Trekking/approach-sko med läderinklädd häl

Jag har problem med att mina hälar gnager hål den mjuka stoppningen som är på trekkingskor (och joggingskor oxå för den delen). I övrigt är skorna inte alls slitna men när det gått hål i stoppningen får jag skavsår på hälarna. Mina nuvarande skor fick jag lämna in hos skomakaren så han klädde in hälen i läder/skinn. Min fråga är ifall det finns någon trekking eller approachsko som redan från början är inklädd med något tåligt material runt hälen? Eller är man tvungen att lämna in ett par helt nya skor för justering hos skomakaren?

/Freak-heels
 
Välkommen till klubben! Är du säker på att det inte beror på för stor storlek, och därigenom att hälen rör sig för mycket?

Jag tror att scarpa har haft tidigare modeller med läderinklädd häl.

Annars kan jag bara avråda från haglöfs approach, där de har lagt sömmen i bakkappan horisontellt! Dummare konstruktion får man leta efter..

Jag har också upplevt att skor med helklädd gtxinsida håller längre (men fortfarandeinte bra), om sömmen i bakkappan är lagd vertikalt, eller om de har undvikt den. Jag upplever även att gtxfodrade skor är till viss mån bättre designade vad gäller just hälen.



[Ändrat av Nyman 2007-04-22 kl 08:19]
 
Kan bara instämma på att skor med gtx membran faktiskt håller bättre än vanligt stoppade skor (kanske till och en hel säsong ;) medans skor med skinn i bakdelen håller en evighet...

/m
 
Meindl har flera modeller av kängor med skinnfoder i (tex Ortler), oftast saknar dessa modeller Gore-tex membran, men det är ju inget problem att få dem vattentäta ändå.
 
En fantastisk läder sko är Scarpa; MOAB, men även Menidel har läderklädda skor/ kängor Har haft samma problem, men det löste jag med gaffatape och det fungerade utmärkt. Mats
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.