Tips från väderbitna sökes...

Hej alla glada frilufsare!


Jag ska köpa en ryggsäck nu i dagarna, och undrar vad ni tycker om att köpa begagnat? Är det värt risken är det ett måste att testa säcken innan man köper den? det blir sinnessjukt mycket billigare att köpa begagnat, och folk i allmänhet verkar köpa en ny säck och använda den en gång och sen sälja...

Jag ska flyga till grekland den 8 juni så lite tidspress finns tyvär, jag har något inom mig som vägrar tänka på saker i god tid.., sen är planen att tågluffa hem från grekland och det är där som det känns som jag verkligen behöver ryggsäcken. (plus såklart framtida vandringar/uteliv...)

Men hur pallar ryggsäckar flygresor, är det okey med att bara dra in alla lösa remmar osv. eller borde man köpa ngn form av regnskydd/påse innan?

Hur praktiskt är det med en integrerad dagturssäck, det låter väldigt lockande och smidigt men jag har inte hittat någon begagnad, är det värt det? Läste på forumet om någon som rekomenderade att själv sy fast en skön mindre väska men det känns ganska ostabilt, särskilt med flygtransporten...

Sen är det den största och äldsta frågan kvar: Hur stor bör den vara? jag har kollat mest på väskor > 65 L och uppemot karrimors 70-100L - säck (mer om det senare) är det dumt att resonera att man vill ha plats över för saker man möjligtvis vill ha under backpackingen?

Jag har kollat en del på blocket mm och hittat ett par kandidater som jag överväger...

En karrimor ryggsäck 70-100 L för 1200
http://www.blocket.se/vi/11904373.htm

en annan mindre karrimor jaguar S 60 - 80L (vad betyder S:et?)
http://www.blocket.se/vi/11754550.htm
-kan testa innan jag köper då jag ska förbi honom...

En lundhags V8 spirit 70L+ för ~1300
http://www.blocket.se/vi/11591357.htm

Vilka säckar tycker ni bra om? erfarenheter? m.m.

Sen om jag tänker på framtiden, så hur funkar en softback-rygga att cyckla med? där bör väl storleken vara ganska begränsande, eller? Dela med er av era erfarenheter!
 
Flyg = kvarn

Hej!

Flyga med ryggsäck är riskfyllt, man är ju rätt beroende av remmarna... Det finns vissa säckar som man kan dra in remmarna under en "täckplatta", de är rätt bra. En kompis har en "Haglöfs Sec Track 65" som är utmärkt till 7-10 dagar på fjället om man är flera och kan dela på tält / kök. Tror inte att just den finns större.

Vad gäller storlek så är nog 100L för stort för de flesta turer...(plats för påhopp)...men 70-85 liter är bra tycker jag. Man kan alltid knyta på ett ytterfack om det skulle behövas. Jämför gärna vikten på olika säckar. Vanliga vikter är 2kg-5kg.


För begtipset: Kolla Berghaus Atlas/Trident/Vulcan med Cyclops bärsystem. Finns för olika rygglängder och är lite gammaldags men oomtvistat bra och stryktålig. Man kan trassla loss sidofickorna och ha som dagsturssäck.

[Ändrat av Saltis 2007-05-22 kl 17:19]
 
Zewz; sa:
[...]
Sen är det den största och äldsta frågan kvar: Hur stor bör den vara? jag har kollat mest på väskor > 65 L och uppemot karrimors 70-100L - säck (mer om det senare) är det dumt att resonera att man vill ha plats över för saker man möjligtvis vill ha under backpackingen?
[...]

Vad ska du fylla en 100L säck med??? Har åkt runt i europa i ca en månad med 35L (utan tält och mat) utan problem. Om du ska handla massa souvenirer, tänk på att du måste bära på dem resten av resan ;) Kan vara värt att skicka med post om det blir mycket.

Mvh,
Jonathan
 
Okey, jag tänker om lite i storleksmässigt, men ändras bärkomforten om man har halvfull väska, (och packar rätt...)?
är förresten inte vulcan-säcken en ramupphängd ryggsäck? Och jag tror jag hellre vill ha softback

men vad säger folk om den andra karrimor-säcken på 60-80 L, har hört att karrimor gör riktigt bra säckar, det värsta med den är i mina ögon avsaknaden av dagstursäck och framför allt den opraktiska biten med flyget, men det har jag läst går att lösas med en påse...

Jag tycker att haglöfs sec-väskor ser ut att ha ganska lite fästanordningar för att spänna för tält etc utanför, eller misstar jag mig katastrofalt?

ska kolla mer på säckarna du rekomenderade...
 
Nu ska du generellt undvika att spänna saker på utsidan förutom möjligen tält och liggunderlag vid fjällvandring och definitivt på flyget. Om du inte får ned tältet i ryggsäcken är den enda plats jag kan tänka mig att bära ett tält fastspänt under locket.

Lundhags V8 är en bra men tung säck med många fästmöjligheter både här och där. Många remmar som kan fastna i bagagehanteringen finns det ju dock. Jag har dock aldrig råkat ut för det.

En 100 literssäck känns som en brutal overkill för tågluffning och kortare fjällvandringar.
 
Zewz; sa:
Okey, jag tänker om lite i storleksmässigt, men ändras bärkomforten om man har halvfull väska, (och packar rätt...)?
är förresten inte vulcan-säcken en ramupphängd ryggsäck? Och jag tror jag hellre vill ha softback

men vad säger folk om den andra karrimor-säcken på 60-80 L, har hört att karrimor gör riktigt bra säckar, det värsta med den är i mina ögon avsaknaden av dagstursäck och framför allt den opraktiska biten med flyget, men det har jag läst går att lösas med en påse...

