Behöver tips på ryggsäck.

Jag har slitit ut min gamla ryggsäck som dessutom var förliten för mitt dagliga bruk. Det var en 25 liters sk daypack modell. Det jag söker efter nu är en 35 liters ryggsäck i sk multisport modell som har midje spänne som gör att den sitter stadigt även när jag springer med den.Den ska vara ganska tålig mot regn och ha en skön passform för ryggen.

Den är tänkt för att användas oftast till endags turer men även ibland för två dagsturer,och framför allt att ha till dagligt bruk när jag cyklar till och från jobbet,så jag behöver inte någon större rygga än 35 liter.När det gäller prisnivån så har jag satt den till högst 900 kronor. Jag vill inte betala flera tusen kronor för en ryggsäck.

Dom ryggor som jag har spanat in och är tycker är väligt bra hittills är Haglöfs ORC 35, Karrimor Marathon 35 och Salewa Peuterey 35.

Har någon provat någon av dessa ryggsäckar? Vilka ryggsäckar(behöver inte vara någon av dessa ovan) kan ni rekomendera?

/David
 
Nordstjärnan; sa:
Jag har slitit ut min gamla ryggsäck som dessutom var förliten för mitt dagliga bruk. Det var en 25 liters sk daypack modell. Det jag söker efter nu är en 35 liters ryggsäck i sk multisport modell som har midje spänne som gör att den sitter stadigt även när jag springer med den.Den ska vara ganska tålig mot regn och ha en skön passform för ryggen.

Den är tänkt för att användas oftast till endags turer men även ibland för två dagsturer,och framför allt att ha till dagligt bruk när jag cyklar till och från jobbet,så jag behöver inte någon större rygga än 35 liter.När det gäller prisnivån så har jag satt den till högst 900 kronor. Jag vill inte betala flera tusen kronor för en ryggsäck.

Dom ryggor som jag har spanat in och är tycker är väligt bra hittills är Haglöfs ORC 35, Karrimor Marathon 35 och Salewa Peuterey 35.

Har någon provat någon av dessa ryggsäckar? Vilka ryggsäckar(behöver inte vara någon av dessa ovan) kan ni rekomendera?

/David

Kör själv med KM Marathon som funkar bra för mig. Den är enkel att komprimera och sitter stadigt. Jag är 173 cm och upplever inte att höftbältet sitter fel, långa användare kan nog tycka att det hamnar för högt t o m för löpning.

En "ful"-lösning är försvarets nya säck, hittade en sådan billigt och använde den bl a för löpning tills jag fick tag på KM-säcken. Även SS2000 (som den heter) sitter bra om man drar åt alla remmar men kan inte komprimeras som KM-säcken. Däremot har den bra fästpunkter om man vill bära lite mer (två-dagarsturen). KM-säcken är nog mindre lämpad för sådant.

//J

//J
 
Arcteryx Bora 35L...

...har funkat bra för mig då jag sprungit med snöskor. Stabil (ryggplatta) och skön, vattentät.
Denna är lite dyr i sverige (1500:), men åker du utomlands kan du komma över den billigare. Jag köpt min för 850:- i Kanada.

Lycka till
 
KM Marathon 35 är skön att bära generellt, men tål inte värst mycket stryk, bl a eftersom axelremmarna är fastsydda på ryggstycket, och alltså inte utgör ett enda sammanhållande tygstycke. Den dag du vill handla 35 liter mat på väg hem från jobbet/plugget och upptäcker att ryggsäcken börjar spricka pga svaga fogar så kommer du att sakna din gamla slitvarg.

Den största nackdelen som jag kan komma på med multisportsäckarna är att de flesta (däribland KM) saknar polstring i ryggen för att spara vikt. Skönt att springa med, eftersom man då packar så ryggen blir stabil, men opraktiskt om du bara vill ha med en pärm, lunch och en banan till jobbet/plugget. Det slutar oftast med att du får något utstickande hörn av pärmen i ryggen, och att dina prylar ligger och skvalpar i en bröt på botten av säcken.

Samtidigt finns det ingen motsvarighet till multisport/bergslöpningssäckarna vad gäller komfort när man springer eller cyklar med säcken. 35 liter är ofta i överkant för en löparsäck, men för dagsturer i lägre tempo kan det vara motiverat.

Lösningen är naturligtvis att skaffa två säckar. En lätt dagturs-/löparsäck, som inte behöver vara så stor, exempelvis Litepacs 27-literssäck, samt en vardagssäck som täcker övriga behov (jag propagerar starkt för Haglöfs ShoSho 30 elller 35 l, som är stabila budgetsäckar). Totalt går detta loss på dryga tusenlappen, men om du letar på lite reor och begagnatmarknader så kan du landa under tusenstrecket. Min löparsäck gick på 600 + frakt, och min vardagssäck på 250 kr (begagnad).
 
Många bra förslag.

Tack för förslagen.Just nu så verkar det luta åt att jag köper en Haglöfs ORC,men jag har inte bestämt mig. Jag hoppas få fler synpunkter och förslag på ryggsäckar från folk.En annan rygga som jag har tittat på är en The North Face Big Shot 34 liter.Den har fickor på sidorna för vatten flaskor och ett midje bälte. Den kostar också under 900(ca 790 kronor) kronor vilket jag har satt som budget.Dock saknar den lock.Har ni fler förslag,så skriv gärna.En detalj som jag tror är viktig på ryggsäcken är att den har lock. Locket ger exra skydd till ryggsäcken mot snö och vatten.

