Toppmonterat gas kök som vält.

Jag har inte tänkt mer än en sekund på vad som händer om den välter, det är väl bara att vända upp fort tänkte jag..
Men efter att ha läst Kottens inlägg så blir det bra stödben till min och jag ska vara mer noga med att dom står stabilt så att det inte blir skogsbrand eller något annat olyckligt!
 
Kommer ihåg ett anläggningsjobb i ungdomens dar där vi befann oss i en ”skyttegrav” för vattenpipa och avlopp. Vinter och storkrukan välter med brinnande gasol. För att komma åt var vi tvungen att gå upp ur gropen och gå runt. Samtidigt hade det brinnande munstycket på slangen hamnat oroväckande nära tuben. Stora eldbollar och mysigt värre att gå ner från andra hållet och försöka få upp behållaren och se till att elden blir under kontroll.
Det var alltså ren propan / gasol vilket är rätt potent.

Det är nog bra om folk känner till hur gas och eld uppför sig, så TS har en bra point med frågan.
 
Eftersom dom fotstöden i plast som finns i flera varianter går sönder,( har jag läst någon annan stans ) så rekommenderar jag endast MSRs modell i metall.
Jag använder sen flera år bara markstående kök.
 
Usch ja. Det tog mig flera år av inre våndor innan jag vågade gå från spindel till toppmonterat. Använder det fortfarande endast när jag är ensam och bara har mig själv att hålla reda på. Är helt fanatisk med att i princip gräva ner/pinna fast behållaren, lägga fram precis allt som ska användas vid matlagningen, och inte röra mig ur fläcken efter att jag satt mig och tänt på köket.
Och ändå är jag aldrig helt lugn. Åt var och en hens egna nojjor...
 
Tre runda tältspik 120 grader mellan runt om kanisterns botten fästa i marken gör att du garanterat aldrig upplever något vält toppkök.

go tur
 
Jag använder inga fotstöd till mitt toppmonterade.
Dels tycker jag att det är en onödig procentuellt viktökning, men jag tycker också att det är en falsk säkerhet.
Jag ställer köket där det står stabilt från början. Behövs omrörning håller jag grytan med tången.

Kokar jag vatten i absiden sitter jag blixt stilla och med fullt fokus under den korta tid det tar att koka upp vattnet.
Min åsikt och erfarenhet är att kök välter för att man "ska göra något annat" samtidigt. Kök välter inte av sig själva om man har ställt dem rakt och stadigt från början.

EDIT:
Jag tror faktiskt inte att jag någonsin har vält själva köket. Däremot har jag fått själva grytan att falla av (dock inte i absiden).
 
Min åsikt och erfarenhet är att kök välter för att man "ska göra något annat" samtidigt. Kök välter inte av sig själva om man har ställt dem rakt och stadigt från början.

Helt enig där. Och eftersom jag känner mig själv så är det Trangia som gäller eftersom jag har en tendens att glömma bort mig och ska bara sträcka på benen eller bara gå och hämta något eller bara nyser och viftar till. Och i tillägg är allmänt klumpig. Så risken är hög att jag skulle välta ett toppmonterat kök.
Med Trangiat är risken väsentligt lägre att något allvarligt händer i samma situation. Bortsett från att det som är i kastrullen möjligen skvätter ut vilket jag kan leva med. Så i det avseendet blir jag en lättpackare/gramjägare eftersom jag inte hittar någon lättare lösning än just ett Trangia som uppfyller de krav jag har på produkten för att kunna hantera den säkert så att säga :)
 
Tre runda tältspik 120 grader mellan runt om kanisterns botten fästa i marken gör att du garanterat aldrig upplever något vält toppkök.

go tur
Synd att göra hål i tältgolvet bara :D...nej då, jag brukar hålla till i absiden och aldrig inne, men brukar i princip alltid hålla i gasflaskan med handen, under det snabba uppkoket på fjällturen.
 
Mitt toppmonterade har aldrig vält. En gång fick jag för mig att testa vad som skulle hända om det välte.
Det som skrämde mig mest var inte den stora eld-svansen som sprutade ut, utan det faktum att jag fick för mig att testa detta, helt spontant, utan säkerhetsåtgärder, inne i kåtan :)

Lärdomarna jag drog var att trots eldinfernot som blir går det bra att komma åt behållaren eftersom elden sprutar bort från den. Dessutom insåg jag att en full behållare har betydligt bättre kräm i sig än en behållare som kokat någon liter vatten redan.

