• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Tjej grejer

Det funkar så om vi VÄLJER att det ska funka så.

Och nu handlar det ju om några dagars fjällvandring, inte om jobbet, krogen, storstan eller andra ställen där man måste eller vill tänka på kläder och utseende.

Sant, Man kan välja men då kanske man måste stå på sig mer och visa mer framfötter ett välvårdat snyggt utseende e en billg lätt bra genväg ;-)

Men åter precis några dagar i Fjällen Överlever man säkert ricktigt sitig, med trasiga nagelband och sönder skrubbade knän ;-)
Väl hemma finns en varm belönande vattefall ( dusch ) och plåster ;-)

Min resa börjar närma sig så jag har nappat upp mycket kloka råd från forumet

- Spegel med inbyggd kam
- spegel man klipper ut ur "pappers" ? ark - Biltema - billigt, lätt, men lite grumlig bild
-spegel i kompassen
- eller använda knivbladet, sjöar .... Bara fantasin sätter stopp

Deo
En del njuter av naturens dofter
tvål i filmburk från LUSCH
Jag valde en mindre klassisk deo stick, rexona som e lite mindre i size och vikt

Kropps skydd
Jag färgade mina fransar och bryn och gjorde en nagelförstärkning, lägger på genomskinlig nagel lack innan jag åker och ska smörja in nagelbanden med olja om de spriker
Korta naglar och de flesta multiverktygen har av nån konstig anledning nagel fil ?
( Nagel förstärkningen gjorde jag pgr av att jag har extremt tunna naglar och vill helst slippa att de går va på mitten när man ändå är så berodne av sina tassar i så många dagar i tuff miljö )

- Balsamerar håret innan resa
- Uppsatt i fläta hela resan, enkelt o smidigt
- jag ska oxå leka badanka i de isiga vattnet och peela kroppen med glasiär is och sand :)

Benen kör jag helt släta med vax innan resan ( brukar räcka i minst 14-17 dagar innan stubben tittar fram )



Ang Kvinliga problemet med lingon vecka,
-fick tips om menskoppen ? - Finns trådar om det , sök. Ingen tidigare egen erfarenhet andra säger att det funkar?
-primolut-nor ,ett läkemedl som styr menstrationen

Jag hann inte få tag på varkedera så jag kör gamla "fjortis ful tricket" vid behov ( Man struntar i att ta socker pillrena )

Tvätt medel Y3 br ao ha med sig en -två påsar så kan man tvätta rent lite kläder om de skulle behövas

Lika en liten behålare med tvål / schampo/ två kan va bra o ha :)
 
för att smarta till det ännu mer - istället för tvål + tvättmedel + diskmedel - tömm en Bliw-tvålburk (tub?) och fyll med grönsåpa. Funkar finemang som tvål + tvättmedel + diskmedel i en förpackning och är dessutom miljövänligt!
Bliw-förpackningen är utomordentligt händig - droppa fram lite såpa där det behagar och skruva sen igen - inget kladd!
Det kan vara lite knepigt att få i såpan i förpackningen bara, men man hittar sin teknik efter ett litet tag.
 
Bra tips med grönsåpa på tub: tvålen man har ska funka till så mycket som möjligt (man kan t o m borsta tänderna med tvål om man verkligen måste... förresten, vem var det som påstod att jag inte prioriterar hygien när jag är ute?)

Lite tvättmedel (väldigt lite) och en sexliters plastpåse som tvättmaskin kan vara trevligt på en längre tur. Tänk på var du tömmer tvättvattnet bara, spä ut det i ett stort vatten och välj ett så miljövänligt alternativ som möjligt.
 
FoxyMaja, du kommer att få härliga dagar i Kebnefjällen! Jag önskar dig en riktigt lyckad tur!

Hoppas och tror att du inte har tagit mina inlägg negativt. Ingen människa vill känna sig ful - men jag är övertygad om att de som aldrig känner sig så inte anstränger sig för att se snygga ut, utan helt enkelt inte tänker på det sättet.

Man kan också tänka så här: Man vandrar x antal dagar i fjällen. Träffar x antal personer. Säger hej till alla och pratar en stund med några. Hur många av dessa tänker man på om de är snygga eller fula? Hur många av dessa lägger en tanke på om man själv är det? Om någon/några av dem gör det - vad spelar det för roll??? Hur mycket påverkar det mitt välmående, min framgång eller min självkänsla? Inte ett endaste jota, eller hur!
 
