• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Tjej grejer

Vadå troll-tycker det är viktigt med hygienen

så jag brukar tvätta håret dagligen,helst mitt på dan när det är varmt.Har schampokaka till det,och sen tvättar jag mej i princip alltid över hela kroppen innan det är dags för ombyte till sov/lägerstället i ull,vilket inkluderar att jag tar den rena trosan och tvättar upp den jag gått i hela dan.
Spegel-självklart,när man har linser inte minst.
Tycker inte alls det är snyggt med skitiga naglar,men man får det ändå,och lätt blir det sprickor;har med en minidel av en glasfil,+ att det finns petgrej på min minimultikniv med sax.Men nån förbyggande manikyr eller kroppsvård har ingen långtidsverkan.Och en engångrakhyvel väger knappt nånting om man ska gå längre än några dar.
Deo har jag aldrig med.
Dessutom brukar vi tvätta upp kläderna efter några dar i en liten vaskbbalja med Y3+ har med ett miniklädstreck.
 
Bra svarat!

Kristina! Helt diggar dina svar. Bra sagt.
Undrar varför Foxymaja skall på tur överhuvudtaget...det bör vara en fröjd att skita i allt sånt dära trams en vecka eller två! :) (Inget illa menat)
//Gabi
 
Kristina! Helt diggar dina svar. Bra sagt.
Undrar varför Foxymaja skall på tur överhuvudtaget...det bör vara en fröjd att skita i allt sånt dära trams en vecka eller två! :) (Inget illa menat)
//Gabi

Jag e inte alls rädd o få skit under naglarna under min tid i fjällen, ser mer fram emot de

Mina frågor va menade i mer hälso syfte, Tex. Håret som någon tipsade om att balsamera in...
eller nagelförstärkning så de inte flisar sönder och man har ont i fingrarna....

Jag e verkligen inte ytlig av mig, men man om man kan vill man så klart sköta om sitt yttre så gott de går såklart , eller ?
Behöver ju inte se ut som f*n bara för att ?
;-)
 
Så bra :) Ditt inlägg var inte alls dåligt formulerat, däremot blev jag lite misstänksam att någon behagade driva lite med så kallade tjejgrejer. Faktum är att skönhet och hygien på något trollskt sätt blir helt onödigt när man fjällvandrar, tro mig :)

Vad gäller mensen, som jag personligen tycker är den viktigaste av dina frågor, så upprepar jag mig: Om du har någorlunda regelbunden mens och ska ha det när du är i fjällen, så be att få primolut-nor utskrivna. De fungerar jättebra!
(Att kladda med en menskopp är det sista jag skulle göra. Då byter jag hellre binda ofta!)

Jo en del av inläggen som kommit som svar, känns lite ironiska ;-)
Men e ju inte ute efter att vara Fröken Fjäll utan bara allmänt kropps vård :)
Ska se om jag kan få tag på primolut-nor, bra o ha så slipper kan bry sig om de kvinliga missnöjet när man vandrar :)
 
När det gäller spegel så kör jag själv med:
Archive%5CProduct_images%5C33%5CSmall%5C33-710_s.jpg

Biltema: Spegelglas, Klippbart
49:90kr, Art.nr: 33-710

Tål tuffa tag och är lätt.
Har klippt till en spegel till mig själv på 5x10 cm. Väger 7g!!

Däremot skulle jag utan tvekan, i fjällen, använda en syftkompass. Men min spegel följer med ändå :)

//Peter

Super smart :)
Men blir de inte lite "grumlig spegelbild " ?
 
Jo en del av inläggen som kommit som svar, känns lite ironiska ;-)
Men e ju inte ute efter att vara Fröken Fjäll utan bara allmänt kropps vård :)
Ska se om jag kan få tag på primolut-nor, bra o ha så slipper kan bry sig om de kvinliga missnöjet när man vandrar :)

Använder man p-piller så kan man fortsätta att äta av de som man ska äta mellan menstruationerna. Funkar för mig, vet dock inte om det är bra i längden. Tycker det är jätteskönt att få bestämma när det passar med "lingonvecka".

Jag släpar med mig deon. För min egen skull. Och kanske lite för andras.

Benen får bli lite ludna. Intalar mig själv att det skaver mindre mot byxorna då...

Naglarna klarar sig oftast, det är nagelbanden som går sönder. Om man smörjer in de på kvällarna så kanske de håller någon dag längre.

Finnarna kommer tyvärr. Tror det beror på att jag sätter i mig mer fett&socker än vanligt. Men att vara utan den energin funkar inte bra.

Vart ska du?

Lycka till!
 
Använder man p-piller så kan man fortsätta att äta av de som man ska äta mellan menstruationerna. Funkar för mig, vet dock inte om det är bra i längden. Tycker det är jätteskönt att få bestämma när det passar med "lingonvecka".

Jag släpar med mig deon. För min egen skull. Och kanske lite för andras.

Benen får bli lite ludna. Intalar mig själv att det skaver mindre mot byxorna då...

Naglarna klarar sig oftast, det är nagelbanden som går sönder. Om man smörjer in de på kvällarna så kanske de håller någon dag längre.

Finnarna kommer tyvärr. Tror det beror på att jag sätter i mig mer fett&socker än vanligt. Men att vara utan den energin funkar inte bra.

Vart ska du?

Lycka till!


- Precis säkert int ebra i längden, men skönt o "flytta" lingon veckan om man ska vistas i naturen ett tag ...

Jag ska bara upp en kortare vandring ( tio dygn ) upp på kebne, så de e ju ingen evighet :)

Tänkte på de med luddna ben , haha, att de kanske skyddar mot byxbene, kan de kanske även skydda lite mot knott o myggen ?
Vi e ju hårig ändå av praktiska skäl även om de inte e allt för sexy i vardagen :)
 
Haha, men den e så den håller funktionellt?, kanske även bättre eftersom den inte kan gå sönder ?

Det var ett bra tips va?!
Den är ganska repkänslig faktiskt! Men samtidigt är den billig och när den ena biten är sliten så är det bara att klippa till en ny.
Har min spegel i en liten zip-påse, som passar perfekt, just för att den inte skall repas så mycket.

Ibland har det sina fördelar.
Framåt dag fem så är man fortfarande snygg när man tittar i spegeln... Om den fortfarande ligger i zip-påsen ;)

//Peter
 
Tänkte på de med luddna ben , haha, att de kanske skyddar mot byxbene, kan de kanske även skydda lite mot knott o myggen ?
Tyvärr måste jag göra dig besviken: Håriga ben skyddar inte mot knott och mygg...

Naglarna klarar sig oftast, det är nagelbanden som går sönder. Om man smörjer in de på kvällarna så kanske de håller någon dag längre.

Finnarna kommer tyvärr. Tror det beror på att jag sätter i mig mer fett&socker än vanligt. Men att vara utan den energin funkar inte bra.
Jag brukar också ha problem med trasiga nagelband; det blir mycket våtarbete och skav (disk i kallvatten x3/dag, kallregn, grus och sand mm), försvarets hudsalva hjälper något. Värre då vintertid då man kan få frysa något förb-nat om fingrarna om man smörjer dem väl (fråga mig inte varför!)

Finnarna skyller jag mest på värme + svett + usel hygien. Man svettas och tvättar sig för sällan, och när man gör det så är det med stark tvål. Sen ligger man i sovsäcken och småsvettas, vaknar med blank näsa och finnig haka... Efter fjällöpning kan man normalt plotta ut exakt var ryggsäcksremmarna suttit gm att följa finnarna, rätt äckligt. Ssk för oss som inte har sånt till vardags.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.