/David
 
Jag har en liten ORC, vet inte hur stor, men Haglöfs verkar ha slutat göra den modellen vad jag ser på deras hemsida. Det är den modellen som stängs med blixktlås.

Jag är väldigt nöjd med den ryggsäcken, den sitter mycket bra och går fint att bära tungt i. Det finns bra småfickor inuti så att smågrejjerna slipper försvinna. Tung packning är inga problem alls, sitter bra och avlastande på ryggen.

Jag har inte provat att springa med den, men jag har provat att gå stavgång, och då behöver man ju vara rörlig (i alla fall om man går som jag gör). Har också funkat hur bra som helst.

Nu vet ju inte jag hur din rygg ser ut, men på mig sitter väskan bra. Jag har väldigt kort överkropp och breda axlar och höfter (konstig kombination). Tror nog väskan passar på de flesta, den går ju att ställa in lite.
 
Det blev en Haglöfs ORC!

Jag köpte en 35 liters variant i Maj,och jag har nu testat den under sommaren. Jag tycker att den är stabil med ryggplattan som stöd,och jag gillar att den har spännrem över bröstet och midjebälte. Det gör att ryggsäcken sitter ordentligt fast när man springer och när man cyklar med den.

Det enda som jag saknar på ryggsäcken är ett midje fodral som man kan lägga plånbock och mobiltelefon i.Om man har byxor som saknar fickor och bara t-shirt på sig ,så är det lite krångligt att veta var man ska lägga sakerna som man vill ha snabbt till hands,utan att knäppa av sig ryggsäcken och börja rota i den.

/David
 
Haglöfs-säckar?

Hej!

Jag passar på att skriva min fråga här, så slipper vi en ny tråd.
Jag har tänkt införskaffa ryggsäckar för kommande år och har listat ut att jag nog behöver tre säckar. En för dagsturer (25 l), en runt 35-40 liter och slutligen en stor runt 75 l.

Jag har börjat titta på Haglöfs säckar och då särskilt Tight Pro M och XXL, samt Sec 75.
Vad tror ni om det? Jag har inga direkta specialkrav, vandrar och kanske åker lite långfärd i framtiden.

Är mycket tacksam för lite åsikter.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
onnors Behöver tips på ryggor (90L+) för långa och klövjeväska Transportera 18
cristiancjb Behöver tips för ryggsäckar (60-70L) för en kort person Transportera 12
svebban Behöver råd om ryggsäckar Transportera 8
såg behöver lite hjälp i ryggsäck jungeln. hittat flera intresanta ryggor. Transportera 0
desireman Hur stor ryggsäck behöver jag? Transportera 19
Frettan Behöver hjälp med ryggsäck! Transportera 3
Martin Fjäderlätt En bra rygga är allt man behöver. Transportera 11
Hiza Hur många ryggor behöver man... (egentligen)? Transportera 90
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Frippeflyer Tips på vandringsryggsäck Transportera 10
Moga Tips på RIKTIGT stabil kanotvagn? Transportera 26
Erkan Tips på vandringsryggsäck för veckoturer Transportera 16
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
Lena L Var prova ryggsäckar? Korta tjejers tips på säck? Transportera 23
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Polar300 Alaska-tips... Transportera 3
Onesport Inställning av ryggsäck - samlade tips Transportera 4
Swift Tips Fjällräven Raven Gyro Transportera 0
behedwin Tips på smart ryggsäck, till resa + vardagen. Transportera 13
tooomas Tips på backpacking-ryggsäck i handbagage storlek? Transportera 22
monedula Tips på ryggsäckar med mjuka axelband Transportera 4
Zorozv Ryggsäck - tips & råd sökes Transportera 14
rawdis Berghaus Crusader - Tips Transportera 7
B.M.F Tips på enkel och tålig ca 30L rygga för lång person Transportera 7
Markholm Ryggsäck med stor frontöppning, tips Transportera 2
daniel81 Söker tips ang ryggsäck Transportera 18
såg nån som har bra tips på en rygga med flera ändamål. Transportera 4
mile0003 Presentkort, ryggsäck och tips... plx Transportera 4
jerklaren Ny ryggsäck. Söker erfarenheter och tips. Transportera 0
tsebring Veckotur - Tips på ryggsäck anpassad för kvinnor? Transportera 0
Whovally Tips på ryggsäck Transportera 2
pelka Vill ha tips på Lätt 25-35L ryggsäck?? Transportera 3
shadowfire Ryggsäck för sommarvandring - tips? Transportera 26
falken85 Tips på ryggsäck 45-55l Transportera 6
mike79 Vill ha tips på ny ryggsäck Transportera 2
sledman Tips på hur man kan fästa spade på Hagöfs victor 90100 Transportera 0
Hilber Skrinda, låg med stora hjul, tips? Transportera 13
Emma_W Tips på en bra 50-55 L säck Transportera 3
martinsit Tips på 70-80 liters ryggsäck Transportera 8
Zewz Tips från väderbitna sökes... Transportera 14
josea_84 Tips ang ryggsack ca 100 l Transportera 1
anton.w Tips på en bra 80-literssäck? Transportera 4
johan5588 -Vandringssäck 80-100 liter, tips ? Transportera 43
Maskinen Tips - alpinist/klättersäck Transportera 2
hannessandahl Tips om köp, Norröna? Transportera 1
xtrom Tips om McKinley Arctic 85 Transportera 0
Qajastin Modda Klättermusen Ratatosk. Tips? Transportera 2
brigas tips på ryggsäck för liten person Transportera 2
ArneJ Tips på bra ryggsäck Transportera 1
fredrikp Ryggsäck runt 90 l - Tips Transportera 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.