Grönsåpa låter ju toppen men är det verkligen ok att använda det som tvål, diskmedel etc?, blir lite fundersam när jag läser det här --> http://www.bnkemi.se/uploads/204-gronsapa-sd.pdf
, står bl.a att "vid kontakt med hud, tvätta med tvål o vatten"
, eller garderar dem sig mot såna som är beredda att dricka det eller använda det som handkräm?
Så .. kan jag såpa in hela kroppen utan att trilla av pinn eller få andra obehag?
 
Hygien...

Jag är glad åt min menskopp. Den har gjort mitt friluftsliv lite enklare på många sätt. Tamponger fungerar inte, slemhinnorna tål dem inte och klådan vid svampangrepp är minst sagt hysterisk. Bindor - ha! Dagtid kan det gå an, om man inte paddlar, för då gör kondensfukten att bindan lossnar från trosan och hamnar uppe på ryggen i stället. På natten är det samma problem som hemma, blodet rinner mellan skinkorna, där det inte finns någon binda, och kladdar ner lakan och madrass. Jag vill inte ha blodfläckar i sovsäcken, tack.

Alla kan inte använda p-piller, eller andra hormonpreparat. Jag har gjort det tidigare, men använder nuförtiden spiral. Mår bättre. Blodvärdet ökade. Tyvärr fick jag ökad kroppsbehåring också när jag slutade, men det kan jag leva med. Att mixtra ytterligare med hormonerna i kroppen, genom att skjuta på mensen, tycker jag verkar vara lite obetänksamt. Då är det väl bättre att planera semestern efter mensen ;), äter man p-piller så kan man ju räkna ut flera år i förväg när man ska ha den:).

Hur bär ni er åt för att få en fläta att hålla i flera dagar och nätter? Jag är glad om min håller från morgon till kväll. Den ser oftast ganska risig ut efter 2-3 timmar.

Jag tvättar mig varje dag, ansikte, armhålor, under brösten, underliv, händer, och byter trosor varje morgon. Annars får jag problem med klåda.

Håret tvättar jag också varannan - var tredje dag, som regel på morgonen, när jag ändå tvättar mig, då hinner det torka lite innan jag flätar det före avfärd.
 
Käkar du något i stil med noviletta så hoppar du bara över sockerpillren och kör på hormontabletterna så slipper du bekymmer i fjällen! Kan även rekomendera att ha med skonsamma våtservetter, finns på apotektet, är bra till mycket.

Som sagt, ingen bryr sig om det luktar lite svett i fjällen, det hör helt enkelt till. Men någolunda fräscht hår kan man nog hållen genom att ha det flätat, som någon ovan skrev, tror dock på att tvätta det utan balsam. En fjällbäck och lite tvål löser resten!

Ha det så härligt i fjällen!

Caroline
 
Grönsåpa låter ju toppen men är det verkligen ok att använda det som tvål, diskmedel etc?, blir lite fundersam när jag läser det här --> http://www.bnkemi.se/uploads/204-gronsapa-sd.pdf
, står bl.a att "vid kontakt med hud, tvätta med tvål o vatten"
, eller garderar dem sig mot såna som är beredda att dricka det eller använda det som handkräm?
Så .. kan jag såpa in hela kroppen utan att trilla av pinn eller få andra obehag?

det var lite humor i rapporten tycker jag... =) tyvärr är de lite otydliga med vad som är "stor mängder". Såpa kanske inte är det bästa för huden, men jag lever gott fortfarande och huden är kvar! (får se hur läget är efter sommarens äventyr...)

finns det något tvålliknande preparat som inte påverkar hudens skyddsbarriär vid upprepad och långvarig kontakt och som samtidigt är så pass miljövänligt?
 
Var nu inne på Grummes sida och fann lite såpatips --> http://www.grumme.nu/stad/120stadtips.asp, , bl.a så tipsar dem om:
  • Händer, fötter och hår
    HÄNDER. Hårt smutsade händer blir skonsamt rena igen om du tvättar dom i såpa. Dessutom så torkar inte såpa ut händerna.
  • PEDIKYR. Sätt fötterna i ljummet såpavatten i 2-3 minuter. Sedan är de klara för ans och vård.
  • BORSTAR & KAMMAR. Blir fräscha igen efter en tvätt i såpa och vatten.

    , så det är väl bara till att såpa på då, ber om ursäkt till alla hypokondriker som vart nära såpadöden de senaste timmarna.:)
    Bra tips, tackar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.