Tips på trevlig 6-7dgr skidtur i jämtland/härjedalen

Skidtur jämtland/härjedalen i mars

Skulle behöva lite tips på en trevlig skidtur runt 5:e mars. Jag är HELT grön på vinterturer, men är inte desto mindre sugen.

Hade tänkt mig något i stil med bil till grövelsjön, skida till storrödtjörn-rogen och vidare norrut till lämpligt ställe där man kan ta buss/tåg tillbaka till bilen.

Vi har tänkt att vara borta i 8-9 dagar sammanlagt inkl. bilresa ToR Malmö. Övernattning blir nog i stugor. Orkar inte släpa på tält den här gången.

Som sagt, jag är HELT grön på skidturer. Är inte grön på skidåkning eller fjällen, men annars.

Vad för sorts skidor och tillbehör behöver jag? Vad är extra viktigt att tänka på? Säkerhetsutrustning?
Räcker det med min tunna lätta sovsäck, eller ska jag ta med en riktigt varm för säkerhets skull? Ska ju bara sova i stugor.

Nåja, tretusen frågor varav en hel del nog är självklara. Men ALLA tips emottages tacksamt o varmt!

mvh
/Jakob
 
Grövelsjön ligger i Dalarna!

Men det finns många bra alternativ i Jämtland Härjedalen. Man kan starta i Ljungdalen t.ex och göra rundtur via Helags-Sylarna-Gåsen-Vålåstugorna-Helags-Ljungdalen. Det finns ju många Variationer. Vålådalen Storulvån kan nås med tåg+kortare taxifärder. Överallt finns stugor på lämpliga avstånd från varandra. Man kan också gå över till Norge. Dom har öppet kortare perioder på vintern men har också utrymmen där man kan bo utan service. Ta fram en karta och kolla läget. Titta även på http://www.frilufts.se/marsta-sigtuna där jag beskrivit en sådan tur. (Se under reportage). Eftersom du tänker gå under den säsong, då det finns stugvärdar på plats i STF:s stugor, behöver du inte släpa på sovsäck utan det räcker med reselakan (och örngott). Jag kan inte beskriva allt som gäller för en vintertur i fjällen här, men ta en titt på STF:s hemsida http://www.meravsverige.nu så får du nog en hel del tips om stugor, utrustning, mat osv. Se bara till att ni har med säkerhetsutrustning som spade och vindsäck och att ni vet hur man använder dem. Good luck! Själv skall jag dra till Rondane i Norge i år.
\C
 
rondane?

Tack för ditt svar Camilla!

Ska in o kolla runt lite på sidorna.
Tusen tack för tipsen.

Förresten, varför väljer du rondane? Kan det kanske vara ett alternativ för mig?

Hade varit kul att höra om Norsk skidvandring också.
Tack än en gång
/Jakob
 
Jag har åkt väldigt mycket i dom svenska fjällen, särskilt i Kebnekaiseområdet, som ju också är det närmaste och kostnadsmässigt bästa alternativet från Stockholm (nattåget). Jämtland har jag också sett ganska mycket av. Nu när det finns lågprisflyg till Oslo med Nordic Airlink tog vi chansen. Det går direktbuss från Gardermoen till Rondane och vi kan nå utgångspunkten på mindre än en dag. Rondane är högalpint liksom Keb och det gillar jag. Dessutom tycker jag dom norska hyttorna är så mysiga. Eftersom det är mattvång på hyttorna blir det dock lite dyrare. Å andra sidan slipper man bära maten!
\C
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Tips på dagstur från Stendalsstugan? Turskidåkning 4
Solstigen Tips på enkel tur nära Göteborg? Turskidåkning 2
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
Lovan Tips på boende i Grövelsjön längåkning Turskidåkning 4
lawe Tips på bra längdåkningsställen i Norge Turskidåkning 1
Herr A Tips på ny tur i vinter Turskidåkning 9
vandrafjäll Lite tidigt kanske, men önskar tips på extrem vintertur Turskidåkning 19
szvinto Tips på tur i södra Norge/Sverige Turskidåkning 5
plupp27 Tips på topptursbindningar Turskidåkning 6
Moga Tips på varma turskidpjäxor? Turskidåkning 8
evinrude Ont i ögonen efter en dag på fjället - tips på glasögon mm Turskidåkning 19
vandrafjäll Önskar tips på 8-10 dagars tur i februari Turskidåkning 6
Glännman Tips på turskidetur mellan stugor påsken 2017 Turskidåkning 4
Niludde HJÄLP, behöver tips på bra skidskor (BC)... Turskidåkning 4
Jmhe Tips på 3-4 dagars tur Turskidåkning 0
magnus.janson_hp.com Tips på tur i Kebnekaisefjällen Turskidåkning 0
johza Önskar tips på tälttur med tonåringar i Jotunheimen Turskidåkning 1
camlun Söker tips på tur Turskidåkning 24
AndersOleander Tips på barnvänliga skidturer i södra norge med markerade leder Turskidåkning 3
camlun Önskar tips på stugtur i påsk Turskidåkning 18
ricke Önskar tips på valningsfria turskidor med stålkant Turskidåkning 2
brigitte Tips på turer/böcker Turskidåkning 1
MartinR Tips på glaciärkurser i vinter Turskidåkning 0
peter1969 Behöver tips på ett bra område.... Turskidåkning 0
Hemskis Tips på 8 mils skidtur i Vindelfjällen Turskidåkning 4
svebur Tips på fina skidturer Turskidåkning 2
Charlotte_LL Tips på påsktur! Turskidåkning 1
aries Tips på byxor Turskidåkning 4
tosch tips på familjetur/semester!? Turskidåkning 2
piaea Nybörjare på turåkning - Tips Turskidåkning 1
Polarnatt Tips på kapell till pulka Turskidåkning 28
ellavarg Tips på vårvintertur Turskidåkning 12
Tips på stighudar önskas Turskidåkning 16
sailor2 Jotunheimen till påsk - tips på turer? Turskidåkning 1
avslutad tips på vintertur i skoooogen... Turskidåkning 1
taikoncamp Tips på tur kring Keb Turskidåkning 1
akto tips på vinterkängor + bindning +extra breda skidor Turskidåkning 9
Lilja Tips på kängor/pjäxor ? Turskidåkning 1
Tips på tur runt Kvikkjock Turskidåkning 1
loljonas Tips destination v 16-17 Turskidåkning 1
stormfrog Tips och råd för vintertur med hund i djup lössnö? Turskidåkning 1
vandrafjäll Mer tips än tur, Sarek 2022 Turskidåkning 11
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
Maalla Tips för smartare tågbokning till vinterfjällen efterlyses Turskidåkning 11
Moga Dagstur Jokkmokk, tips? Turskidåkning 3
Almgren Fjällskidor, tips Turskidåkning 10
KimmyA Tips för första skidturen Turskidåkning 12
silverjuggler Tips fjälltur en vecka mars? Turskidåkning 7
arvidl Era bästa tips för tälttur med hund Turskidåkning 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.