Termotröja-inhemsk eller importerad?

Står i begrepp att handla lite kit till sommaren. På inköpslistan står b la Tarptent Cloudburst 2, en ny rygga och en termotröja. Den sistämnda blir i sytetvariant, dels för fuktokänsligheten men även för de traumatiska barndomsminnena av att vakna upp med en omfattande allergisk reaktion med dunkudden fastklistrad i näsblodet.
Då jag ändå måste handla från USA tänkte jag kanske slå två flugor i en smäll och ta tarptältet och tröjan från hikelight. Det blir denna då: http://www.hikelight.com/images/6196.jpg
Eller så köper jag svenskt och väljer den nya Haglöfs LIM Barrier... Fördelen med den skulle ju vara att man kan få klämma och känna men det förfaller omöjligt för den verkar inte finnas någonstans... Prismässigt är det nog jämnt skägg. "Vanliga" Barrier har ett butikspris på tusingen precis som mont-bell så LIM Barrier lär väl kosta mer, kanske lika mycket som frakt+moms o tull för mot-bell.
Vikten är nog också likvärdig, mont-bells väger 249 gram och mycket lättare har jag svårt att tänka mig att Haglöfs lyckas med.
Så...vad säger ni?
 
Nu vill du ju inte ha dun, men jag köpte en Montbell UL Down Inner Parka, den är verkligen minimalistisk och oväntat varm för sin vikt. Kan bara rekommendera! Säkert måste även deras syntetgrejor vara i samma klass.

Var på en resa och ett par där hade varsin Rab Photon Hoody. Den såg också fin ut, lite mer som en "riktig" jacka. (Montbellens yttertyg tar en stund att vänja sig vid, första känslan är att det är så tunt att man blir orolig för hål bara man snuddar något.) Men det blir ju 2,5 hg mer!
 
Tveksam till för lätta thermo jackor...

Tja,

Vill bara påpeka en liten sak. Det som väger mest i en termojacka är ju själva skaler (yttre och inre) medan isoleringen väger betydligt mindre. Om du köper en jacka som bara väger 280g så har den antagligen inte så mkt isolering. Rent vikt/värme mässigt är det alltså bättre att köpa en jacka med mer isolering!

Har en från RAB (towerridge.co.uk) som väger 430 g, men den har 100g/m2 primaloft i torson och 60g/m2 i armarna och i huvan (jepp den har en huva oxå som jag tycker är mkt trevlig att ha).

Köpte nämligen en Montane Prism först som bara har 25g/m2 isolering men som bara vägde 60 g mindre än den från RAB (men den är mkt snyggare och använder den till vardags istället...)

/Petri
 
I ett mejl från Haglöfs fick jag svaret på mitt dilemma. Barrier LIM kommer inte förräns i höst så vill jag vara varm i sommar så blir det import... Då jag tycker det e fasligt skönt att kunna päls på mig lite framåt kvällen får det bli utländskt.
 
Jag har en Patagonia Micro Puff pullover och en Haglöfs Barrier jacket. Den senare har jag bara använt kort av olika anledningar. Jag köpte Puffen först men ville ha hellångt blixtlås och då blev det en Barrier. Jag har Barrierbyxorna sedan tidigare som jag är mycket nöjda med. Jag upplever Puffen som lite varmare, något lättare men tycker att den inte blir lika liten vid packning i sin påse (den är just puffig). Puffen har jag använt både vid skidåkning, under skalajckan på vintern och vid fjällvandring som förstärkning. Jag upplever även Puffen lite vidare över kroppen men tightare över armarna. Främsta valet att jag köpt dessa är att de fanns i Sverige och jag som har högt apindex (långa armar) vill prova innan jag köper.

Lycka till med köpet iaf.
 
Om du köper en jacka som bara väger 280g så har den antagligen inte så mkt isolering. Rent vikt/värme mässigt är det alltså bättre att köpa en jacka med mer isolering!

Det beror ju helt på varför man har köpt jackan.
Har man köpt den som ersättare till en fleece eller vindfleece på sommaren behöver man bara "tillräckligt" mycket isolering, och kan alltså sikta in sig på låg vikt. En dunjacka av högsta kvalitet med 500 gram dun har ett skyhögt vikt/värme-tal, men det är ändå ett viktsmässigt betydligt sämre val än en termojacka på 250 gram.

Jag tycker att en termojacka under 300 gram är en fint förstärkningsplagg på sommarfjället. Varmare, lättare och vindtätare än fleece. Dessutom är de ju oftast billigare än en membranfleece från samma tillverkare.

(Haglöfs LIM Barrier Pullover kommer väga 265 gram i stl L enligt uppgift. Antagligen tyngre och dyrare än Montbell, alltså. Och den tillhör som sagt höst/vinterkollektionen.)
 
Vill ändå tjata lite om dun...

från roberts.pl fixade jag en duntröja med halvlång dragkedja, luva, pertex quantum och 800 dun, boxkonstruktion för 120 EUR, sydd efter mina mått och önskemål. väger in på 397g inkl packpåse. Om man drar ner dunvikten borde den ju bli ännu biligare än den blev för mig, vilket faktiskt står sig hyfsat prismässigt jämfört med ex montbell thermawrap parka

Tråkigt däremot om man är allergisk
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.