Tidigar isar runt Sundsvall

Hej isprinsar och isprinsessor!

Det finns ju en hel del sidor med aktuella israpporter, speciellt ifall man är medlem i en skridskoförening. Vad jag däremot saknar och hoppas kunna skapa med den här tråden är ett forum för mer tidlösa uppgifter om vatten med bra förutsättningar för tidig isläggning.

Vi har ju alla våra smultronställen som vi åker och vittjar tidigt på vintern eller sent på hösten med skridskor och ombyte i bagaget för att se om det finns en isbana längs standlinjen som håller för att ta årets första vingliga skär.

Eftersom jag bor i Sundsvall så får området på dagstursavstånd härifrån bli trådens begränsning.

Så vart går årets första isrekningstur för dig?

Själv kan jag bara bidra med obekräftade andrahandstips om att isen ska lägga sig tidigt på den lilla Hulitjärn. Vill man ha aningen större vatten att åka på har jag hört att Segersjön som ligger högt högt upp ska ha relativt tidiga isar. I helgen när jag var dit gick dock vågor på sjön men längs sjöns västra läsida såg det på håll ut som att isen låg. Jag får återkomma och se om ryktet om tidig is på Segersjön stämmer.

Med förhoppning om bättre tips än mina...
 
Bekräftelse på mitt eget tips. Segersjön mot Kovland hade tidig is. Tyvärr hade snön hunnit lägga sig på isen innan jag hann dit.

Skridskoklubben i stan gjorde flera turer till Eksjön norr om Sundsvall tidigt på säsongen. Den verkar vara värd att vittja på senhösten.
 
Eksjön är ju ett tips, Bölesjön ett annat tidigt. Fast nu letar jag åkbar is på havet. Sandstensfjärden i Åvikebukten var lite för tunn för att åkas på i lördags, 5-6 cm havsis kändes inte riktigt behagligt...

Det är lite dåligt med tipssidor i Västernorrland just nu, isi.harnosand.org är inte superuppdaterad, Kramforssidan som fanns förut har försvunnit och Sundsvallssidan är också lite inaktiv...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
qwert Finns det tips på tidiga isar i oviksfjällen Långfärdskridsko 0
Utvandraren Blanka isar på Gullkrona fjärd. Långfärdskridsko 0
Ehrsa Varför är Vätterns isar så blåa/turkosa? Långfärdskridsko 8
srpp Isar nära Kungsbacka? Nu. Långfärdskridsko 11
Grus74 "Flera olyckor på svaga isar" enligt DN Långfärdskridsko 2
gnorx Tillräckliga isar nära Stockholm? Långfärdskridsko 1
jamo Galet fina isar i Jämtland.. Långfärdskridsko 2
Henke_P Isar i Falun? Långfärdskridsko 1
tomatchili Isar runt Laxå Långfärdskridsko 2
malbr803 Isar i Stockholm? Långfärdskridsko 1
LarsEr plogade isar i sundsvallsområdet? Långfärdskridsko 5
fklint Fina isar i Göteborgsområdet? Långfärdskridsko 5
Ivita Isar nära Stockholm?? Långfärdskridsko 2
lhjsc Värnamo isar ?? Långfärdskridsko 1
qz47 Isar i Dalarna! Långfärdskridsko 2
joawik Tredje dagen irad på fina isar i Luleå Långfärdskridsko 0
BajenMatte Isar Långfärdskridsko 1
BIF Isar i Stockholmsområdet?? Långfärdskridsko 0
EJohanSahlin Isar i Göteborgstrakten? Långfärdskridsko 1
Hurtig Isar i Sthlmstrakten Långfärdskridsko 3
Ulf J Berätta om isar! Långfärdskridsko 3
Fjärdebrunn Källtorpssjön - hur långt runt? Långfärdskridsko 0
Haddock Siljan runt? Långfärdskridsko 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.