalen (programmet REA, kanske?), häromdagen om en kvinna som skulle fotvandra med små medel, från Sverige söderut i Europa för att väcka uppmärksamhet kring miljön. Hon har säkert en hemsida som kan ge inspiration. Någon här på forumet kanske vet mer om henne?

För övrigt anser jag att det vore ett väl så behjärtansvärt ändamål att uppmana folk att ställa bil- #¤%&%¤¤¤##¤%%& och röra på fläsket. Det kanske vore lättare att koppla till er utbildning? Det är många därute som inte vet att man kan, och till och med är konstruerad för att förflytta sig för egen maskin. Även långa sträckor. Som Jonas Colting säger i sin mycket läsvärda bok "Jag vill ju bara se bra ut naken!" (ISBN 91-854490-1-6): "De största hoten mot vår folkhälsa är ju inte att folk är överdrivet aktiva utan just den raka motsatsen och de konsekvenser det leder till:" Ändå är vi många som kan vittna om att det uppenbarligen är oerhört provocerande att säga att man ska cykla till skolan/jobbet/på semestern/runt Vättern, till Göteborg eller vart det vara månde. ”Är ni inte kloka, har ni ingen bil..?”

Lycka till i alla fall, det ska bli spännande att följa ert projekt! /Albin
 
Gustav Cronhamn

Bra projekt!

Jag antar att ni köper lokalproducerade livsmedel under resan? Laddar mobilen med solceller m.m.

Det är inga problem att cykla 16 mil om dagen, utan problemen kommer med uthålligheten. Att cykla Vätternrundan är inga problem, men att göra om det dagen efter första loppet är svårare. Till det ska läggas att det inte alltid är blue sky och vindstilla i Sverige.
Uthålligheten påverkas snabbt om man blir blöt och tvingas övernatta blöt. Men under fem dagar har man slutet innom räckhåll.

Go tur och lycka till!
Gustav Cronhamn
www.cronhamn.net
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
R.Sandin Projektarbete Treriksröset-Smygehuk Långcykling 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.