Trangia Bantar sortimentet, Titan, Duossal och vanlig Alu stryker på foten!!

Mja, det senaste årets resonemang om vikten av packningens vikt, får mig ju att inse att svaret måste anges åtminstone i gram, alltså typ +/-1.
(2000-3000 gram duger liksom inte, osäkerhetsintervallet är ju nästa lika stort som resten av packningens samlade vikt...)
 
Mja, det senaste årets resonemang om vikten av packningens vikt, får mig ju att inse att svaret måste anges åtminstone i gram, alltså typ +/-1.
(2000-3000 gram duger liksom inte, osäkerhetsintervallet är ju nästa lika stort som resten av packningens samlade vikt...)

Men om man inte spar hekton kan man lika gärna strunta i att spara. Kameler och myggor och sånt. Så +/-50 gram kanske?
 
Eftersom det inte gick att editera mitt svar från igår så får det bli ett nytt...

OK, allt det här är vägt på min brev-balans-våg, så felmarginalen är säkert +/- några gram.

KAP Arctic Optimus-brännare: 295 g
Reglerratt: 34 g
Servicesats + 3 extra munstycken: 26 g
Pump med slang och packning: 109 g

T25 Orange förvaringspåse: 20 g
Trangia spännrem, gammal: 23 g resp ny: 20 g
T25 Undre vindskydd , gammalt: 184 g resp nytt: 164 g
T25 Övre vindskydd, gammalt: 240 g resp nytt: 250 g
T25 Ytterkastrull, gammal i alu: 147 g resp ny i duossal: 197 g
T25 Innerkastrull, gammal i alu: 126 g resp ny i duossal: 175 g
T25 stekpanna i duossal: 176 g
Tamojen, gammal i alu: 48 g resp ny i alu: 45 g

Aluminiumtallriken: 106 g
T25 Multi-disc: 88 g

Optimus 450 ml bränsleflaska, tom och utan kork: 100 g
Optimus 250 ml bränsleflaska, tom och med Trangia säkerhetskork: 100 g

Det var delarnas olika viktuppgifter.

Totalt väger mitt T25-Arctic med duossal-pannor 1704 g
plus: Bränsle, aluminiumtallrik och Multi-disc...

Sedan tillkommer 198 g för mitt exemplar av Västtyska arméns attackbestick-sats...

Jag måste prova om det går att använda den nya 25ans undre vindskydd till det äldre övervindskyddet, då försvinner direkt 20 g. Byter jag också till den nya tamojen och nya spännremmen försvinner ytterligare 3+3 gram... :cool:
 
Det var ett ordentligt vägningsjobb. Många delar blir det...

Nåja, totalvikten var ju rätt hög, men skillnaden mellan gammal alu och duossal var ju inte sååå oerhörd, inte när man lätt råkar relatera detta till totalvikten... Fast viss finns det ju rätt mycket lättare kokkärl.

Intressant är förstås vad t ex ett Omnifuel väger - om man verkligen inkluderar motsvarigeheter till allt du tagit med.

En jämförelse med en liten gasflaska och ett Crux och en mugg t ex känns ju inte helt relevant.
 
Eftersom bränsle, flaskor, tändare mm behövar bruka ingå liksom markbricka, vindskydd är kökstotalen inte 1+- g känslig utan som tidigare skrivits +-50g mera relevant.
//J
Min Ti sked är inte riktigt i attackbesticksvikten.
 
Jag måste prova om det går att använda den nya 25ans undre vindskydd till det äldre övervindskyddet, då försvinner direkt 20 g. Byter jag också till den nya tamojen och nya spännremmen försvinner ytterligare 3+3 gram...
Jag får svara på min egen fundering:
Vindskydden går att kombinera, men det är tydligt att den nuvarande bajonettlåsningslösningen [ouch! vilket ord!?!] tillåter avsevärt större rörelsemån än vad de gjorde förr. Det kändes rappligt helt enkelt, från väl låst och definierat fast [med de två gamla delarna] till sladdrigt och utan väl definierad låsposition [med ny underdel och gammal överdel].
Så, NIX - inte värt det för 20 gram.
Likadant var det med den nya tamojen, den hade större glapp än min gamla. Den gamla [under 20 år slitna!] kändes som en Bahco-tång i jämförelse... Att minska vikten på min gamla med 3 gram var dock inget problem: Borrade upp de stora hålen i bägge skänklarna till 13mm, försänkte och kantbröt hålen - och vips var vikten nere strax under den nya...
Bytte faktiskt spännbandet, de gick funktionsmässigt på ett ut.

