Tillagning av torkad potatis?

Måste torkad potatis blötläggas först, ifall man har tänkt steka den? Det handlar om kokt, skivad potatis som jag sedan har torkat i ugnen. Tacksam för tisp!
Mvh Malin
 
Jag tror inte det slutar bra om du försöker steka potatisen utan att blötlägga den först... Mitt tips är att du blötlägger innan du steker, kanske till och med testa hemma innan du kommer ut i skogen.
 
Seriöst?

Du måste ingenting men om du värmebehandlar torkad kokt potatis en gång till blir den än torrare, förutom mystisk smak kan jag tänka mig att din kropp vill att du dricker än mer vatten för att kunna göra matstältningsbar gröt av det du stoppat i dig. Vattnet kommer du inte undan så valet är smakliga stekta potatis som är blötlagda innan eller mindre välsmakande med större sköljbehov.
Collin Fletcher skulle svarat gör stuvning så kan du göra allt i en kastrull och det är ju inte så värst... Ute i naturen är det enkla oftast det bästa...
//J
 
Det bästa man kan göra av torkad potatis är gratäng.
Har iofs inte provat att blötlägga och sedan steka... men du ska inte räkna med att det blir som stekt potatis hemma.
Men prova gärna, det är inte ju ingen större ekonomisk katastrof.

/Ulf
 
Gratäng

Håller med Wolf om gratängen. Har själv gjort detta med bra resultat. Men den måste blötläggas en stund i allafall.
Tillsammans med rökt fisk och rödvin i Grövelsjöfjällen var det riktigt bra.

//PW
 
Koketid poteter?

Jeg ser at det diskuteres tørking av potet. Jeg har hørt at man skal skive poteten FØR man koker den, og så bare koke den en kort stund. Men det jeg er usikker på er hvor lenge. Jeg har prøvd å finne svar i alle slags fora om dehydrering av mat, men ikke funnet noe. Noen som vet, og/eller som har tips om en guide for tørking av mat?
 
Man skall koka den för att denaturera proteinerna och stänga av all enzymaktivitet. Så i princip behöver man bara koka någon minut, men då blir det i stället lite längre tillagningstid när man skall använda dem.
 
Precis, många saker man torkar måste förvällas först just eftersom torkningen inte stoppar allt (det torkningen stoppar är främst tillväxt av bakterier och mögel, men torkad mat kan fortfarande bli övermogen, oxideras, härskna etc eftersom de processerna inte stoppas av låg fuktighet).
 
Det är ganska komplicerat att torka potatisflingorna till potatismos. Läs gärna den utmärkta boken "Korv, mos och människor " av Leif Eriksson, där han b l a går igenom hur de olika tillbehören till kioskmaten utvecklades och hur de tillverkas.

Menade att potatistorkning är så komplicerat att det troligen inte går att göra bättre än vanligt hederligt pulvermos. Och med bättre menar jag energieffektivare både i bärning och tillagning.


Om man inte har så höga krav på sin mats konsistens kan man använda pulvermoset till nästan vad som helst som man använder potatis till.

Jag har till och med för mig att man kan steka det(?).
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.