Thermarest liggunderlag ?

Hej!

Jag har fått ett "Thermarest guidelite litefoam" 3,8 cm tjockt och har en vikt på 920 gram i julklapp. :)

Nu undrar jag om man borde byta upp sig till ett bättre liggunderlag när man ändå har ett ganska "dyrt".

Är det någon som har ett förslag på något annat istället?
Eller är det jag har bra?

/Robert
 
Jag har ett likadant och det tycker jag är alldeles utmärkt. På vintern kan man komplettera med en bit billigt liggunderlag av cellplast, men jag tycker inte det finns någon anledning att byta det du fått.
 
Byt inte.

Du har ett kanonliggunderlag. Med ett Ridgerest som komplement får du en riktigt varm vinterkombination.

Mvh,

Johan
 
Byt upp!

Robert, du bör helt klart byta upp dig till Le Long.
Det liggunderlaget är 5cm tjockt och ja, det märks mycket stor skilnad.
Guidelite är ett stort kliv ,komfortmässigt, från cellfoam-underlag typ Ridgerest eller Z-rest men det är ett större kliv mellan standard 3,8cm till Luxury Edition's 5cm.
Samtidigt väger LE bara 1050gram och du får med både packpåse och lagningssats.
Och madrassens ovansida är i ett annat material, en borstad polyester som är mycket skönare att ligga på, framförallt sommartid när iallafall jag gärna glider ur sovsäcken.
Nej, det enda liggunderlag jag kan rekomendera alla seriösa uteliggare är LE Long.
För vinterbruk rekomenderar jag Ridgerest Deluxe som är en tjockare variant av det vanliga Ridgerest'et och inte i kombination med Thermarestet då luftkylan gärna kommer åt kanterna på ett LE.

Byt till LE, du kommer inte att ångra dig.


//Mårten
 
bara?

Jag läste om en och två gånger. BARA 1050 gram?
På sommaren?

Jag kollade genast mina egna packningslistor. På min senaste
10-dagarstur i Norge hade jag en packning på drygt 19
kg. Däri ingick en Ridgerest, 400 gram plus kudde 200 gram.
Redan det var mycket. Jag hoppas minska packningen till
nsäta gång med 1-2 kg.



F ö är långa therma otympliga att packa och mycket mer
utsatta för punkteringar än korta. Jag använder ibland en kort
therma som jag förlänger med ryggsäcken vid fotänden.

il C
 
Jag tycker att du bör byta upp dig till ett Therm-A-Rest LE skilnaden är större än vad man kan tro. 3,8 cm är på gränsen när man ligger på hårt underlag men 5cm hamnar man över den gränsen. Vikt har betydelse men jag bär hellre några 100 gram mer och får sova bra, men vi är alla olika.
Några rekomenderar Ridgerestn på vintern men det finnas problem med det om snö kommer in i lamellerna så är det svårare att få bort än på ett vanligt liggunderlag.
 
Tack för alla svar

Det är inte lätt att välja.
Mitt liggunderlag väger ju 920 gram och jag tycker det är ganska mycket, så på så sätt så är det ju träligt med ett hekto till, men å andra sidan så är det ju inte en jätteskillnad.

En annan sak är att jag inte fick med någonting med liggunderlaget. Är en påse det bästa eller borde jag använda remmar?

Och är de här nya modellerna halkiga som jag har hört talas om att en del är, här på forumet.

Ni kanske tycker att jag borde prova det själv...men jag vill inte öppna det ifall jag ska byta det.
 
Lättare alternativ

Jag använder ett 3/4 thermarest av den lättaste varianten(ej halkiga) ca.450g. Därtill en kort tunn bit cellplastunderlag ca.50g under fötterna(även bra som sittunderlag).Jag brukar pressa ur luften vika det det några gånger och ställa det i ryggsäcken(ger bra stadga i en softsäck).Några remmar eller påse behövs ej.
Dessutom borde du få igen ett par hundra om du byter in ditt.Bra till andra roliga prylar!
 
Inte halkigt

Nej, ditt GuideLite är inte halkigt. Det har samma borstade polyester som resten av modellerna.

Tänk på att ett lättare och tunnare therma inte ger samma isolering mot kyla. Om du använder det på vintern så skulle jag rekommendera att inte gå under 3,8 cm. 5 cm modellen LE är uppbyggd som en luftmadrass med obrutna luftfyllda kanaler - relationen mellan vikt och tjocklek blir bättre men precis som med luftmadrasser blir isoleringen sämre, inte bra på vintertur.

Själv använder jag mitt Therma på de flesta turer under barmarkstiden och på alla vinterturer, vintertid tillsammans med ett vanligt liggunderlag (numera Ridgerest).

På riktigt långa turer vandringsturer där vikten måste hållas nere använder jag inte Thermaresten. Jag har testat 3/4 långt underlag förlängt med sittdyna men foten vaknade ofta på tältgolvet med kondens som följd så det har jag lagt på hyllan.