Så nu väger mitt Arctic under 1700 gram... :)
 
Fler viktsuppgifter

Jag bryr mig i normala fall inte så mycket om vikten på mina kök, då jag bara använder dom vid kajakturer och cykelturer, och då har vikten på matgrejerna ingen betydelse för mig.

Men eftersom jag även häromdagen köpte en ny gasolbrännare och måste göra ett hål för gasslangen i de nedre vindskydden, så passade jag på att väga de grejer jag har framme.
Köken är köpta på 70-talet.

Trangia 25 (Stora)
Vindskydd övre 240 g
Vindskydd undre (innan håltagning) 175 g
Packrem 27 g


Trangia 27 (lilla)
Vindskydd övre 181
Vindskydd undre (innan håltagning) 126 g
Packrem 23 g

Primus gasolbrännare till Trangia 210 g (nytt)

Biltema gas17-613 366 g (nytt)
Biltema gas 17-611 345 g (nytt)

Allt vägt på min digitala våg från Teknikmagasinet.

Per
 
Nu har jag varit ute och mättat behovet samt utarmat marknaden vad gäller DUOSSAL ty nu har jag ett komplett sett för stora trangiat.

Det fanns lite duossal kvar på nån naturkompaniet på kungsholmen och en stekpanna på den NK brevid alewalds...kanske att KG ute isolna har nått kvar...inge mer än det i stan vad jag kunde luska fram...inte kollat getout och playground dock.
 
Get Out har visst några T27 innerkastrull och nägra T27 stekpannor i DuoSSAL kvar.
Inga T27 ytter och inget till T25... Jag talade med dem igår eftermiddag den 30 januari.
 
Jag har varit och ”köpt ut” den Doussal jag beställde i måndags. Så nu klarar jag mig förhoppningsvis livet ut.

Speciellt tack till trådskaparen som i tid gjorde mig uppmärksam på att Traniga slut tillverka kastruller Doussal.

Per
 
Talade med Trangia nyligen...

De har fortfarande lite DuoSSAL kvar uppe i Trångsund.
Och kan vid direkt telefonförfrågan tänka sig att sälja dem om man ber snällt...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 9
Snödrivan Trangia gelbrännare Kök och brännare 1
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 15
kses Gasflaska inuti Trangia T25 Kök och brännare 3
z_bumbi Överblivna trangia spritbrännare Kök och brännare 0
RolandF Nyköp Trangia Kök och brännare 40
RikCar Vätskematning Trangia GB 74 - FIXAT Kök och brännare 7
RikCar Vätskematning Trangia erfarenheter Kök och brännare 10
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Trangia multifuel x2 lossa Kök och brännare 0
Fattigriddare Byta dysa i X2 trangia Kök och brännare 0
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Airfoil Trangia 27 vs vadådå? Kök och brännare 12
JörgenB Trangia 25 ersättare? Kök och brännare 19
Livetiskuggan Trangia triangel Kök och brännare 0
Livetiskuggan Använda Trangia X2 utan köket Kök och brännare 8
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
turtle Några trangia frågor Kök och brännare 24
Livetiskuggan Trangia Multi-Fuel tystbrännare Kök och brännare 58
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
elinthemenace Rengöring Trangia Kök och brännare 13
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
johanb.org Trangia 25 - UL eller HA, teflonpanna eller ej? Kök och brännare 42
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
bossebengtsson Var finns Trangia triangel i lager? Kök och brännare 16
Moga Göra spindelbrännare av trangia gasbrännare? Kök och brännare 10
gundj TRANGIA!!!!!!!! Kök och brännare 12
frannemyran Hur funkar gammalt Trangia?! Kök och brännare 38
oddbol Reservdelar/handhavande Trangia multifuel Kök och brännare 5
saigon Leveranstid Trangia? Kök och brännare 3
Moga Konstig beläggning i trangia-kastrull, tips? Kök och brännare 14
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49
klerpa Strul med Trangia Multibrännare Kök och brännare 9
avslutmedlemskap0904 Gb 74 trangia gasbrännare Kök och brännare 22
pack "DESIGNING A HANDLE FOR THE TRANGIA STOVE" Master Thesis in Industrial Design Kök och brännare 20
cliffisen Trangia, non-stick och gravering Kök och brännare 2
Almasfar Diska Trangia i saltvatten Kök och brännare 17
avslutmedlemskap0904 Trangia 27 Kök och brännare 2
Stolpe76 Äntligen Trangia webshop Kök och brännare 9
avslutmedlemskap0904 Trangia triangel och plåtmugg Kök och brännare 1
Stolpe76 Trangia X2 bränslen Kök och brännare 14
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
trangia25 Underhåll av Trangia multifuel X2 Kök och brännare 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.