Torka kläder när det regnar dag efter dag

Fick ett tips om att ställa ett värmeljus i kängorna för att torka.

Har ni andra tips hur men håller mögel och fukt borta när det bara regnar dag efter dag när man tältar och inte kommer åt torkmöjligheter?
 
Om vi nu bortser från kåta och eld.

På insidan av många typ fleece-windbreaker plagg finns meshfickor. Där hamnar mina fuktiga ev. urvridna strumpor. Inget jag lider av eller ens märker. Har de inte torkat helt när det är läggdags, hamnar de i fotänden av sovsäcken under natten och är torra på morgonen. Går bra att lägga småsaker som strumpor och kallingar som inte är för blöta där. En del sulor torkar blixtsnabbt under tröjan också. Torra sulor tar bort mycket av fuktighetskänslan i blöta kängor. Kläder som behålls på kroppen torkar också, om materialet är bra och inte bomull, kan byta till något torrt att ha underst mot kroppen, med fuktigt plagg utanpå. Regnbyxor och regnjacka spelar ingen roll att de är blöta.

Raskesven
 
Jag tar ur sulorna och sockarna och tar med dem in i sovsäcken. Inte om de är surblöta dock. Jag som sover still på rygg brukar lägga sockar på mage och bringa utanpå understället. På morgonen är det ofta helt torrt även om det kan kännas lite sisådär svalt pga att de stjäl värme.
 
Fortsättning från Raskesven

Nyss hemkommen från fyra dagar med regn...

Att torka strumpor och sulor går bra på bröstet eller på lårens framsidor. Jag håller med Raskesven om att man knappt märker av dessa. Har man ett nätunderställ under så blir även anläggningsytan minimal (mindre blöthetskänsla). Jag brukar lägga strumpor/sockar över axlarna och låta fotdelen (som oftast är fuktigast) hänga ner över bröstet/magen. Alternativet är att sätta fast i midjan och låta dom ligga an över låret, sulor kan fästas ovan/nedan midjeremmen för att de ska hållas kvar. Byter man sulor-strumor-sockar några gånger under dagen och låter "lätt fuktiga" torka på kroppen går det fort att torka och man har nästan hela tiden "torrt" ombyte till fötterna.

Vad gäller övriga kroppen är min rekommendation att just använda nätunderställ, i första hand på överkroppen och när det är kallare även på bena, när det börjar vara runt nollan och vinden (och regnet) blåser mot så använder jag även en långärmad syntet T-shirt. Jag upplever att jag håller mig torr, trots ihållande regn. Är det varmt så använder jag likafullt ofta nätunderställ över hela kroppen, upplever att jag får en högre torrhetskänsla. Och nätunderställen binder väldigt lite fukt.

Ytterligare ett tips är att använda syntetsovsäck, syntetvärmejacka etc. eftersom dessa går bättre att torka under fältmässiga förhållanden än exempelvis ylle och dun.

När jag har gått klart för kvällen brukar jag använda en mellantjock ylle alt. yllesyntettröja på fuktiga kläder. Då håller jag värmen samtidigt som kläderna jag använt under dagen torkar upp på några timmar av kroppsvärmen. Även pricipen att ta torra under blöta fungerar bra, speciellt om kläderna är "mer än fuktiga". Nätunderställ är lösningen på mycket när det regnar flera dagar i sträck...

Läs gärna mer på www.coldskills.com i deras guider, där beskrivs ovanstående mer utförligt.


God tur!
 
Senast ändrad:
@Jörgen: Är det Aclimas nätunderställ? Funderat länge på ett sånt och ska upp och jaga om tre veckor. Då jag inte har magrutor så tar det emot lite men ska det fotas så får man väl ta på något så man inte skrämmer barn och känsliga personer.
 
Massor av olika fabrikat...

@Jörgen: Är det Aclimas nätunderställ? Funderat länge på ett sånt och ska upp och jaga om tre veckor. Då jag inte har magrutor så tar det emot lite men ska det fotas så får man väl ta på något så man inte skrämmer barn och känsliga personer.

Aclims yllenätunderställ använder jag på vintern, på sommaren använder jag i första han "Brynje" vilket jag tycker är bäst. Aclima har i syntet och jag förmodar att de fungerar på ett likvärdigt sätt. HH har ett "supernet" dessa har mer tyg och det blir mer anläggningsyta, mer likt ett vanligt "superunderställ".

För jakt tycker jag nätundersällen är opitmala eftersom en svettig promenad kan följas av stillastående, är tempot lagomt (och inte nederbörd) kan en välventilerande tröja/stjorta på nätunderstället vara optimalt vid rörligt jakt, bra vention och bibehållen värme.

PS. Det är många som får massor med magrutor av dessa underställ :)
 
Haha, får köpa en XS så ser man ut som en kassler då. Får fundera på saken. Det är nog Aclimas som ligger bäst till. Brukar köra ullunderställ, tunn fleece och om det behövs nån vindstoppande jacka eller regnjacka. En tätare tröja misstänker jag är lite mer allround, särskilt om det är mygg vilket inte blir ett problem om tre veckor i Hotagen.

Aclims yllenätunderställ använder jag på vintern, på sommaren använder jag i första han "Brynje" vilket jag tycker är bäst. Aclima har i syntet och jag förmodar att de fungerar på ett likvärdigt sätt. HH har ett "supernet" dessa har mer tyg och det blir mer anläggningsyta, mer likt ett vanligt "superunderställ".

För jakt tycker jag nätundersällen är opitmala eftersom en svettig promenad kan följas av stillastående, är tempot lagomt (och inte nederbörd) kan en välventilerande tröja/stjorta på nätunderstället vara optimalt vid rörligt jakt, bra vention och bibehållen värme.

PS. Det är många som får massor med magrutor av dessa underställ :)
 
Värmeljus i kängorna (ställes mitt i skaftet) fungerar hjälpligt tycker jag, men jag har dem gärna under uppsikt så det får bli under kvällen.Jag har prövat detta under vistelse i jaktstuga, men jag tyckte inte att det hjälpte så pass mycket att jag skulle bära på en massa värmeljus under en vandring.
Har man skalkängor (läderkänga med eller utan gummifot) är det främst sulan som blir blöt. Ett eller två par extra filtsulor är mycket skönt att ha med sig.

Att torka sockor på benen fungerar förvånansvärt bra. De blir ju inte "torra", men att går från sjöblöt till fuktigt är en stor förbättring.
Jag brukar spänna fast själva ben-delen i bältet, och så får fot-delen hänga längs framsida lår. Man kan stoppa i de blöta filtsulorna i sockorna om man vill torka dem också.
En annan effektiv sock-torkare är att ta på sig de blöta sockorna på kvällen och sedan låta de torka fötterna. Sitter man ute där det fläktar (givet att det slutat regna) torkar de ganska fort. Har man händerna fria går det också utmärkt att trä sockorna över händerna.
 
A och O är ju att välja material som inte suger upp en massa fukt.

Jag brukar tipsa om att "testa" materialen i samband med tvätt hemma. När man hänger tvätten på tork så märker man ofta en enorm skillnad mellan olika platt. En T-shirt i syntet är oftast torr efter en timme på tvättlinan, medans ett par jeans knappt torkar över natten.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.