GuideLite kan vikas på bredden och rullas ihop till en liten rulle som får plats i ytterfickan på ryggan. Annars förvaras den med fördel i en tunn och rivstark påse så skyddas den under transport.

Mvh,

Johan
 
Jag var nere på staden för att kolla andra modeller som jag eventuellt skulle byta upp mig till. Då såg jag ett nästintill likadant liggunderlag, det enda (som jag såg) som skilde var att det här liggunderlaget vägde 830 gram jämfört med mitt som väger 920 gram.

Så nu undrar jag vad som är skillnaden ?
 
Ja, bara 1050gram.

Naturligtvis kan man prioritera låg vikt och obefintlig komfort, men jag tycker personligen att det garanterat är värt 1050gram för att sova riktigt bekvämt.
Ridgerest deluxe är ett utmärkt vinterunderlag men har ingen komfort att nämna i jämförelse med LE Long.
Vidare är 5/8 madrasserna samt Ultralight varianterna inte heller ngt riktigt alternativ då låg vikt kan erhållas med större komfort om man väljer t ex Z-rest eller Ridgerest.
Ett 2,5cm Thermarest ligger ungefär på samma komfort-nivå som ett Z-rest.

Det finns då bättre saker att spara vikt på tycker jag, t ex sovsäck.
Marmot's värsting sommar sparkar stjärt med Haglöfs LIM säck dessutom med halvvägs dragkedja.
-1 C (komfort) 652gram.

Där finns det mycket att spara.

/stay steep
 
Fel.

Endast Thermarest LE Long samt LE Camprest har den unika borstade polyestern, de övriga (förutom Ultralight) har ett strävare nylonmaterial.

Liten skillnad men LE är mjukare och har en unik yta.

/stay steep
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bondmoran Vilket liggunderlag? Sea to summit, Exped, Thermarest, annat? Bo och sova 18
Göran_ Konfortskillnad på thermarest och traditionellt liggunderlag Bo och sova 6
Jote Vika Thermarest liggunderlag Bo och sova 5
greenjuice Kombinera thermarest & vanligt liggunderlag Bo och sova 1
mblund vaude liggunderlag vs thermarest? Bo och sova 0
Mediumviktsvandraren Hur reparera min Thermarest Uberlite? Bo och sova 9
Joakim.e Pump Thermarest Neoair Bo och sova 0
komfortPerZonen Sovkomfort - Exped Ultra 5R vs Thermarest Neo Air XLite Bo och sova 4
Nennaa Thermarest Neoair men vilket typ ? Bo och sova 13
Still Alive Thermarest Neo Air Uber Lite Bo och sova 5
maratonic Laga Thermarest med cykellagning? Bo och sova 4
Helosun R-värde på thermarest (originalet..) Bo och sova 6
k1322 Exped-pump till en Thermarest NeoAir? Bo och sova 5
Ringnes Rep.kitt till Thermarest Bo och sova 10
PepsAdventures Hitta pyspunka på Thermarest...!? Bo och sova 8
Vandringshyveln Thermarest - ProLite Plus?? Bo och sova 2
LinneaEj Thermarest - 40th anniversery edition Bo och sova 6
bengtfalke Erfarenheter av Thermarest NeoAir Xtherm Bo och sova 1
Henkes Thermarest Luxury Cots Bo och sova 9
Glännman Exped vs Thermarest Bo och sova 13
thureb Thermarest universal repair kit vilken lapp? Bo och sova 2
Christoffer Hedman Kvinnoanpassade sovsäckar/thermarest Bo och sova 7
fremag Dubbelvikt thermarest?? Bo och sova 1
dabac Thermarest eller luftmadrass? Bo och sova 21
graesen thermarest vs helsport Bo och sova 0
danne_doppsko Thermarest Trail Lite på vintern? Bo och sova 24
Fif Thermarest på vintern Bo och sova 11
danielnorgren Trasigt Thermarest Bo och sova 1
erik_vandrare hur vädra ut eventuell fukt i thermarest? Bo och sova 9
Hiza Tvätta Thermarest? Bo och sova 3
snokke Thermarest Pro Lite 4 regular, lite luft? Bo och sova 5
Inköp av Thermarest Bo och sova 16
jmlove Thermarest läcker Bo och sova 1
jamo Modifiera ett Thermarest? Bo och sova 8
ulrikami Hur tunt känns ett Thermarest UltraLite efter en natt? Bo och sova 26
salgo60 Thermarest Ultimate 25 Bo och sova 0
BengtC Halkigt Thermarest Bo och sova 9
graylingman Thermarest för vinterbruk?? Bo och sova 5
Boosse Är Thermarest det man skall ha? Bo och sova 4
Thermarest Bo och sova 1
thermarest på vintern Bo och sova 5
Aldebaran Liggunderlag med liten packvolym Bo och sova 17
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.