Jag tycker att haglöfs sec-väskor ser ut att ha ganska lite fästanordningar för att spänna för tält etc utanför, eller misstar jag mig katastrofalt?

ska kolla mer på säckarna du rekomenderade...



Vulcan mfl är softpack men inte direkt det typiska valet för luff, men de är nog ett tryggt begköp pga hållbarhet. Sec-säckarna är helt ok, faktiskt sköna att bära 20km/dag med 18kg. En annan fördel är att man kan öppna hela fronten som en resväska. (MKT stor fördel när man luffar, hade en Everest med den möjligheten när jag luffade)

Vad gäller bära halvfull ryggsäck så kolla att man kan komprimera säcken utan att all packning hamnar i en älgpung längst ned..
 
Tycker 1200 för en 8 år gammal säck är ett rövarpris. Lundhagssäcken säljs ut lite varstans för halva priset. Då får du en oandvänd säck. Kolla tex Getout.se Har själv en sån och är nöjd.
 
I 65 l och milt klimat har du antagligen gott om plats över för en ranson emballerad billigsprit samt mindre tivolivinst.
Reser du omkring solo kanhända variationsombyten lättare prioriteras bort.

Gör en sökning på backpacker.se för konkreta säcktips utöver de du fått här.
 
När jag är och reser vill jag ogärna ah dagsturssäcken (men kamera, plånbok, biljetter osv) bak på väskan utan hänger den då på framsidan, här kan du ta vilken vanlig liten rygga som helst och sy fast färste för ett par karbiner.
 
The contenders

Troligen likvärda:
Haglöfs Sec
Lundhags V8
Fjällräven Råstu

Värda att kolla
Stadiums "Everest" säckar i motsvarande utförande.
 
Tack för alla svar!

Jag har gett upp tanken att köpa en säck begagnat då jag inte har tid.., det känns dock som ett bra tips om man har lite mer tid att prova väskan i affär för att sedan köpa den begagnad...

Ska in till göteborg till helgen och hört goda ord om femmans sport på forumet.., är det ngn annan affär som är att rekomendera?

Tänkte mig ngt i stil med haglöfs Sec 55 L, har med andra ord tänkt om rejält med tanke på storleken, och det bör räcka gott och väl för mig... Kommentarer angående valet?

//Zewz
[Ändrat av Zewz 2007-05-29 kl 14:20]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Frippeflyer Tips på vandringsryggsäck Transportera 10
Moga Tips på RIKTIGT stabil kanotvagn? Transportera 26
Erkan Tips på vandringsryggsäck för veckoturer Transportera 16
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
Lena L Var prova ryggsäckar? Korta tjejers tips på säck? Transportera 23
cristiancjb Behöver tips för ryggsäckar (60-70L) för en kort person Transportera 12
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Polar300 Alaska-tips... Transportera 3
Onesport Inställning av ryggsäck - samlade tips Transportera 4
Swift Tips Fjällräven Raven Gyro Transportera 0
behedwin Tips på smart ryggsäck, till resa + vardagen. Transportera 13
tooomas Tips på backpacking-ryggsäck i handbagage storlek? Transportera 22
monedula Tips på ryggsäckar med mjuka axelband Transportera 4
Zorozv Ryggsäck - tips & råd sökes Transportera 14
rawdis Berghaus Crusader - Tips Transportera 7
B.M.F Tips på enkel och tålig ca 30L rygga för lång person Transportera 7
Markholm Ryggsäck med stor frontöppning, tips Transportera 2
daniel81 Söker tips ang ryggsäck Transportera 18
såg nån som har bra tips på en rygga med flera ändamål. Transportera 4
mile0003 Presentkort, ryggsäck och tips... plx Transportera 4
jerklaren Ny ryggsäck. Söker erfarenheter och tips. Transportera 0
tsebring Veckotur - Tips på ryggsäck anpassad för kvinnor? Transportera 0
Whovally Tips på ryggsäck Transportera 2
pelka Vill ha tips på Lätt 25-35L ryggsäck?? Transportera 3
onnors Behöver tips på ryggor (90L+) för långa och klövjeväska Transportera 18
shadowfire Ryggsäck för sommarvandring - tips? Transportera 26
falken85 Tips på ryggsäck 45-55l Transportera 6
mike79 Vill ha tips på ny ryggsäck Transportera 2
sledman Tips på hur man kan fästa spade på Hagöfs victor 90100 Transportera 0
Hilber Skrinda, låg med stora hjul, tips? Transportera 13
Emma_W Tips på en bra 50-55 L säck Transportera 3
martinsit Tips på 70-80 liters ryggsäck Transportera 8
josea_84 Tips ang ryggsack ca 100 l Transportera 1
anton.w Tips på en bra 80-literssäck? Transportera 4
johan5588 -Vandringssäck 80-100 liter, tips ? Transportera 43
Maskinen Tips - alpinist/klättersäck Transportera 2
hannessandahl Tips om köp, Norröna? Transportera 1
xtrom Tips om McKinley Arctic 85 Transportera 0
Nordstjärnan Behöver tips på ryggsäck. Transportera 8
Qajastin Modda Klättermusen Ratatosk. Tips? Transportera 2
brigas tips på ryggsäck för liten person Transportera 2
ArneJ Tips på bra ryggsäck Transportera 1
fredrikp Ryggsäck runt 90 l - Tips Transportera 0
lassep Tips på ryggsäck, ca 90-100 liter? Transportera 23
Sellberg någon som kan ge tips om en ryggsäck 40-50 Transportera 10
mackan Tips på liten ryggsäck Transportera 0
Joana Hjälp i rygsäcksdjungeln!! Ngt tips? Transportera 6
tips om bergans alpinist ll ??? Transportera 4
Ge mig tips om ryggsäckar Transportera 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.