Nytt tyg blir aldrig blött

Och de enda kända bieffekterna hittills är stendammslunga och lungcancer? Små trådar av kisel gör mig lite nervös.
 
Kisel är väl inga konstigheter!?
Det används ju i hur många grejer som helst redan.
Såsom halvledare, transistorer och silicon m.m

Och för att du skall få "stendamslunga" så krävs det att du andas in det som damm.
Borde alltså inte vara några problem om man inte sätter vinkelslipen på tyget.

Nej! Jag är inte skeptisk till nya produkter och material även om vissa produkter visat sig vara totalt livsfarliga.

//Peter
 
När spännde du en halvledare senast?

Kläder och plagg böjer och drar vi i samt tvättar och torktumlar. Att alltför kategoriskt jämföra statiskt bruk med dynamiskt verkar snudd på farligt, men kanske är detta Columbi ägg?
//J
 
Hur tyget släpper igenom luft

framgår inte alls av det jag läst och är naturligtvis helt avgörande.
Men... Om det är helt vattentätt kan man väl lika gärna använda plast. Eller?

Lite mer finns här http://insideengineer.com/2008/11/keep-dry-in-nanotech-fabric/

En beläggning på tyget och inte på polyesterfibern innan vävningen. Finns säkert en potential för att utveckla detta till något riktigt intressant framöver. T ex som beläggning på båtar för att minska friktionen.

Om det är risk för damm framgår inte heller av det jag läst. Risken för lungskador skulle kunna vara riktigt stor.

Thure
 
Ang grafit impregnering

Om nu tyget inte bli blött borde den mesta av smutsen inte heller fastna, och väldig mängder tvättmedel och andra kemikalier sparas in. Men nog verkar det som den nya nanotekniken har en riskpotential som kan brädda alla tidigare miljö larm. Men det blir väl som det brukar, att vi konsumenter används som försöks kaniner så företagen snabbt kan få ut produkter och kapa åt sig marknads andelar...!?
 
Grafit

och grafitnanorör är ju kol. Här är det fråga om kisel så jag förstår inte relevansen av din rubrik.

De rapporter du refererar till verkar också handla om grafit. Om en eventuell industriell produktion av kiselbeklädda vävar innebär damm/partikelrisker kan jag inte bedömma.

Thure
 
och grafitnanorör är ju kol. Här är det fråga om kisel så jag förstår inte relevansen av din rubrik.

De rapporter du refererar till verkar också handla om grafit. Om en eventuell industriell produktion av kiselbeklädda vävar innebär damm/partikelrisker kan jag inte bedömma.

Thure

Nej, det är nog inte så mycket varken du eller någon annan egentligen vet om nano partiklars miljöpåverkan. Kanske var det därför jag länkade till mer info?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.