Träning inför paddling

Har paddlat hela sommaren och en stor del av hösten och njutit av varje sekund. Men märker så här i slutet av säsongen att jag fått smärtor i muskelfästena i mina överarmar. Tycker jag varit försiktig. Men min fråga är om någon varit med om liknande och vad gjorde du i så fall. Kan det vara paddeltekniken? Någon som har kläm på någon bra träning för överkroppen under vintern, så att våren blir ännu härligare ? :)
/Johnny
 
Också lite ont

Jag kan också känna lite smärta i muskelfästena främst i underarmarna, precis nedanför armbågen. Jag undrar visserligen om det inte beror på annat jag gör, men ofta märks det dagen efter en paddlingstur så helt betydelselös är paddlingen nog inte

Jag har fått rådet av en sjukgymnast att träna upp underarmsmuskerna med anledning av att jag får ont då jag sitter och skriver för mycket på datorn (inte bara inlägg här, men det hjälper nog till ;)). Jag har två tunga böcker som jag använder som hantlar här vid skrivbordet på jobbet. Då ser det inte så konsigt ut och jag kan träna medan jag är på jobbet. Jag hade tidigare "Skadeståndsrätt" av Hellner, 5:e uppl, men har nu blivit lite starkare så jag nyligen kunnat gå upp till "Handledning för mervärdesskatt 2002".

Underarmsträningen tycker jag fungerar bra även för att minska paddlingsbevären. Om du har ont i axlarna eller överarmarna hjälper det ju dock kanske inte så mycket.

Jag har en ganska tung och kraftig paddel. Undrar om det kan spela någon roll? Många förespråkar ju sk grönlandspaddel just eftersom den sliter mindre på muskelfästena. Kanske det vore något att testa?

Hoppas det löser sig och lycka till.

Kalle
 
Styrketräningstips

Omvänd biceps, dvs fatta en curlstång med överhandsgrepp och kör "bicepscurl", är en bra kanotövning.
Jag kan även rekommendera att träna småmusklerna axlarna i en dragmaskin med lätta vikter. Man kan hitta på alla möjliga rörelser för axlarna men det är viktigt att man kör långsamt och väldigt "strikt".
Axelövningarna och mycket annat kan man träna med gummiband också.


/Pär
 
Stretching efter träningen

bluewing; sa:
Har paddlat hela sommaren och en stor del av hösten och njutit av varje sekund. Men märker så här i slutet av säsongen att jag fått smärtor i muskelfästena i mina överarmar. Tycker jag varit försiktig. Men min fråga är om någon varit med om liknande och vad gjorde du i så fall. Kan det vara paddeltekniken? Någon som har kläm på någon bra träning för överkroppen under vintern, så att våren blir ännu härligare ? :)
/Johnny

Mot inflamationer i muskelfästen och senor är det en sak som gäller nämligen: träning/stretching, träning/stretching, träning/stretching och åter träning/stretching. Jag har själv blivit av med både inflamation i hälsenan och tennisarmbåge på detta sätt.
Du kan ju också läsa på denna hemsida http://www.nswseakayaker.asn.au/mag/21/shoulder.htm

Hans
 
Antagonisterna viktiga

Problem uppstår, när man inte tränar motsatt muskelgrupp. (mage - korsrygg)

Ex är biceps viktig för en uppgift, skall triceps också tränas i samma omfattning.
Då finns ingen möjlighet till översträckning.

/Björn
 
Antiinflammatorisk gel

Hej!

Du kan dämpa inflammationen med hjälp av Sirudo ( antiinflammatorisk gel, finns på apoteket ),det är snällare än piller mot magen. Det finns ju en risk att man underhåller inflammationen med bara träning. Träningen behövs ju ändå för att förebygga mer skador.
Lycka till!

Marcus
[Ändrat av katt 2002-11-11 kl 21:16]
 
Mycket idéer!

Tack för alla idéer så här långt. Har funderat mycket på hur jag kan motverka ensidig träning och har successivt försökt styra om träningen till att träna korsvist m.a.o. träna motsatta eller kompletterande muskelgrupper, vilket visade sig vara ett utmärkt tips. Har nu även märkt att det är viktigt att komplettera med underarmsträning (även om jag då använder lätta hantlar istället för böcker ;) ).
Gelen som nämndes i sista inlägget skall jag prova som för att kanske slippa äta anti-inflammatoriska piller. Problemet med dessa är ju att man tror att man är ok i kroppen eftersom värken försvinner. Har också gott över till mycket lättare vikter än tidigare i träningen vilket också hjälper till. Även om det på gymet inte känns så macho att ha väldigt få vikter på maskinen.... ;)
Kul att så många är beredda att dela med sig av idéer här på utsidan :)
 
Vrför ont

Min gissning på varför man får ont i överarmen. det beror ofta på att man drar för mycket med biseps när man paddlar det beror på att man drar för nära kajaken. om man i stället drar mer med dom stora musklerna i ryggen blir det antagligen. för att underlätta en sådan paddelstil kan det vara en bra ide att köra med wingpaddel som är byggd för att använda de stora musklerna i ryggen. Samt att kanske köra lite allmän styrketräning under vintersesongen
 
bluewing; sa:
Har paddlat hela sommaren och en stor del av hösten och njutit av varje sekund. Men märker så här i slutet av säsongen att jag fått smärtor i muskelfästena i mina överarmar. Tycker jag varit försiktig. Men min fråga är om någon varit med om liknande och vad gjorde du i så fall. Kan det vara paddeltekniken? Någon som har kläm på någon bra träning för överkroppen under vintern, så att våren blir ännu härligare ? :)
/Johnny

Jag håller igång under vintern med simning men också med träning på paddelmaskin (en Dansprint). Med en sådan maskin kan man träna just de rygg- och axelmuskler man bör använda under paddling. Jag håller med Siven om att ifall man får ont i överarmarna så beror det troligen på att man använder armarna för mycket i sin paddling. Försök att vrida på bålen så du får mer hjälp av ryggmusklerna. Tänk också på din sittställning. Många som paddlar havskajak sitter väldigt bakåtlutade. Det kan ju tyckas bekvämt men det innebär också att armarna får göra i stort sett hela arbetet.

