Torka kläder när det regnar dag efter dag

Ull

Personligen tycker jag att det som i praktiken fungerar allra bäst att vandra i, är att närmast kroppen ha ett underställ i merinoull av hög kvalité. Ull är det mesta och bästa ”hi-tech” av alla material som finns. Ull värmer i alla lägen, vått som torrt. För att skydda mig mot blåsten har jag ett tunt vindskyddande lager utanpå. När det regnar ändrar jag inte min klädsel. Vid längre raster tar jag eventuellt på mig regnkläderna.

När jag jag iordningställt mitt läger. Tar jag av mig mina vandringsplagg, tvättar mig själv och sköljer samtidigt ur vandringskläderna. Om vädret tillåter hänger/lägger jag vandringsplaggen för torkning. Om detta ej är möjligt får vandringskläderna ligga i en prydlig hög under tältabsiden. Klär mig i torra kläder och tar eventuellt på mig regnkläder om det behövs.

Har kläderna inte hunnit torka, så är det ingen katastrof. Det är bara att ta på sig de fuktiga ylleplaggen och traska vidare, obehagligt en kort stund men värmen kommer snabbt när man börjar röra på sig. Enligt mig är det bara ull som klarar detta!

När det gäller kängorna så har jag två uppsättningar iläggssulor som jag alternerar mellan, samma med strumpor. Börjar man med torra sulor och strumpor så spelar det inte någon roll att kängorna eventullt inte hunnit torka.

Det skulle aldrig falla mig in att försöka torka kläder inuti sovsäcken, den fukt som eventuellt lämnar det fuktiga plagget riskerar att bli kvar i sovsäcken istället! Det är absolut inte bra!

Enligt mig är det mycket viktigt att eftersträva att alltid ha tillgång till en torr uppsättning kläder att ha vid lägret alernativt att sova i.

Vandra vått men sov/rasta torrt!

Ödsla inte onödigt massa tid på att till varje pris behöva torka kläder! Njut av vistelsen runt lägret istället. Om du råkar få gynnsamma förhållanden och lyckas torka dina vandringsplagg, betrakta detta som bonus!

Ull rules!

Ha en riktigt god tur!

Lars Östlin
 
Många goda råd ovan. Att byta ut strumpor mot fotlappar underlättar både torkande och tvättande.
...en riseld ger mycket värme och torkar blöta kläder snabbt. Men akta syntettröjorna ;)...

//J
 
Jag sjunger också ullens lovsång och gör till 99% som Bulingen. Utom att jag som är frusen av mig ändå tar fram regnstället även när jag går, och försöker hålla också gångkläderna så torra som möjligt. Samt försöker torka dem (och skorna) över natten genom upphängning, varmvattenflaskor i skoskaften, varma stenar i tältet etc. För riktiga krislägen (typ helplurr) återstår torkning med gasbrännaren - då med extraordinarie ventilationsåtgärder för tältet och under bevakning, för jag är rätt nojjig med både eld och koloxidfara.
 
Som min morfar brukade säga. "En bra kropp torkar sina kläder"

Så Bulingens råd om att ha torrt i lägret och kunna acceptera fuktigt när man vandrar är väl inget dumt råd.

Skickat från mobilen
 
Kängor är lätta och hålla torra - membran eller inte.

Silicagel eller kattsand i fina nylonpåsar , hemmadesign eller packpåsar.
Skall förvaras 100% fukttätt innan användning(annars suger dom fukt från luften)..

Stoppa i - kapsla in kängorna i plastpåse/packpåse(annars suger dom fukt från luften).
ha dragkedja så du kan hälla ut Silicagel kulorna och torka dom

Renovering av fuktabsorbenten sker genom upphettning i kokkärl*/alufolie i värme - sedan återförslutning 100% fuktätt - vid kortare turer och man behöver bara en torkomgång kan detta göras hemma sedan i micron - häll ut det på ett fat och torka ur fukten - försegla

* Kokkärlet får inte vara ett teflon utan nån titan/rostfritt/alu/hårdanosierad alu - man kommer rätt bra i temp vid torkning då ingen vätska kyler - håll koll eller kör titan/stål

Metoden fungerar bäst vid medel/varmare klimat då vattnet avdunstar och fångas upp av absorbentmaterialet .

Silicagel kulor är att föredra vid flergångsbruk - kattsand smulas ned.

Kläder är inga problem - syntet i kombination med Goretex eller så.

Håll Gtex skalet rent - tvätta det inte överdrivet men håll det hyfsat , återimpregnera.
Jag har 30-60 utedygn som intervall

Handvätt(iaf inte centrifug) , skölj noga - överdriv - tvättmedelsrester är tvärtemot impregnering i beetende på tyg) noga, dropptork, när det är torrt impregnera och häng i torkskåp - Ca +50 grader)

Syntet ställ kan lukta skit - ha två set - ett som används och ett som är under tvätt/tork eller reserv vid kortare turer

Sover du i tält använd golvduk i golv/absiden - minskar fukten så mycket så torklina i tältet
gör nytta - speciellt om man blåser på lite med köket innan sängående och vid uppstigande.

