tips på sthlm m omnejd

tja, har ni ngt tips på mtb-runda i storsthlm? (helst södra.) körde genom ett isigt o lerigt nackareservat i våras men sedan dess har det blivit mest landsväg. känns som om det är dags att ändra på det.
 
Bor själv i Haninge och brukar mest cykla i Tyresta och vid Rudan, sen har jag en kanonslinga skogsstig/grusväg som ligger på höger sida på dalarövägen nästan direkt efter nedförsbacken efter Volvo. Dvs i början av Dalarövägen nedanför Brandbergen. Jag brukar kombinera dessa tre områden i olika varianter och det brukar räcka till en 4-8 mil. sen har du ju Hanveden mellan Västerhaninge och Jordbro där det finns spår med, lägg till dessa och du kan lätt komma upp i en tio mil.

Lycka till
 
Finns mycket

caroline_o; sa:
tja, har ni ngt tips på mtb-runda i storsthlm? (helst södra.) körde genom ett isigt o lerigt nackareservat i våras men sedan dess har det blivit mest landsväg. känns som om det är dags att ändra på det.

Som Victor skrev så är Rudan (pendeltåg till Haninge C) rtiktigt bra. Välj MTB spåret eller svart/vita slingan så får du bra cykling (första delen på svart/vita är lite tråkig men när du kommer ut i skogen byter den karaktär.

MTB spåret kan bitvis vara lite knepigt uppmärkt, men man kommer runt. Det håller på att arbetas på det så snart är det bättre.

I Hanveden finns det hur mycket cykling som helst. Det är gammal urskog så stigarna som finns är av singletrack karaktär. Det kan vara lite knepigt att hitta vissa spår så hjälp av lokal guide :) kan vara bra.

Sörmlandsleden är också ett bra alternativ. Där så är sträckorna på etapp 5 bra, men även mot Tyresta är trevligt (det är tillåtet att cykla i reservatet, så länge du håller dig till uppmärkta stigar och spår. Sameslingan är riktigt rolig, och bitvis är den riktgt svår.

Man kan ju även ta sörmlandsleden ner mot Nynäs och äta där på lämplig restaurang och sedan cykla hem. Rekommenderas :)

Maila om du är sugen på att hojja. Vi kan säkert hitta fler roliga stigar.

/Mattias
 
fler

Tyresta nationalpark är vackert och så finns ju Nackareservatet. Vill man kan man ju hoppa på sörmlandsleden och cykla den en bit.
Thomas.
 

Guest

Gäst
Bor du väster om stan, åt Bromma-hållet till finns det Kärsön och Drottningholm. Ute på Kärsön finns det röda spåret som är lite väl tydligt utmärkt, det börjar några hundra meter upp på grusvägen till höger om infarten till Kärsön. Spåret börjar på vänster sida av den grusvägen, men är märkt åt bägge hållen, jag vet inte riktigt vilket som är rätt håll. Jag cyklar det medsols. Cirka fem km långt, bitvis teksniskt svårt, bitvis fina stigar och grusvägar.

Sedan finns blå spåret en bit ut på Drottningholm. Det börjar precis efter ett stort hus med pelare på framsidan. På höger sida om cykelvägen finns en liten stig med blåa snitslar. Lite svårt att se. Vet inte om det är en mountainbike-led, men jag har aldrig sett någon människa där.

Sedan finns det hela Järvafältet där det finns en del fina banor.

Lidingö och Lidingöloppsbanan är fin.

Nynäsleden/Sörmlandsleden är bra. Cyklar man norrut mot Hellas från Haninge så kan man cykla i stort sett hela vägen, även om det är mycket rötter och stenar. Söderut från Haninge är jobbigt, mycket bärande men ruskigt fint när det är cykelbart. Sista biten från någon mil norr om Ösmo ner till Nynäshamn är ruskigt fin bitvis.

/Patrik
 
Haninge-Nynäs variant

pat; sa:
Nynäsleden/Sörmlandsleden är bra. Cyklar man norrut mot Hellas från Haninge så kan man cykla i stort sett hela vägen, även om det är mycket rötter och stenar. Söderut från Haninge är jobbigt, mycket bärande men ruskigt fint när det är cykelbart. Sista biten från någon mil norr om Ösmo ner till Nynäshamn är ruskigt fin bitvis.

/Patrik

När jag kör till Nynäs, brukar jag köra asfalt till Tungelsta, kör sedan mot "lillgården", i y korset efter järnväg håll höger, sedan första höger på en grusväg efter stallen. sedan är det bara att köra på fin-fin lite trafikerad grusväg till Segersäng (gröna kartan kan kanske vara bra första gången), från Segersäng på andra sidan spåren, tar man sedan sörmlandsleden till nynäs, på fina xc stigar som är rätt tekniska, det är ca 30km till nynäs från segersäng. Från handen(Haninge C)där jag startar blir det ca 50km.

Vill man ha ett kortare "kvalitets" pass, kan man ju ta p-tåget till segersäng., då är de mest stig. I nynäs kan man sedan t ex ta in på restaurang båten Freja och äta deras "världsberömda" plankstek.

/Anders
 
Nynäs

Har kört racer ned till Nynäs några gånger och Hamnens krogar rekommenderas verkligen: fin-fina portioner för 60 pix mellan 12-14 (15 nu på sommaren!?)!

MVH
Jmlove
 
Ja..

Det finns många spår/vägar som är åkbara..
Jag tänker på först och främst i Haninge bort mot Tungelsta/Ösmo/Nynäshamn eller mot Rudan/Öran/Huddinge...

