Jag lagar helt enkelt den mat jag vill ha med på vandringen . Hög andel fett blir ju mest energieffektivt i förhållande till vikten. Jag har i årtionden torkat mängder med rejält fetthaltig mat, t ex hummous, till mjuka "lerkakor" utan att någonsin få den möglig eller på annat sätt förstörd, och varken jag eller mina barn har någonsin blivit magsjuka av vår hemmatorkade vandrarmat.Finns något intressant här.
Bakterier växer väl inte i fett? Utan det oxiderar..Men exempelvis olivolja är väl ett utmärkta sätt att konservera i?
Så du torkar maten och sedan "återfettar" den, förvarar syrefritt? Utan problem?
Både indianernas pemmican, diverse oljeinlagda grönsaker och inte minst alla nötter och frön med över 50% fetthalt, är väl ett bra bevis på att det fungerar att förvara starkt fetthaltig men vattenfri mat i rumstemperatur.
Däremot är jag ytterst noga med att hantera maten så sterilt som det bara är möjligt, kyla snabbt i slutna kärl efter kokning/stekning, etc.
Det är bra att förpacka fetthaltig mat luft- och ljustätt, om den skall smaka gott i längden, men det är snarae frågan om månader än veckor. Härskningsprocessen pågår ju t o m i frysen, men det går mycket långsammare utan syre och ljus.