Fukt inga problem - bra komfort
 
Kängor är lätta och hålla torra - membran eller inte.

Silicagel eller kattsand i fina nylonpåsar , hemmadesign eller packpåsar.
Skall förvaras 100% fukttätt innan användning(annars suger dom fukt från luften)..

Stoppa i - kapsla in kängorna i plastpåse/packpåse(annars suger dom fukt från luften).
ha dragkedja så du kan hälla ut Silicagel kulorna och torka dom

Renovering av fuktabsorbenten sker genom upphettning i kokkärl*/alufolie i värme - sedan återförslutning 100% fuktätt - vid kortare turer och man behöver bara en torkomgång kan detta göras hemma sedan i micron - häll ut det på ett fat och torka ur fukten - försegla

* Kokkärlet får inte vara ett teflon utan nån titan/rostfritt/alu/hårdanosierad alu - man kommer rätt bra i temp vid torkning då ingen vätska kyler - håll koll eller kör titan/stål

Metoden fungerar bäst vid medel/varmare klimat då vattnet avdunstar och fångas upp av absorbentmaterialet .

Silicagel kulor är att föredra vid flergångsbruk - kattsand smulas ned.

Kläder är inga problem - syntet i kombination med Goretex eller så.

Håll Gtex skalet rent - tvätta det inte överdrivet men håll det hyfsat , återimpregnera.
Jag har 30-60 utedygn som intervall

Handvätt(iaf inte centrifug) , skölj noga - överdriv - tvättmedelsrester är tvärtemot impregnering i beetende på tyg) noga, dropptork, när det är torrt impregnera och häng i torkskåp - Ca +50 grader)

Syntet ställ kan lukta skit - ha två set - ett som används och ett som är under tvätt/tork eller reserv vid kortare turer

Sover du i tält använd golvduk i golv/absiden - minskar fukten så mycket så torklina i tältet
gör nytta - speciellt om man blåser på lite med köket innan sängående och vid uppstigande.

Fukt inga problem - bra komfort

Silicagel är bra för att torka tvättade mobiler. Men hur mkt skulle du säga behövs för att torka kängor? I gram eller centiliter?
 
Silikagel (den vita lätta kattsanden med ofta blå pärlor/kross i) kan ta upp till 35% av sin vikt i vatten... så det handlar mer om hur mycket vatten som fastnar i skorna och hur många gånger man vill torka på en sats - skulle tro att en socka fylld med torr silikagel istoppad i skon och plastpåse tätt runt om kan torka ett flertal gånger innan det är dags för generering.

som redan nämnt så tål silikagelen att värmas på ganska ordentligt - 200 - 250 grader brukar gå bra (dvs området där papper eller mjöl börja mörkna och efter ett tag bli brunt) och kan göras flertal gånger.

Dock att tänka på är att det tar lite tid att torka upp silikagel (och kattasand av bentonitlera också för den skullen om man nu vill bära så tunga saker) då de fuktiga kornen slukar massor av värme när det torkar och värmeöverföringen är inte så god mellan kornen - det är tid som behövs - inte jättehetta.

När dom blåa krosset börja ljusna (första torkningen på satsen) och bli mer rosa (vid torktemperatur runt 200 - 250 grader i ugn) så är det klart (när det blir minsta lilla fuktigt så blir det dunklare mindre lysade rosa och mer mot blått och blir mer lysande rosa/rött igen samt bleknar lite ytterligare var gång när det torkas igen i ugn)

har man ont om gasol så kanske man skall fundera på annan värmekälla som inte är sådär jättevarm men uthållig - typ en glödbädd med lite aska över.

---

nytorkad silikagel blir jummen/varm när den suger gasformig vattenånga, så blir sockan/nylonpåsen fylld med silikagel jummen så är det ett gott tecken på att skona kommer vara torra nästa morron
 
Senast ändrad:
Fotlappar

Många goda råd ovan. Att byta ut strumpor mot fotlappar underlättar både torkande och tvättande.
...en riseld ger mycket värme och torkar blöta kläder snabbt. Men akta syntettröjorna ;)...

//J

Nu är förslagen fotlappar vilket jag inte vet vad det är, kattsand, och silikatet. Tror att det står i böckerna Ute om tidningspapper som lösningen på massor av problem. Tror även det var en lösning innan tex tyger fanns för att få vindtäthet. Kattsand och silikagel kräver uppvärmning medans jag kan tänka mig en fotlapp kan man torka på ryggan eller under kläderna.

Berätta mer om fotlappar. Förmodar att det är lite samma tanke som tidningspapper. Något som är tunnt när man ska torka och på så vätt få en bra torkförmåga.
 
Har testat fotlappar men tror inte jag skulle vilja vandra med det, åtminstone jämfört med bra vanliga dubbla sockar. Kanske funkar på älgjakt eller annat då man inte går så långt och mycket. Kan vara en bra grej att veta att man kan göra "nödsockar" av tygstycke om det skulle behövas någon gång dock.

http://bloggen.nordicbushcraft.com/?p=697
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.