Nu är jag ganska så ny med att åka MTB och det är nästan så att varje runda man tar blir en ny liten upptäcktfärd och det är ju kul tycker jag..

Vill man ha lite blandad kompott så kan man ju ta en tur till Nynäshamn eller till Sorunda..
Från Haninge så cyklar du ned mot Tungelsta, över tågspåret och sen så tar du(andra höger efter ett stall, där kommer du ner till vad som ser ut som en återvändsgränd men i själva verket är det en gammal grusväg(som går utmed spåret) mot Hemfosa.(Karta kan vara bra att ha, även fast jag tyvärr inte har någon utan kör på känn..:))

Nere i Hemfosa så far du över tågspåret igen och fortsätter fram på en nylagd asfaltsväg, efter några Km så kommer du fram till ett ställe där Sörmlandsleden korsar vägen, Karta finns där..
Nu kan du välja om du vill cykla i skog eller forsätta på asfalt..
Följer du S-leden så kommer du till slut fram i Ösmo och vidare till Nynäshamn..(har själv inte farit fram den vägen utan har fortsatt på asfalt och grusvägar mot Sorunda)...

Är det någon som känner att han/hon vill hänga med så är en trampkamrat välkommen (eller fler), ibland kan det vara tråkigt att fara iväg själv och samtidigt så har man alltid någon som hjälper till om det skulle hända något.


//Michael
 
prövade svartvita i rudan för en vecka sen, var lite väl extrema uppförsbackar för mig, riktiga jävla väggar nästan. Gillade inte spåret helt och hållet, har lite fobi för att cykla genom högt gräs där man inte ser underlaget, kan finnas nån grop där framhjulet tar tvärtstopp och man flyger som en vante, men på det hela taget var det ett ok spår, lite för mycket stenar för mig, jag gillar rötter bättre:)
 
Svart/vita "lite" svår

Jag håller med. Vissa av backarna är lite väl extrema. Men det ger bra träning att komma på och av cykeln snabbt samt att springa i backe med cykel :)

Det är synd att spåret inte används mer, för om det användes skulle inte spåret växa igen som det gjort bitvis.

/Mattias
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
strimme Tips på cykelreparatörer/service i Sthlm Mountainbike 3
tango Tips på bra multiverktyg Mountainbike 5
museo12 Tips på cykelljus? Mountainbike 23
henkebmtb tips på tur i boden Mountainbike 4
Zephyria Tips på ny cykel Mountainbike 22
Viljan82 Tips på cykeltur. Två dagar. Mountainbike 4
lejon Tips på bra lopp i sommar! Mountainbike 9
Kalle89 Tips på långlopp Mountainbike 4
Maxeos Ytterligare en tråd om tips på ny cykel... Mountainbike 18
brigas tips på ny cykel Mountainbike 3
Pampero Tips på Uppgraderingar Mountainbike 12
heinzehlers Hoppas på tips angående Styrlager. Mountainbike 6
Synpunkter och tips på mitt begköp. Mountainbike 4
Test005 Tips på "nödpåse" Mountainbike 15
SAMSare Jag behöver tips på Bashguards och lysen mm Mountainbike 3
johnjohnsen Tips på bra cykeljacka önskas! Mountainbike 9
DGR Tips på ryggskydd för XC?? Mountainbike 3
julia_olsa.se Mtb med hund, tips och sällskap (Bas i Göteborg) Mountainbike 8
gpsmoped Tips om nedre rulltrissa Mountainbike 4
paugusts Tips cykeluthyrare Corralejo_Fuerteventura Mountainbike 0
Nifty MTB pedal, råd & tips? Mountainbike 25
Foss MTB för tung förare - behöver tips Mountainbike 12
junmd11 Cykeltripp Tibet/Nepal - Tips sökes! Mountainbike 2
utomjording Tips: Isälvsleden Mountainbike 1
kjersti Behöver tips om mountainbiking i Stockholm Mountainbike 1
namib tips moutainbikespår sthlm? Mountainbike 4
Jock Scott Förstörda gängor - Tips tack Mountainbike 7
johan01 tips för köp av beg. mtb Mountainbike 3
Cyklan Totalt novis behöver tips och hjälp. Mountainbike 4
Drifter Tips om MTB runt Skuleberget/Högakusten området Mountainbike 6
tbhc Newbie behöver tips... Mountainbike 0
Ecce Köpa ny cykel - tips? Mountainbike 16
MTBaren Tips om hjul-mek? Mountainbike 0
Kalle.it MTB + eTrex - tips för att fästa GPS vid cykling. Mountainbike 1
mtbsmuffe Tips Piteå & Skellefteå?Nån Mountainbike 10
MaartenV MTB tips? Mountainbike 1
Jan-Olof MTB-tips i jämtlandsfjällen Mountainbike 3
XPAT Tips Mountainbike 1
Drifter Tips om lätt, billig XC ram Mountainbike 2
Lt.Karlsson Tips till "lilla" rasten Mountainbike 1
swat HJÄLP MED TIPS OM CYKELSTRÄCKAN KIRUNA-NARVIK Mountainbike 3
suede2 Ett litet tips från mig! Mountainbike 3
FEN Tips om Norge? Mountainbike 0
MTB-tips? Mountainbike 4
tango Finns något trix för att byta eker på kassettsidan utan att ta bort kasseten? Mountainbike 6
thureb Vajern tråden har gått av på BOA Mountainbike 8
tango Reservdelar för kedjebrott på tur? Mountainbike 19
KLAGER Spåravgifter på Lugnet Mountainbike 13
simonlauta Kungsleden på Mountainbike i sommar Mountainbike 13
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.