Teflonbehandling av tyg

Teflonbehandling skall ju göra tyget vattenavvisande vad jag förstår. Men jag undrar hur länge denna effekt kvarstår. "Nöts" teflonet av redan när man har plagget på sig eller tvättas det bort i tvätten?
Måste man förnya effekten genom att tvätta plagget i impregneringsmedel varje gång - och ger det egentligen någon effekt?

Jag vet att en sådan behandling inte kan jämföras med membrantyger, men är det någon vits med att välja teflonbehandling egentligen när man ä ute efter att förbli torr..? Till vilket användningsområde bör man välja vilket?

Och om man nu väljer teflonbehandlade plagg - vilka kriterier bör/kan man sätta för att vara en "nöjd" kund? För säkert finns det kvalitetsskillander i den typen av plagg också...eller?
 
Beläggning.

Kan bara uttala mig om en tröja jag haft,den hade en Teflon-beläggning.
Jag gjorde inte nånting förutom tvättade den som vilket plagg som helst,ingen impregnering eller nåt.Kragen och muddarna var i nåt material som kunde bli 'Smutsigt',annars hade det räckt att torka av den med en trasa emellanåt.

Mer om Teflon hittar du här.


peter
 
Två metoder

1 Fibrerna teflonbehandlas, plagget läcker luft mm.
2 Laminering, plagget blir tätt.
I det förra fallet skall det enligt reklamen räcka med att stryka plagget efter tvätt för att återställa "teflonfunktionen". Mina försök är begränsade. Men teflonbehandlade tyg blir blanka, och det gillar inte alla.
Det andra fallet verkar sjukt i friluftssammanhang. Men bra om du bygger rymddräckter.

God tur
 
Teflon och teflon

Jag tycker det skiljer mycket mellan olika teflonbehandlade tyger. En del beror säkert på att fibrerna är olika oavsett om det sitter teflon på dem eller inte, men en del tror jag beror på teflonet. Kanske fäster teflonet olika bra på olika fibrer, vem vet.

Min sambos teflonbehandlade Haglöfs-byxor är helt suveräna; vattnet bara pärlar av om det stänker på dem. Jättebra om hon slinter vid vad och hinner rycka benet ur vattnet, då rinner det bara på utsidan byxorna. Mina egna Haglöfsbyxor i precis samma tyg släpper vattnet rakt igenom, inga pärlor där inte. Spelar ingen roll all jag torktumlat dem i 80 grader och strukit dem på låg värme för att "reaktivera" teflonskyddet, ingen effekt.

Huvudvinsten som jag ser det med mina teflonbehandlade plagg är att smuts inte fastnar lika lätt. Särskilt gäller detta torr smuts, som sot. Lera funkar det också bra på. Regnar det så regnar det efter en stund igenom, teflon eller inte. Där kommer membranen in.
 
GoreTex

johankse; sa:
[...]
2 Laminering, plagget blir tätt.
[...]
Det andra fallet verkar sjukt i friluftssammanhang. Men bra om du bygger rymddräckter.

GoreTex och liknande membran består av ett laminerat poröst teflonskikt och ett tunt polyuretanskikt som hindrar att porerna slutar fungera när plagget blir smutsigt. Således är GoreTex helt lufttätt, vilket ju verkar sjukt i friluftssammanhang...
 
Re: GoreTex

polkovodets; sa:
GoreTex och liknande membran består av ett laminerat poröst teflonskikt och ett tunt polyuretanskikt som hindrar att porerna slutar fungera när plagget blir smutsigt. Således är GoreTex helt lufttätt, vilket ju verkar sjukt i friluftssammanhang...

Så länge man inte behöver dra sina andetag genom membrantyget så skulle jag nog reservera uttrycket "sjukt" för en del betydligt knäppare företéelser inom friluftslivet. Om alternativen är ett tyg där vatten läcker igenom (bomull), eller ett tyg där inte ens vattenånga kan passera igenom (=galon), så känns membranet inte fullt så "sjukt". Eller? Visst är membrantygen en kompromiss, men de är kanske den minst dåliga lösningen om man vill kunna vara helt vattentät och ändå inte svettas helt sönder och samman.
 
?

Gore-Tex är ju inte lufttätt. Däremot är det vattentätt. Det är det som är hela poängen.

Johannes
 
Diffunderingsfunderingar

f91jsw; sa:
Gore-Tex är ju inte lufttätt. Däremot är det vattentätt. Det är det som är hela poängen.

Johannes

I all väsentlighet är det nog lufttätt.
Eftersom GT har det där extra lagret polyuretan så kan det inte bara "flyga igenom" luft som genom ett tyg. Det måste diffundera - kravla sig igenom, liksom.

En ballong är ju i all väsentlighet lufttät, men det hindrar inte luften från att diffundera ut ändå och utjämna trycket i den på några dagar.

(Med reservation för fysikaliska felaktiheter. Bäst att lägga till det i det här sällskapet :))
 
Re: Diffunderingsfunderingar

Nordesjö; sa:
En ballong är ju i all väsentlighet lufttät, men det hindrar inte luften från att diffundera ut ändå och utjämna trycket i den på några dagar.

Japp, jag skulle gissa att GoreTex är ungefär lika lufttätt som en vanlig ballong. Det finns ju till och med en GoreTex-variant som man kan blåsa upp. Jag tror den heter "Air Advantage" och den användes för några år sedan i vansinnigt fula skidkläder från Peak Performance. Hur bra de kläderna "andades" vet jag inte.

Vill också påpeka att jag faktiskt är nöjd ägare till en hel del kläder med teflonbaserade membran. De är helt riktigt bra mycket vattentätare än bomull och andas klart bättre än galon.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.