Toalettbesök på högre höjder

Jag har en fråga som kanske ter sig lite konstig men som jag ändå känner att jag måste fråga, hur dum det än får mig att verka...

Jag är relativt ny inom trekking- & mountaineering-världen och har inte hunnit skaffa mig någon erfarenhet ännu utav att klättra några högre toppar men har i alla fall läst en del expeditionsrapporter och sånt.

När folk skriver att de har en "pissflaska" med sig i sin utrustningslista, är då detta någon speciell sorts flaska eller bara vilken flaska som helst? Jag har i alla fall sett att många verkar använda Nalgene som pissflaska, kanske just på grund av dess egenskap att inte ta åt sig lukt?

Nåja, min fråga som jag äntligen ska komma till är hur gör man egentligen när man är 5000+ meter upp på något berg och måste göra ett toalettbesök? Jag menar, det är ju inte bara att gräva ett hål i snön och köra på liksom eftersom förmultningen på en sån höjd är obefintlig. Nåja, hoppas någon kan kasta lite ljus över denna frågan!

// Andreas
 
Tänka sig att över 150 personer har läst denna tråden men ingen kan svara på frågan som ställts. Går ni inte på toaletten när ni är uppe i fjällen?
 
förmultna?

vem har sagt att det måste förmultna? Värre med metall och plastsopor än med lite frusen skit på bergen
 
AndreasBlomquist; sa:
Jag har i alla fall sett att många verkar använda Nalgene som pissflaska, kanske just på grund av dess egenskap att inte ta åt sig lukt?
Ett kriterium på en bra pissflaska är den är tät och att öppningen är stor. ;) Jag tror att det är huvudargumenten för att använda Nalgene-flaskor. Då dessa inte är gratis, vet någon ett ultrabilligt & ultralätt alternativ som fungerar lika bra?

Nåja, min fråga som jag äntligen ska komma till är hur gör man egentligen när man är 5000+ meter upp på något berg och måste göra ett toalettbesök?
Det undrar jag också, jag minns den där gången när man fick "rännskit" på 4 600m och det var full snöstorm ute. Jag gick till närmaste skreva där inte vinden hade full styrka och huka mig. Eftersom jag hade hängselbyxor på var jag tvungen att ta av mig så gott som alla ytterplagg för att dra ner byxorna till knäna... Inte kul, och kortkallingarna fylldes med snö. :(

Inför nästa expedition:
* Jag ska prova på "pissflaskekonceptet". På hög höjd brukar man få springa ut & in ur tältet lite väl ofta. Det verkar skönt att bara rulla sig åt sidan och kunna stanna i tältvärmen.
* Jag har skaffat mig byxor med bajslucka.
* Jag tar med mig tomma plastpåsar. Undrar om man inte kan skita i absiden då (förhoppningsvis har man okänsligt resesällskap)? ;)

Vill man vara en riktig miljövän kan man göra en påspacketerad bajs-cache och sedan plocka med sig den på nervägen, men jag är tveksam om det är så många som orkar med detta.
 
Finns det inte gamla trådar om detta?

Det jag har läst är att på hög höjd så smetar man ut det på stenar så det torkar. Det torkar även om det är minusgrader, det blir liksom frystorkat då (ungefär som bröd i frysen, det blir ju torrt även om det är fryst om det inte ligger i plastpåse).
 
pgp789; sa:
En billig "pissflaska" är en enliters oljedunk. Jag använder en sådan i kajaken.
Bra idé, sådana flaskor torde vara konstruerade med tät skruvkork.
När man är på expeditioner som motiverar pissflaska reser man förmodligen med flyg, men en väl rengjord dunk borde kunna checkas in. Annars är det kanske lätt att hitta dunkar på resmålet (om det nu inte är Burkina Faso).
 
...behov på (av) hög höjd...

...huvudsaken är att pissflaskan är TÄT och har en stor öppning (beror iofs på hur utrustad man är...). Flaskan kan med fördel användas efter yträttat behov som värmare inne i sovsäcken. Se bara till att inte förväxla till frulle. Ganska likt äppeljuice...

...vad gäller bajs-på-vintertur-och-höjd kan jag rekommendera att bygga en rejäl bajsgrop INNAN det är dags. Prio 2 efter att tälten rests och vindmur byggts. Ganska skönt att slippa sätta sig ute i stormen mitt i natten på 5000m... Ett bra tips är att plocka med bivackskor, så slipper du krångla på dig dina iskalla storskor mitt i natten när du helst av allt skulle vilja sova vidare. Skaffa även som någon skrev brallor med bajs-lucka. Har inte behöft det själv, men har å andra sidan inte varit ute för någon rikigt ränn-sketa.... ;-)
 
Damvarianten..

Någon tjej som testat "pissflaska", eller finns bættre alternativ? det ær som alla vet redan krångligare nær man ær tjej, jag skulle då inte gøra mina dassbesøk i sovsæcken åtminstone.. men med lite træning kanske man kan få till nån bra teknik på det dær.. =)

tips någon? erfarenheter?
 
Finns en eller flera trådar om damanpassade toalettsubstitut. Kommer inte på det just nu, men "flaskan" heter nåt fyndigt i stil med pipinett...

Beträffande bra budgetflaskor, för män, så är nog oljeflaskan en bra varian. Särskilt de assymetriska som finns, dels är nog assymetrin i sig bra, och de som jag haft (tvåtaktsoljeflaskor) har dessutom ganska stor öppning. Större än de oljeflaskor som mer liknar T-rödflaskor.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stefan.svard Vikt på gasoltub Utrustning allmänt 6
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 15
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Jazzy Hultafors på Jula. Utrustning allmänt 14
brigitte stormkök på Island? Utrustning allmänt 3
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
igs Kåda på tältet Utrustning allmänt 2
deriks Trampa på tältpinnar Utrustning allmänt 16
Fjorr Limma sula på Vibram Five Fingers Utrustning allmänt 1
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
AnteÅ Köpte vandringsstavar på Lidl... Utrustning allmänt 26
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
bico Problem med anslutningsgängningen på Sawyer Mini Utrustning allmänt 2
JMel Längd på vandringsstavar Utrustning allmänt 6
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Argusgranskare Laga trasig luftventil på Exped Downmat? Utrustning allmänt 5
wajder Prisvärd säck på xxl? Behöver snabba svar. Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
avslutmedlemskap0904 Namn på detaljer Utrustning allmänt 14
Nirrebosse Skruvmejsel på minsta fickkniven. Utrustning allmänt 43
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
pal2 Vindsäck på sommarfjället? Utrustning allmänt 7
croby Tips på lämplig Vandringsryggsäck? Utrustning allmänt 4
Eärendil Någon som använt tarp på badstrand för skugga? Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.