Paddelmaskiner finns på många kanotklubbar. Om du börjar träna på en sådan så ta det lugnt i början eftersom du annars lätt kan överanstänga otränade ryggmuskler..
 
mielo; sa:
Jag håller igång under vintern med simning men också med träning på paddelmaskin (en Dansprint). Med en sådan maskin kan man träna just de rygg- och axelmuskler man bör använda under paddling.

Finnns det sådana paddelmaskiner att skaffa privat?

Tror nog mycket att mina problem beror på fel teknik. Skall pröva i vår att inte luta mig så mycket bakåt. Har nu löst mycket av de tidigare problemen med värk, mycket tack vare råden i det här forumet. Det som återstår är värk i muskel och senfästen på insidan av armbågen. Det stoppar bicepsträningen för tillfället. Största problemet med att vara skadad är att man blir så himla sugen på att träna just det som inte går att träna ;)
Någon som har någon bra stretching för biceps? Har letat överallt, men inte hittat något.
 
Det går väl att skaffa en egen paddelmaskin, men det blir nog både dyrt och utrymmeskrävande! Jag har hört ett pris på ca 20.000 kr för en Dansprint men jag är inte säker på om det stämmer exakt. Information finns här: http://www.dansprint.com/

Under de år som jag har paddlat motionskajak med vingpaddel har jag aldrig känt av något i biceps men däremot ofta i ryggmusklerna mellan skulderbladen. Jag tror definitivt att en orsak till dina problem är att du använder armmusklerna för mycket i din paddling.

När jag övergick från havskajak till motionskajak för några år sedan så kändes det väldigt ovant att inte ha något stöd alls för ryggen men nu känns det bara bra! Med rätt sittställning så kommer du att använda ryggmusklerna betydligt mer än armmusklerna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Letaren Träning inför kajak Paddling allmänt 9
jockeastrom Träning för Åre Extreme Paddling allmänt 1
Kanadensare och träning Paddling allmänt 4
knatte Lärdom efter helgens i/urstignings träning i kajaken. Paddling allmänt 9
puffinus träning Paddling allmänt 2
GeorgeG Söker råd inför kajakköp Paddling allmänt 9
Valpish Tips på mat inför långtur. Paddling allmänt 7
Kajaktobbe Tips inför mitt första kajakköp Paddling allmänt 9
LarsElm Göra iordning kajkak inför vintern Paddling allmänt 3
PetNor Kajak inför nästa sommar! Paddling allmänt 28
Nanoq Tips sökes inför bygge av rollningskajak Paddling allmänt 6
roger_uusitalo Tips och råd efterfrågas inför expedition nordkalotten Paddling allmänt 0
srpp Flytvästsfunderingar inför köp Paddling allmänt 7
Olaa Tips inför inköp av havskajak? Paddling allmänt 1
fredrikn Mina tankar inför mitt första kajak köp... Paddling allmänt 13
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 15
-Ruff- Säkerhetstänk vid kraftverk/dammar? Paddling allmänt 6
Sven S Paddling i Vännäs? Paddling allmänt 2
Snödrivan Poncho för cykling och fika vid paddling Paddling allmänt 2
krilars Paddling från Åland till finland Paddling allmänt 16
aldrigsur Paddling med vildmarkskänsla Paddling allmänt 24
TazzRat Parkering Kloten (Långvattnet) för paddling Paddling allmänt 14
cheeredy Nekad paddling, hävdar att förenings regler går över allemansrätten Paddling allmänt 142
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Wibrån Preben Mortensen, en inspiratör inom paddling, är död Paddling allmänt 4
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Urban packrafter Prisberömt packrafting film Earning a River Paddling allmänt 2
Wibrån Paddling genom Ålands å Åbolands skärgård Paddling allmänt 12
EricL Paddling ger bättre längd baksida lår? Paddling allmänt 16
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
LY90 Finns denna typ av paddling i Sverige/Norden? Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Paddling i Finland större sjöar Paddling allmänt 3
GertF Paddling och åska. Paddling allmänt 13
Rinte Förbudsområden Paddling allmänt 3
Musiktoken Paddling Stekenjokk - Ransarån - Marsån - Malgomaj - Vilhelmina Paddling allmänt 7
Urban packrafter Ny film Paddling i Tresticklans National Park Paddling allmänt 1
Hylje Paddling Backe/Rossön/Fjällsjö Paddling allmänt 0
Hanna76 Paddling med barn i Rogen naturreservat Paddling allmänt 8
G.Kraft Å paddling kring Stockholm? Paddling allmänt 4
Zlagge Nikkaluokta - Kalix paddling längs Kalixälven Paddling allmänt 2
igs Paddling i Polen Paddling allmänt 0
hirro Avdomnad hand efter 30 minuters paddling Paddling allmänt 12
Peter_Östberg Paddling Helsingfors-Prangli-Pedassaar-Helsingfors, samt SKEG Paddling allmänt 0
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
ekaterina paddling med barn Paddling allmänt 9
Willetjåkkå Paddling Norr om Stockholm Paddling allmänt 3
igs Paddling runt Siljan Paddling allmänt 3
ackepacke Kajakfilm om paddling Marstrand - Fjällbacka Paddling allmänt 0
avslutmedlemskap0904 Kläder för paddling Paddling allmänt 14
calmelon Paddling med fiske norrut Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.