lunar duo eller nallo?

Har aldrig ägt ett Nallo men väl ett bergans kompakt 2 som påminner något i konstuktion även om det är tyngre. Köpte sen ett Lunar Duo, delvis pga av vikten men också på grund av hög takhöjd, egen ingång/absid. Vilken skillnad! Och kondens är inga problem då ventilationsmöjligheterna är utomordentliga. Den största tveksamheten är nog vindstabilitet. Har inte använt det i något riktigt ruskväder än och funderar att köpa lite extra lina och pinnar till extraöglorna som finns på duken innan jag tar ut det på min första hösttur.
 
Hej!
Jag kom hem idag efter en vandring (8 dagar runt Keb) med Lunar Duo. Jag kan rekommendera tältet även om det kommer att beöva förstärkas på något ställe efter vandringen. Jag började vandra från Kebnekaise fjällstation förra fredagen och det blåste riktigt ordentligt, upp till 20 m/s i byarna (enligt mätaren från Silva) innan vi skulle slå läger. När jag slog upp tältet hade vinden lugnat sig något, men jag la jag stenar på tältpinnarna och även på den sida av duken som tog mest vind. När vi försökte sova trodde jag nog inte att tältet skulle hålla med det gjorde det. Vi vaknade någon gång då och då när det small till i duken, men inget gick sönder bortsett från en liten del av väven där en lina sitter. Jag ska förstärka där väven blev lite skadad, vilket kan ha berott på att en sten låg på väven.

Jag tycker även att tältet är kanon vad gäller möjligheterna till ventilation. Om det inte blåser för mycket kan man ventilera längs hela tältet.

Jag har satt fast 6 extralinor i tältet och jag använder även 2 karbinhakar med en kort lina vid ingångarna. Jag använder ockaå ett extragolv i Tyvek

Hälsningar Tomas
 
var köpte du det?

Köpte du via nätet från six moon design i USA? Hur lång tid tog det i så fall från beställning till det kom?
 
Köpte du via nätet från six moon design i USA? Hur lång tid tog det i så fall från beställning till det kom?

Jag beställde ett Lunar Duo för ett tag sen direkt från Six Moon Designs. Jag är inte imponerad av företaget. Kommer inte ihåg exakta leveranstider men jag har för mig att det tog en vecka innan de skickade tältet från USA. När jag väl fick tältet visade det sig att det var felsytt. Att de inte själva upptäckte detta tycker jag visar på att de har stora brister i sin kvalitetskontroll. De borde ha sett felet när de sydde upp tältet, men också när de gjorde sömtätningen. Kontaktade Six moon designs och kom överens om att jag skulle skicka tillbaka tältet och att de skulle byta ut det mot ett nytt. Efter att de hade fått paketet tog det ungefär en vecka innan de hade skickat ett nytt tält till mig har jag för mig. Nu sitter jag fortfarande och väntar på att de ska betala tillbaka fraktavgiften till mig men har ärligt talat inga stora förhoppnignar om att få några pengar. Ska nog skicka iväg ytterligare ett mail och påminna dom om det.... Det blir nog det tredje om enbart frakavgiften. Rent allmänt är de sega på att svara på mail. PaketID fick jag fråga extra om för att få. I bekräftelsemailet på att tältet var skickat hade de skickat med adresserna där man kunde kolla status men inget paketID :)

Men vad tycker jag om tältet då? Jag har bara sovit en natt i det men jag gillade det! Stort, lätt, luftigt och trivsamt. Kommer nog fortsätta att använda det för skogsturer. Hade inga problem med kondens den natten trots att det inte blåste, var blött och två personer sov i tältet.

Så kort och gott så tycker jag tältet var schysst men företaget är sega som attans och jobbiga att ha att göra med. Jag kommer inte att handla där igen. Deras mailadress går inte att hitta på sidan föresten men vill du kontakta dom så är adressen store@sixmoondesigns.com men jag har också varit i kontakt med bmoak@sixmoondesigns.com :). Glöm inte att tull och tullavgift tillkommer på priset också när du räknar.

/ Martin
 

Bilagor

  • IMG_2642_samll.jpg
    IMG_2642_samll.jpg
    33 KB · Visningar: 310
Ja, det får ju inte bli något strul med leveransen, annars blir det ju att köpa två tält. Behöver man extragrejer för att rigga upp det bra? Behöver man ha med sig vandringsstavar (har jag inte tänkt)?
Det ser lite svajigt ut på något sätt..
Kanske ska satsa på ett säkrare kort, som ett Nallo tex.
 
Inga problem med min leverans. Tog en dryg vecka. Nej du behöver inga extragrejer för att rigga upp det bra, men det finns fästöglor för extralinor som nog kan kännas bra som extra säkerhet om det är riktigt ruskväder. Man behöver ha med sig någon form av stag som håller upp taket, det kan antingen vara kolfiberstavar som man beställer från SMD, eller vandringsstavar eller pinnar eller vad som. Så nej du behöver inte ha med vandringsstavar men det är ju en av viktbesparingspoängerna att använda en sak man ändå bär med sig...

Om du inte redan har tältpinnar och inte har planerat att tillverka egna så glöm inte att beställa det också.

Spontant efter att ha läst dina inlägg i de olika trådarna så tror jag nog att du kanske borde vända dig mot nallot ändå. Allt du behöver ingår i köpet, mer komplett, tried & tested stort varumärke med support bakom sig och inte hemmafabrik på samma sätt, erkänt stormtestat och rejält osv..

Är priset ett problem finns ju alltid Bergans kompakt light...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.