Tömma garmin map76s till palm eller annan handdator?

Inför en längre paddeltur behöver jag kunna tömma min garmin map76s på tracks och WP efter hand. Har någon erfarenhet av att tömma sådana data ex till en mindre handdator, för att sedan, väl hemma lunna tömma handdatorn till din pc? Vilken handdator och tillhörande programvara är att rekommendera? Tacksam för alla tips. Just nu saknar jag handdator + program till do.
 
Får du inget bra svar så försök på den internationella newsgroup'en sci.geo.satellite-nav. Du kan hitta den - och posta- via http://groups.google.com.



Du behöver ialla fall en seriekabel från GPSmottagaren och sen en seriakabel till handdatorn. Båda finns attt köpa. Plus ett mellanstycke som ser till att handskakningen fungerar mellan dem - Osäker på om det finns att köpa. Kansk måste du göra korskopplingen själv i en adapter. Såna finns att köpa kallas nollmodem adaptrar, t ex elfa 25-532-20. Enklast är att ordna det själv via två DB9 kontakter.

Handdatorn bör ha SD-kort. En enkel palm stil m500 bör räcka, bör att gå att få tag i begagnat.

Programvara?

det har ju nyligen kommit programvara för att ladda över kartor från en palmdators SD kort till garmin. Ditt problem ligger ju nära detta, även om det nu gäller att tanka över resultatet av färden. Tyvärr har jag inte tillgång till URL här och nu.
[Ändrat av jonasolof 2004-05-17 kl 16:38]
 
Vad gäller kabeln kan du ju göra som en av dem som kommenterat GpilotS i länken ovan, dvs bara löda ihop rätt trådar från respektive seriekabel när du väl fått reda på hur de ska kopplas. Inget skäl att trassla med kontakter under kajakfärden.
 
Kan bara rekommendera Palm!

Enhet:
Skaffa en Palm m500, superlång batteritid och tillräckligt med minne. Går att hitta relativt billigt begagnat.

Programvara:
Cetus GPS. Gratis! Och väldigt finessrik.
<http://www.cetusgps.dk/>

Kabel:
<http://http://www.pc-mobile.net/grdc.htm>
Billig och av mycket hög kvalitet. Är själv en nöjd kund. För det här priset är det ingen ide att löda och pilla själv.

Bry dig inte om PocketPC spåret eller en nyare Palm med färgskärm ifall du skall vara ute mer än några dagar pga hög batteriförbrukning
 
Data från Cetus GPS till Ozi

Tack Tommy!
Förstår jag Dig rätt, är det enkelt att köra över data från gps => Palm via programmet Cetus. Frågan blir då om Du (eller någon annan?) vet om man enkelt från Cetus kan köra över tracks & WP till ozi?
Tackar på förhand gör Ulf
 
Kan inte säga på rak hand eftersom jag har en Macintosh... Men samma programmerare har program för att exportera datan från Cetus GPS till olika format.

Saxat från hemsidan:
"Cetus TrackLog - Export Cetus GPS tracks to standard formats like tab delimited, GPX, IGC etc."

Finns för Windows, DOS, Maintosh och Linux!
 
Är det säkert att Cetus fungerar för det avsedda ändamålet, dvs att ladda över tracks och waypoints som lagrats i en GPS mottagare?

Såvitt jag sett hittills används Cetus tillsammans med en GPSmottagare som skickar över data online över seriakabel som NMEA strängar till en Palmdator. Sedan kan man från Cetus ladda över tracks och waypoints till en större dator.

Vitsen är att man kan spara obegränsat med trackpoints. MEn palmens batterier kommer inte att räcka länge om den ska vara igång kontinuerligt.

Så frågan är, finns ett program där man kan samla upp trackpoints och waypoints som lagrats i GPSmottagaren?

PS Det är möjligt att denna funktion finns någonstans i Cetus men jag har inte trängt in så i detalj. Tacksam för hänvisning till var i så fall.
 
jonasolof; sa:
Så frågan är, finns ett program där man kan samla upp trackpoints och waypoints som lagrats i GPSmottagaren?

För ett par år sedan använde jag GPilotS (som Runar också nämnde) som finns här http://www.freewarepalm.com/communication/gpilots.shtm i kombination med en Palm 515 och eTrex Venture för att "i fält" föra över färdspåret från GPS till Palmens minne för att kunna behålla detaljerade färdspår.
Det är inga problem att sedan föra över informationen från Palmen till GPS och sedan till PC.
Om jag kommer ihåg rätt måste man döpa färdspåren till ACTIVE_LOG i Palmen innan man för över dem till GPS'en för att behålla detaljrikedomen. Byter man inte namn tolkar Garmins modeller färdspåret som ett färdspår som lagrats i minnet, dvs på den Venture jag använde reducerades då färdspåret till endast 250 punkter.
Waypoints och rutter är heller inga problem att föra över mellan GPS och Palm.

//Leif
 
CetusGPS har möjlighet att tanka ner trackloggen och waypoints från en Garmin GPS.

Programmet är ganska komplext och det tar ett litet tag att lära sig, eftersom menyerna ändrar sig beroende på vilken "Page" man befinner sig på. För att tanka ner trackloggen måste du vara på "Track" och waypoints på "Position".
 
kablar finns här...

Som vanligt när jag försöker hjälpa folk så blir det på gränsen till reklam, det är nackdelen när man driver företag i branschen!

Du hittar kablar för dataöverföring för både PALM och iPAQ här: http://www.clover.se (=reklam?)

Mitt favoritställe att börja leta lämpliga program är här: http://www.gpsinformation.org/dale/

MVH/Christer
Clover Technology AB
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
PONutti Garmin Monterra Navigering 4
alien Garmin Inreach Explorer+ Navigering 12
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
Sanie Garmin Alpha 100 + Basecamp Navigering 1
thureb Går det att sända spår med Blue Tooth från Garmin Oregon 700 Navigering 0
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21
123nils Screenshot av Garmin kart Navigering 18
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
Joakim.e Garmin Basecamp kraschar Navigering 2
simonrudberg Synpunkter Garmin eTrex 35 Navigering 4
ExInferis Garmin Inreach Mini Navigering 61
rottemark Garmin Inreach tracking points Navigering 2
PepsAdventures Funkar Garmin TopoActive-kartan i fjällen? Navigering 11
slinkallan Garmin etrex 10 KOMPASS Navigering 10
Beja Allmänna frågor om Garmin 64st Navigering 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.