Teets positiva inverkan vid hög höjd

Var man förlorar mest vätska är nog inte uppenbart - i torr luft märker man ju inte på samma sätt när man svettas, som i fuktig luft där man kanske t o m blir fuktig utan att svettas.

Vad jag vet är Östersjövatten tillräckligt osalt för att man ska kunna dricka det utan nettoförlust osv. Dvs man kan klara sig i en livbåt på Östersjön utan annat vatten än havsvattnet.
 
Te

dvs rent svart te är inte lika starkt vätskedrivande som kaffe.

Att inte kaffe i rejäla svenska doseringar är vätskedrivande är IMHO rent nonsens.

Men kroppens system för vätskebalansreglering är komplicerat och avancerat. I en kraftig bristsituation är det inte säkert att vätskedrivande medel fungerar vätskdrivande.

Dricka mycket är ett av de bästa råden för att undvika effekter av höjdsjuka.

Te och kaffe kan ha bra effekt mot huvudvärk och huvudvärk är ett dominerande symtom på lindrig höjdsjuka.

Thure
 
Att dricka saltvatten

är knepigt för kroppen på flera sätt.

För hög saltdos ger illamående och diarréer och kroppen förlorar mera vätska än den vinner.

Salt i mag och tarminnehåll kan också verka osmotiskt dvs dra till sig vatten från resten av kroppen. Nettovinst av vatten men sämre tillgång på vatten i blodet kan då bli en effekt.

Det påstås i överlevnadsutbildningar att man kan tillgodogöra sig ca 2 dl havsvatten per dygn och då menar man sannolikt salthalten 33 promille. För stort saltintag är en belastning på bland annat njurarna.

I Östersjön varierar salthalten i ytvattnet mycket så man kan inte säga något generellt där.

Vid stora svettförluster förlorar man en del salt men kosten innehåller normalt det mesta man behöver. Är man van svettare så har man tränat sina svettkörtlar att återresorbera salt. Ovana som dimper ned i tropiskt eller ökenklimat kan ha större nytta av saltersättning.

Thure
 
Att inte kaffe i rejäla svenska doseringar är vätskedrivande är IMHO rent nonsens.

Jag kan tänka mig att kaffe ÄR vätskedrivande, om än inte så att man netto förlorar vätska, men om effekten vore tydlig så borde det vara lätt att visa i en studie. När då vissa studier INTE visar detta så kan man ju vara skeptisk.

Att man blir kissnödig efter kaffet kan ju bero på slump, placebo eller det faktum att man druckit vätska (oavsett typ).

Nu drack jag nyss en rejält stark kopp. Vi får se om en timme :)
 
Kaffe

har många effekter och bara det att hjärtfrekvensen går upp och även blodtrycket ger en viss ökning av urinproduktionen.

Tarmens aktivitet ökar mm mm.

Hur stor effekt det har på vätskebalansen varierar naturligtvis.

Dubbelblindstudier blir hur som helst lite knepiga om man skall testa kaffe och inte koffein.

Någon frivillig som ställer upp på att svälja ned en magsond och ha den ett par dagar?

Thure
 
Som vanligt många åsikter, synpunkter och påhittiga förklaringsmodeller. Kul diskussion!
Den lilla vetenskap som finns i ämnet är definitivt inte enig och kommer sannolikt inte bli det heller. Problemet är att det finns få studier, de som finns involverar för få personer, studiepopulationerna är alltför heterogena osv. Dvs samma problem som så många andra delar av medicinsk vetenskap brottas med. För att använda ett statisktisk begrepp, ett power-problem! Så länge det inte finns pengar att tjäna på resultaten så förblir forskningsområdet underutvecklat.

Ett axplock av det som finns gjort

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/...nel.Pubmed_DefaultReportPanel.Pubmed_RVDocSum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8469948?ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_DiscoveryPanel.Pubmed_Discovery_RA&linkpos=1&log$=relatedarticles&logdbfrom=pubmed

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8806902?ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_DiscoveryPanel.Pubmed_Discovery_RA&linkpos=2&log$=relatedarticles&logdbfrom=pubmed

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12631422?ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_DiscoveryPanel.Pubmed_Discovery_RA&linkpos=3&log$=relatedarticles&logdbfrom=pubmed

För att göra er som är intresserade än mer förvirrade kan jag lägga till två egna synpunkter.

Diamox (som används för att förebygga AMS) är ett milt diuretiskt preparat. Dessutom gör det så att urinen blir lätt alkalisk och kroppen således lätt acidotisk (sänkt pH). Sänkt pH driver på andningen tidigare vid ansträngning. Detta tror jag (och några med mig)är en av de positiva effekterna av Diamox. Kanske är det något liknande med koffein???

När man diskuterar sätskebalans samt vätskevolymer in/ut ur kroppen så bör man ha klart för sig att kroppen kan delas in i flera olika vätskerum och det är möjligt att ha brist i ett rum och överflöd i ett annat. Det gäller att ha vätskan på rätt ställe för att må bra.

Sammanfattningsvis, enig vetenskap saknas så det är bara att spekulera vidare!
 
På den tiden som överlevnad var det hippaste i friluftsväg (och inte lättpackning) skaffade jag Lofty Wisemans överlevnadsbok. Typiskt brittiskt berättade han då att te var jättebra vätska medan man minsann bara blev törstig av kaffe...

Om man vidgar vyerna en smula och inte bara krockar kaffe och te mot varandra - borde det inte finnas bättre drycker än dessa relativt näringsfria dekokter? Ska man inte passa på att få i sig lite energi när man ändå dricker?

Jag tror personligen att chokladmjölk är the shit.
 
Höghöjd eller inte.

Istee (Nej inte liptons söta) utan det lite beska 'hemmagjorda' som serveras som marschtee i Berghütterba i alberna är en utmärkt törstsläckare. Innehåller nog oftast inte svart tee utan diverse örter. Smakar gör det, men kanske inte alla tycker att det är en hit. Man måste nog vänja sig lite.
 
Dessutom vet ju alla att torrmjölk is da shit när man inte har tillgång till riktigt rent vatten ;)

(antager du inte tar med dig tetrapack med mjölk till din o'boy eller ögonblink)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.