Den rimligaste säkerhetsåtgärden vore nog att skaffa ett vettigt stormkök med gasbrännare, för 4, och använda det i kåtan. Det toppmonterade får användas utomhus.

Nu använder jag det ändå i kåtan men försöker att använda gasbehållare som inte är splirrans nya, fixa en vettig plats, samt informera alla som använder köket att det blir en eld-kvast om det välter och att man i så fall ska resa upp köket så fort man kan genom att ta tag i behållaren.

I fjälltältet känns det konstigt nog mycket säkrare. Men där sitter jag ju precis framför och har handen på kastrull-handtaget under hela processen. Dock med en hund så man vet ju egentligen aldrig vad som händer :p

Nu kan jag inte minnas att jag vält ut kastruller heller. Men toppmonterat, med kastrull på toppen blir ju lite vingligt. Kastrullen är helt klart vingligare än själva köket och om alltihop får en smäll kommer kastrullen trilla av, snarare än att hela köket välter.
Jag blev aldrig vän med min JetBoil. Men hade hela tiden känslan av att hela grejen riskerade att välta, eftersom kastrullen sitter fast i köket som sitter fast i gasbehållaren. Någon som testat att välta ett kök med kastrull som sitter fast och vill rapportera vad som händer då?
 
Tja, jag har använt toppmonterat kök av typ JetBoiler för uppvärmning av vatten och inget annat. Har aldrig vält köket eller använt det i tältet. Skulle jag laga mat i kastrull - stekpanna skulle jag välja ett kök av annan typ detsamma gäller om jag hade barn med på turen. Vet man med sig att man är lite fumlig-klantig så välj ett Trangia ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
utesälen Toppmonterat vindskydd Kök och brännare 9
alven Stabilisering av toppmonterat gaskök Kök och brännare 17
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
magnus.osterberg Stekpanna för både gas + öppen eld? Kök och brännare 13
Nordiska Motorcyklister Europaresa - Gas, alkohol el. bensin? Kök och brännare 9
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Onesport Åldras gas...? Kök och brännare 15
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
Daggen Trianga med gas. Enkel fråga Kök och brännare 14
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
MWox Gas Kök och brännare 16
DoktorGlas Inköpsställen för gas "on the road" Kök och brännare 24
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
nicko_ Biltemas gas endast butan nuförtiden? Kök och brännare 31
Smogz Förvara gas i bil på sommaren? Kök och brännare 24
akb123 Triangia spritkök till gas Kök och brännare 8
Dania Gas åtgång vs sprit Kök och brännare 34
Nordiska Motorcyklister Är GAS överlägset T-Röd, egentligen..? Inte när det börjar bli kallt är min slutsats. Kök och brännare 507
Peter77 Modifiera äldre Trangia för gas, såhär kan man göra. (bilder) Kök och brännare 56
LonelyWolf köpa gas på teneriffa??? Kök och brännare 8
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
DanielJm Köpa gas till msr windburner vart? Kök och brännare 5
Jones Gas till köket på Nya Zeeland Kök och brännare 5
Skogskungen Gas till trangia gasolbrännare? Kök och brännare 20
Annette A Spindelkök gas Kök och brännare 31
Polarnatt Gas i varm bil Kök och brännare 14
bmwknappen White gas Kök och brännare 10
magnus ul Trangia gas brännare? Kök och brännare 8
Askel Mörda trangia mini för gas? Kök och brännare 4
Smogz Nån som testat Primus Winter Gas Kök och brännare 33
desireman Hur fraktar man en använd primus gas behållare? Kök och brännare 8
Mattias33 Fire maple volcano gas stove? Kök och brännare 12
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
FarmerJoe Weber Gas? Kök och brännare 1
Polarnatt Adapter till gas Kök och brännare 13
mikwal Trangia 27-3 UL gas alternativ Kök och brännare 23
Skipper_ Ännu en gas vs vätsketest. Gasen vann! :-) Kök och brännare 6
eenetjarn Primus gas i europa (Frankrike, Spanien m.fl) Kök och brännare 4
Underlig Hök Jula gas Kök och brännare 14
Loijzan Tips på bra solokök för gas? Kök och brännare 12
Mrtowle Gas på expeditioner? Kök och brännare 8
Zigge67 Avdunstning av gas i behållare Kök och brännare 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.