Torka mat

Pulvermos och lite torkad köttfärssås kan jag äta en hel vecka, moset kan man byta mot couscous för variation, och kanske ett par mjuk-konserver med tonfisk. Jag torkade en del förr och har en enklare torkmaskin men särskilt gott blev det sällan, och när man väl sitter på lägerplatsebän med kurrande mage och läger som ska sättas upp, kläder som ska bytas osv, blev det too much att hålla på med egentorkat 😀
Allt-i-ett...en gryta...helt ok för mig.

Man ska inte krångla till det.
 
Pulvermos och lite torkad köttfärssås kan jag äta en hel vecka, moset kan man byta mot couscous för variation, och kanske ett par mjuk-konserver med tonfisk. Jag torkade en del förr och har en enklare torkmaskin men särskilt gott blev det sällan, och när man väl sitter på lägerplatsebän med kurrande mage och läger som ska sättas upp, kläder som ska bytas osv, blev det too much att hålla på med egentorkat 😀
Haha, känner igen mig - här öser jag ur mig diverse tips på allt jag testat under åren, men jag gör ju inte allt till alla turer, och jag märker att jag gör allt färre saker för varje gång. Man fastnar till slut med några få osvikliga favoriter man aldrig tröttnar på.
Ska jag vara ute i två-tre veckor, vill jag ändå ha liiite omväxling, särskilt som jag brukar ha svårt att sätta i mig tillräckligt med mat.

Det där med att "hålla på" med egentorkat förstår jag inte riktigt? Själv tycker jag visserligen det är roligare och mer flexibelt att blanda och krydda efter dagens hunger och humör, så jag har kanske två-tre grönsakblandningar, kolhydraterna och proteinerna i några få separata storpåsar. Men vill man inte det, kan man ju blanda och portionsförpacka sina kompletta egentorkade middagar hemma, och då blir det inte mer stök vid "tillagning" än med köpta frystorkade?
 
Du skriver: "i våras", så du har bevisligen överlevt, men jag tänker inte upprepa ditt experiment ;). Vad var det för temperaturer som rådde medan du torkade?
Jag tänkte att om Samerna kan så måste även jag kunna testa. Min begränsade erfarenhet är att först måste man salta och krydda lagom, inte för mkt el lite, det får inte bli för salt. Sen torka "lagom" länge, det ska inte bli stenhårt, utan något mjukt, men måste förlora tillräckligt med vätska för att bli säkert för bakterier osv. Testade när det blev frostfritt i våras men kan säkert funka annars oxå, krävs bra luftväxling bara. Måste vara bra kött utan fett och hinnor. Ska testa mer och dog inte av första försöken !! :)
 
Gå och handla dig några påsar torrfoder som alla andra. Du är för sent ute för att börja torka och lära dig det nu.

Eller tänkte du ha ugnen på i tre dygn i sträck? Blir ändå bara mat för typ 2-3 måltider. Du behöver köpa på dig ett par extra ugnar för att få ihop mat för en vecka på tre dagar :)
Real m fl, för dyrt för mycket skräp och ofta inte särkilt gott. Basen i form några portioner säkra klassiker som chili con carne och "svensk" köttförssås klara sedan länge, bara ett par portioner till som behövs nu. Köpt torkapparat nu, helt annan sak än att torka i ugn.

Förvälla före torkning hade jag inte kläm på tidigare. Tackar för det och många andra tips.
 
Real m fl, för dyrt för mycket skräp och ofta inte särkilt gott. Basen i form några portioner säkra klassiker som chili con carne och "svensk" köttförssås klara sedan länge, bara ett par portioner till som behövs nu. Köpt torkapparat nu, helt annan sak än att torka i ugn.

Förvälla före torkning hade jag inte kläm på tidigare. Tackar för det och många andra tips.
Fördelen med att äta Real Turmat är att man aldrig får förstoppning. Blir en jäkla fart på magen. Man undrar ibland om de preparerat den med laxermedel.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
MarcusPantani Torka mat med Evermat Friluftsmat 3
Lasse Åbom Torka mat i varmluftsugn Friluftsmat 3
hannulan Torka mat som innehåller mjölkprodukter Friluftsmat 5
mipert Torka mat i eldriven kylväska? Friluftsmat 7
vmemam Hur torka och lösa upp mat....? Friluftsmat 1
nermander Torka mat (igen?!:-), "lagom fukthalt"? Friluftsmat 16
linus.palm Torka mat Friluftsmat 1
mgaarder Mat att torka Friluftsmat 9
el_duderino Torka stekt korv Friluftsmat 8
magnusk750-2 Torka köttgryta? Friluftsmat 7
Nosse Torka konserverad majs? Friluftsmat 12
statemachine Torka bär/göra bärpulver Friluftsmat 7
nordängen Torka kassler Friluftsmat 9
Skogskungen Går det bra att torka nötfärs ävrn fast den varit frusen? Friluftsmat 3
seasteel Torka hemmalagat potatismos? Friluftsmat 9
Virrhönan Torka fläskfilé Friluftsmat 6
lokatten Torka fetaost, fråga Friluftsmat 3
lokatten Torka kött, fråga Friluftsmat 25
Immo Torka kött temperatur? Friluftsmat 13
danordgren Att torka flera saker samtidigt? Friluftsmat 1
magnusk750-2 Torka sylt? Friluftsmat 25
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
josia Torka kokt kött Friluftsmat 7
Darkblack Torka djupfrysta kantareller? Friluftsmat 8
Henkes torka vildsvinsfärs? Friluftsmat 16
josia Torka djupfrysta grönsaker Friluftsmat 8
fjallenv34 Torka kött Friluftsmat 10
grodanbolle Torka skinka? Friluftsmat 11
hallonraden torka avocado Friluftsmat 4
Mjateznik Torka hemma "how-to" Friluftsmat 10
Beat it Torka räkor? Friluftsmat 16
Tobias.Åsman Torka kött Friluftsmat 3
macher Torka blodpudding Friluftsmat 9
Rayban Torka lever till hundsnacks Friluftsmat 4
Ewerhof Torka i microvågsugnen? Friluftsmat 13
JenniferS Torka ajvar relish? Friluftsmat 6
Gorica Torka tomatsoppa och dylikt? Friluftsmat 7
Melker63 Torka dina grönsaker Friluftsmat 10
Wolf25 Torka sås? Friluftsmat 9
Trilla Torka renkött Friluftsmat 39
oskarlin Torka spenat? Friluftsmat 12
marcusleyon Torka utan fläkt & värme? Friluftsmat 1
Pialin Torka lax? Friluftsmat 4
Virrhönan Torka quorn?? Friluftsmat 7
tbergman Real-torka Friluftsmat 16
grodanbolle Går det att torka köttfärs i gasugn? Friluftsmat 8
Solstråle torka krossade tomater?? Friluftsmat 4
anton_karlsson_78_yahoo.se Torka creme fresh, bad idea? Friluftsmat 9
affischa Torka tonfisk Friluftsmat 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.